חתול במרפאה וטרינרית: אפשר גם אחרת!

(0)
לדרג
תוכן מקודם

החתול משתולל מפחד בכל ביקור אצל הווטרינר? אכן, מדובר במצב מלחיץ, אבל לא מדובר בגזרת גורל שלא ניתן לשנות. יש דרך להפחית את הלחץ: מרפאה ייחודית, המותאמת במיוחד לחתולים ומתחשבת בצרכים המיוחדים שלהם

וטרינר ,מומחה להדמיה (וטרינריה)
077-2305035 (מספר מקשר)

החתול שוכב על הספה, מגרגר ורובץ ללא מעש, בדיוק כפי שהוא אוהב - ואז אתם מחליטים להרים אותו על הידיים, "לתקוע" אותו בתוך כלוב נשיאה מטונף וקטן, לזרוק אותו על המושב האחורי באוטו ולנסוע חצי עיר עד לווטרינר. החתול קופץ בפסי ההאטה, יושב בחדר המתנה ליד כלבים מאיימים - ואז נכנס לחדר בדיקה מסריח מכלבים וספוג בריחות שנחשבים בלתי נסבלים עבורו.

אם גם החתול שלכם משתולל בכל פעם שאתם לוקחים אותו לווטרינר, שימו את עצמכם לרגע בנקודת המבט שלו, נסו לדמיין מה באמת עובר עליו ותגידו בכנות: האם אתם הייתם מתמודדים אחרת עם המצב המטלטל הזה? במאמר זה, ננסה להראות כי בהחלט אפשר גם אחרת!

 די בכך שריח של כלב יהיה נוכח במרפאה, כדי להכניס את החתול לסטרס. צילום: שאטרסטוק 

איך הביקור אצל הווטרינר משפיע על החתול?

במהלך ביקור במרפאה וטרינרית, הטיפול עצמו אינו הדבר היחיד שמפריע לחתולים שלכם. לא צריך להיות מומחה לחתולים, כדי להבין שהם בדרך כלל לא בדיוק מסתדרים עם כלבים שנובחים, מרחרחים ומאיימים עליהם. די בכך שריח של כלב יהיה נוכח במרפאה, כדי להכניס את החתול לסטרס שרק יעצים את התחושות השליליות, החשש והחרדה מהמרפאה הווטרינרית.

מחקרים מקצועיים בנושא הראו שפחד וסטרס אצל חתולים משפיעים על היבטים רבים בבריאות שלהם. התחושות הקשות האלה עלולות לגרום לשינויים בלתי הפיכים במבנה המוח, שיפגעו ביכולת שלהם להתמודד עם מצבים מורכבים ומלחיצים גם בעתיד. ממש כמו פוסט טראומה אצל בני אדם.

בנוסף, מחקרים מראים כי לחץ נפשי בקרב חתולים משבש את המדדים שנבחנים בבדיקות הדם, מה שעלול להשפיע על האבחנה הרפואית של הווטרינר ובכך לפגוע בטיפול שמקבל החתול.

אם כך, איך מפחיתים את הלחץ של החתול בזמן הביקור במרפאה?

כיום מתחזקת ברחבי וטרינרים בעולם ההבנה כי הדרך להפחית לחץ של חתולים בבדיקות היא ליצור עבורם מרחב בטוח ומותאם יותר. ניתן להשיג את המטרה הזו באמצעות מרפאה ידידותית לחתולים, שמעוצבת במיוחד לשיפור ההרגשה שלהם, מורכבת מאנשי מקצוע המעודכנים בכל השיטות החדשות לטיפול בהם. וכמובן, חשוב מכל: נמצאת מחוץ לתחום לכלבים.

האיגוד העולמי לרפואת חתולים אף יצר תוכנית שנקראת Cat Friendly Clinic שמספקת מידע בכל רחבי העולם על האופן שבו ניתן להנגיש מרפאות מסורתיות, לטובת טיפול נכון ומדויק יותר בחתולים. מרפאות לחתולים בלבד כבר קיימות במקומות שונים בעולם ואף מתחילות להיכנס בהדרגה לישראל.

איך מסייעות מרפאות אלה לשיפור הטיפול בחתולים?

חתולים הם בעלי חיים טריטוריאליים מאוד, מה שאומר שכל יציאה מהבית מהווה עבורם גורם ללחץ. לכן, מרפאות שמותאמות לטיפול מיטבי בחתולים יקפידו על אווירה שקטה ונעימה, באמצעות הפחתת רעשים חזקים והקפדה על אוורור ברמה גבוהה שיפחית את הריחות המאיימים. בנוסף, במרפאות כאלה התאורה תהיה רכה יותר והעיצוב יהיה עדין ומרגיע ככל שניתן.

במרפאות ידידותיות לחתולים ברחבי העולם אף מפזרים בחדרי הבדיקות תרסיסים עם פרומונים חתוליים (Feliway) אשר משרים רוגע על החתול ומפחיתים את הפחד. בנוסף, שולחנות הבדיקה במקומות כאלה בדרך כלל מרופדים בסיליקון עבה, במקום נירוסטה קרה. גם הטמפרטורה מכוונת ל-25 מעלות, כך שתהיה אידאלית לחתול.

מרפאות ידידותיות לחתולים. צילום: שאטרסטוק

איך הבעלים יכול להפחית את הלחץ של החתול?

גם אם אין באפשרותכם לקחת את החתול למרפאה ייעודית לחתולים בלבד, יש מספר צעדים שתוכלו לבצע בעצמכם, כדי להבטיח חוויה נעימה יותר לחתול, שגם תשפר את הטיפול בו.

הפרדה מסוימת מכלבים: בדקו עם הווטרינר האם יש מועד במהלך היום או השבוע שבו לא צפויים להגיע כלבים למרפאה. הביאו את החתול לטיפול במועדים אלה, כדי להפחית את המגע שלו עם כלבים.

התאימו את כלוב הנשיאה: חשוב לשים את החתול בכלוב גדול ככל הניתן, שיאפשר לו מרחב תנועה. אל תניחו את הכלוב על הרצפה, אלא במקום גבוה. אם הביקור מתעכב, כסו את הכלוב במגבת כדי לאפשר לחתול פרטיות ובידוד.

קחו אתכם משחקים אהובים: ניתן בהחלט להכניס לכלוב גם משטח גירוד או צעצוע שהחתול נהנה לשחק בו. כמו בני אדם, גם חתולים נוהגים להפחית סטרס ותחושות שליליות באמצעות משחק מהנה.

תנו לחתול להסתובב במרפאה: אם הדבר מתאפשר, הוציאו מעט את החתול מהכלוב, לפני הטיפול ותנו לו להסתובב במרפאה לפני שהווטרינר בודק אותו. כך הוא יוכל להכיר את המקום ולהירגע קצת לפני המפגש המלחיץ עם הטיפול הרפואי.

לסיכום: ביקור אצל הווטרינר הוא חוויה מלחיצה מאוד עבור החתול האהוב שלנו, ש"נחטף" מהספה בעיצומו של כרבול וגרגור. מרפאה ייחודית המותאמת לחתולים בלבד עשויה להקטין מאוד את הלחץ ולהפוך את החוויה לנעימה יותר עבור החתול האהוב ועבור הבעלים.

ד"ר שרון רגב הוא וטרינר לרפואת כלבים וחתולים, מנהל בית החולים לחתולים CatVet.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

 

  • צור קשר
ד"ר שרון רגב
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום