פריצת דרך בתחום השתלות הרחם

(1)
לדרג

לפעמים חלומות מתגשמים: אישה בת 32 מברזיל שנולדה ללא רחם, ילדה בהצלחה תינוקת בריאה לאחר שהושתל בגופה רחם מתורמת מתה. התינוקת כיום בת 8 חודשים, בריאה, יונקת והתפתחה באופן תקין

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

לא פעם אנו נתקלים בתקשורת בדיווחים אודות סיפורי לידה מרגשים שהתרחשו כנגד כל הסיכויים – אם זה בגלל בעיות פוריות קשות או בעיות רפואיות כאלה ואחרות. הסיפור הבא הוא לא רק מדהים ומרגש, אלא גם מהווה פריצת דרך משמעותית בתחום השתלות הרחם.

אישה בת 32 מסאו פאולו שבברזיל ילדה לפני כמה חודשים תינוקת בריאה, לאחר שעברה השתלת רחם מתורמת שהלכה לעולמה. היולדת נולדה ללא רחם כתוצאה מאגנזיס מולד של הרחם, או תסמונת Mayer-Rokitansky-Kuster-Hauser, ששכיחותה עומדת על כ-1 מכל 4,500 נשים. תורמת הרחם הייתה אישה שהלכה לעולמה בגיל 45 כתוצאה מדימום מוחי תת-עכבישי, ועברה במהלך חייה שלוש לידות נרתיקיות.

בשנת 2015 תועדה לראשונה השתלה של רחם מתורמת חיה, אשר הסתיימה בלידת חי. מאז, נערכו 39 פרוצדורות דומות שהובילו ל-11 לידות חי. עם זאת, רחם מתורמת חיה זמין כיום רק מנשים שהן קרובות משפחה או חברות של המקבלת – מה שמהווה מגבלה משמעותית ביותר. הלידה בברזיל היא למעשה המקרה הראשון בעולם של לידה מוצלחת לאחר השתלת רחם מתורמת מתה. עד כה נערכו עשרה ניסיונות קודמים להביא ללידת חי בעקבות השתלת רחם מתורמת מתה, אך אלו לא נחלו הצלחה.

הלידה התקיימה סביב שבוע 36 בניתוח קיסרי. צילום: שאטרסטוק

במקרה הנוכחי, ארבעה חודשים טרם ההשתלה, השלימה האישה המקבלת מחזור אחד של טיפולי הפריה חוץ-גופית, אשר הובילו ליצירת שמונה ביציות מופרות שהוקפאו. לאחר מכן הושתל הרחם של התורמת בניתוח מורכב שארך עשר שעות וחצי. לאחר ההחלמה ניתן למושתלת טיפול אינטנסיבי לדיכוי חיסוני בחמש תרופות שונות למשך חמישה חודשים לאחר ההשתלה, אז בוצע שינוי בטיפול כהכנה לקראת העברת העובר.

בהשתלות רחם קודמות מתורמות שהלכו לעולמן, העברת העובר התבצעה לאחר כשנה מההשתלה. הפעם, הוחלט להעביר את העובר לגופה של המושתלת כבר לאחר שבעה חודשים מההשתלה.

עשרה ימים לאחר העברת העובר, התקבל אישור להיריון, אשר התקדם ללא סיבוכים מיוחדים, למעט זיהום כלייתי בשבוע 32 שטופל באמצעות אנטיביוטיקה. בדיקות האולטרסאונד שבוצעו במהלך ההריון לא הדגימו ממצאים חריגים בעובר והלידה התקיימה סביב שבוע 36 בניתוח קיסרי. התינוקת נולדה במשקל של כ-2.55 קילוגרמים והרחם המושתל גם הוסר במהלך הניתוח, ללא עדות לממצאים חריגים.

כיום, התינוקת הבריאה היא בת 8 חודשים, שוקלת 7.2 קילוגרמים וממשיכה לינוק. התינוקת והאם במצב בריאותי טוב והתינוקת התפתחה באופן תקין במהלך החודשים שלאחר הלידה.

סיפור הלידה יוצאת הדופן תועד במאמר שפורסם בכתב העת Lancet, ובסיכומו צויין גם כי עצם השימוש בתרומת איברים מאישה שהלכה לעולמה, מהווה אפשרות טיפולית חדשה בנשים עם הפרעות פוריות משנית לבעיות ברחם.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום