סוכרת 2: הסוד לבריאות הוא באיזון המחלה

(8)
לדרג

סוכרתיים מסוג 2, שימו לב: מחקר חדש קבע כי סוכרתיים מסוג 2 המצליחים לשמור על איזון ברמות הסוכר, מצויים בסיכון נמוך או ללא סיכון כלל לשבץ או למוות

מאת: מערכת zap doctors

התפיסה המקובלת כיום היא שמחלת הסוכרת גורמת לתחלואה ואף למוות, בעיקר בעקבות סיבוכים של מחלות קרדיווסקולאריות (מחלות לב וכלי דם). לאחרונה אף פורסמה רשימת עשר סיבות המוות השכיחות בישראל, כאשר מחלת הסוכרת תפסה בה את המקום הרביעי, אחרי סרטן, מחלות לב ומחלות זיהומיות. לאור זאת נשאלת השאלה, האם סוכרתיים נתונים לסכנה מתמדת לחייהם ואין באפשרותם להפחית את הסיכון האורב לבריאותם?

מחקר חדש שפורסם בעיתון המדעי New England Journal of Medicine בדק את הסיכון המצטבר למוות ולאירועים קרדיווסקולריים בקרב סוכרתיים מסוג 2 והשווה אותם לאוכלוסייה הכללית.

במחקר נכללו 271,174 חולי סוכרת מסוג 2, שנרשמו במרשם הסוכרת הלאומי השוודי. החוקרים העריכו את הסוכרתיים על פי גיל וחמישה גורמי סיכון הידועים כמחוללי מחלה בקרב האוכלוסייה הכללית ובעיקר בקרב וסוכרתיים: עישון, לחץ דם, כולסטרול, רמות HbA1C (המוגלובין מסוכרר - ממוצע הסוכר בגוף בשלושת החודשים האחרונים) ואלבומין (חלבון האחראי על לחץ תוך תאי).

תוצאות המחקר הראו כי סוכרתיים מסוג 2 אשר לא סבלו מחמשת גורמי הסיכון הללו, כלומר, היו במצב מאוזן של רמות HbA1C ושמרו על מדדים תקינים, היו בסיכון נמוך או ללא סיכון כלל לשבץ או מוות.

לפיכך, מסיקים החוקרים כי סוכרתיים מאוזנים נמצאים ברמת סיכון זהה לאוכלוסייה הכללית בסיכון למחלות קרדיווסקולריות או מוות.

סוכרתיים חייבים לנטר את רמת הסוכר בדמם מדי יום. צילום: שאטרסטוק

לדברי פרופ' חוליו ויינשטיין, מנהל יחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון: "מחקר זה מוסיף ומדגיש את חשיבות איזון רמות הסוכר לסוכרתיים. מחלת הסוכרת הינה סיבת המוות הרביעית בישראל, אך ניתן לשנות את הסטטיסטיקה. על מנת להגיע לאיזון המיוחל, סוכרתיים חייבים לנטר את רמת הסוכר בדמם מדי יום, מאחר ומדובר במחלה א-תסמינית. בדרך כלל, וללא בדיקה, קשה לחולה לדעת מה מצבו מבחינת הסוכר. מערכת הבריאות כבר השכילה באחרונה להכניס לסל עבור סוכרתיים מסוג 1, טכנולוגיות חדישות לניטור סוכר המקלות על הניטור ומייתרות את הצורך בדקירות. כעת נותר שטכנולוגיות אלו יהיו זמינות גם ליתר הסוכרתיים, על מנת שיוכלו לבדוק את עצמם בקלות ובאמצעות כך להגיע לאיזון ולהישאר שם לאורך זמן."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום