סקירה מכוונת למוח העובר: בדיקה חיונית

(4)
לדרג

בדיקת אולטרסאונד פשוטה עשויה לאבחן בכל שלב בהריון מומים, העלולים להוביל לבעיות מוטוריות או פיגור שכלי. מי נמצא בסיכון מוגבר? כיצד מתבצעת הבדיקה? איך לבחור את הרופא שיבצע את הבדיקה? מדריך

תקופת ההריון היא תקופה מרגשת מאוד, אך גם מלחיצה ומטלטלת ביותר. בתקופה זו, כל הורה (לעתיד) ירצה מטבע הדברים להאמין שהתינוק שייוולד יהיה בריא ומאושר - אך חשוב גם להיערך למצב שלא הכול ילך בדיוק לפי התוכנית. זו הסיבה שבישראל ניתן, במסגרת סל הבריאות, מספר שיא של בדיקות הריון לאבחון מוקדם של מומים מולדים ובעיות התפתחותיות, מסוגים שונים. אחת הבדיקות החשובות נקראת "סקירה מכוונת למוח העובר" - ומטרתה להעריך את מבנה המוח ומערכת העצבים. זאת, במטרה לאבחן פגמים נלווים למחלות במוח ובמערכת העצבים המתבטאים בפיגור שכלי, נכות מוטורית, הפרעות בתנועה, אפילפסיה, עיוורון, בין היתר. הבדיקה יכולה להתבצע גם כחלק מסקירה שלישית או באופן עצמאי.

ניתן לבצע את הבדיקה בכל שלב של ההריון כאשר הרופא המטפל סבור כי יש צורך בבירור. צילום: שאטרסטוק

מתי מבצעים סקירה למוח העובר?

ניתן לבצע את הבדיקה בכל שלב של ההריון כאשר הרופא המטפל סבור כי יש צורך בבירור. חשוב לזכור כי בניגוד לאיברים אחרים בגוף, המוח הוא איבר שמשנה את צורתו במידה דרסטית, במהלך כל תקופת ההריון. לכן, במקרים מסוימים, לא ניתן יהיה להשיג אבחנה סופית בבדיקה הראשונה - ויהיה צורך במספר בדיקות לאורך ההריון, כדי להפיג את החשש. חלק מהמומים ניתן יהיה לשלול לחלוטין כבר בשליש הראשון להריון, בעוד שאת הימצאותם של מומים אחרים, ניתן יהיה לברר רק בשלבים מאוחרים יותר. מי שיחליט אם יש צורך בבירור נוסף הוא הרופא המבצע את הבדיקה, שמומחה בתחום.

כאמור, הבדיקה מבוצעת אם עולה חשש שהעובר עלול להיות בסיכון לפגיעה מוחית או עצבית. קיימים מספר גורמים העלולים לעורר את החשד, הכוללים בין היתר:

היסטוריה משפחתית: אם אחד מבני המשפחה סובל מפיגור שכלי, הפרעה התפתחותית או ממום במערכת העצבים - הסיכון לפגיעה כזו אצל בן משפחה נוסף עולה במידה ניכרת.

בדיקה קודמת לא תקינה: אם באחת הבדיקות הקודמות שנערכו במהלך ההריון העלתה חשד למום או בעיה גנטית, העלול לערב את המוח.

מדדי ראש חריגים: לעובר עם ראש קטן או גדול מצפוי לגיל הירון יש צורך לשלות התפתחות מוחית חריגה.

מחלה זיהומית בהריון: אם במהלך תקופת ההריון, האשה נדבקה בווירוס כגון: הרפס, CMV או זיקה או מחלה בשם טוקסופלזמוזיס - עלולות להיות לכך השלכות על התפתחות העובר בבטנה.

הריון עם תאומים זהים: גם תאומים זהים, החולקים שליה, עלולים לסבול מסיבוכים הכוללים בין היתר גם נזק מוחי במקרים מסויימים.

אבחון מום כלשהו בהריון קודם: אבחון של מום מוחי / של עמוד השדרה בהריון קודם של האשה מחייב בדיקה מעמיקה יותר, גם בהריון הנוכחי.

חשוב לבחור בגורם מקצועי שמנוסה בתחום. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצעת הסקירה?

סקירה מכוונת למוח היא למעשה בדיקת אולטרסאונד, המבוצעת על ידי רופא מומחה בתחום, המומחה באבחון מומים במוח ובמערכת העצבים. בגלל החשיבות המכרעת באבחון מהימן ומדויק למומים אלה, חשוב לבחור בגורם מקצועי שמנוסה בתחום הזה ומשתייך לבית חולים מוכר או לשירות רב תחומי, שמאפשר לתת ייעוץ מקיף ויותר מדויק. כדי לקבל תמונה מדויקת ומפורטת יותר של מוח העובר, בדרך כלל תתבצע הבדיקה גם דרך צילום הבטן מבחוץ וגם באמצעות מכשור שמוחדר מהנרתיק. שילוב בין הטכניקות האלה מאפשר לקבל תמונה ברזולוציה גבוהה יותר, שתשפר את יעילות האבחון. הבדיקה עשויה להיות בלתי נעימה, אך היא אינה יכולה לפגוע בעובר, לגרום ללידה מוקדמת או להוביל לדימום. ייתכן כי הרופא יצטרך לעשות תמרון מסוים, כדי לשנות את תנוחת העובר, אך התמרון ייעשה בצורה מבוקרת, שלא תציב את העובר או את האישה ההרה בסיכון. חשוב לציין כי הבדיקה נעשית ללא הזרקה של חומר ניגודי ואינה כרוכה בחשיפה לקרינה, שעלולה לפגוע בבריאות האישה ההרה. כאמור, הבדיקה אינה כרוכה בסיכונים או בסיבוכים. והתשובה תינתן לאשה ההרה מיד בסופה. יש להציג את ההמלצה לרופא המטפל, שהפנה את המטופלת לביצוע הסקירה.

לסיכום: סקירה מכוונת למוח העובר היא הדרך היעילה ביותר לאבחן מומים העלולים להוביל לפיגור שכלי, לנכויות מוטוריות ולפגיעות נוספות במוח ובמערכת העצבים. אם עולה חשד למומים בעובר, חשוב לבצע את הבדיקה בהקדם אצל רופא מוסמך ומקצועי.

ד"ר קרינה קריידן-חרץ היא מומחית בגניקולוגיה, אולטרסאונד ורפואת העובר, רופאה בכירה ביחידת האולטרסאונד של בית החולים "איכילוב" (מרכז הרפואי ת"א, ע"ש סוראסקי) ובמרפאת הנוירולוגיה של העובר בבית החולים "וולפסון".

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר כתב zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום