מ"מרפק טניס" ועד "דורבן" – התופעות שבהן ניתן לטפל באמצעות גלי הלם

(3)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מכאבי מפרקים המלווים במגבלה בתנועה? כדאי שתכירו: טיפול בגלי הלם, הינו דרך יעילה ובטוחה המאפשרת להתמודד עם מצבים אורתופדיים, הנגרמים על רקע שקיעת סידן באזור הגיד או המפרק

רופא פנימאי ,מומחה לרפואה פנימית
077-9977112 (מספר מקשר)

נתחיל בתרגיל: נסו לדמיין בראשכם אגם מים. כעת דמיינו שאתם זורקים לתוכו אבן. הבחינו בגלים הקטנים שהיא מייצרת בעת הפגיעה, ונסו לחוש את התחושה שהם מייצרים. פעולה זו למעשה מדמה את פעילות מכשיר גלי ההלם, העושה שימוש באנרגיית הרטט המופעל ע"י המים שבתוכו. המכשיר נמצא בשימוש כבר למעלה מ 25 שנה, ובתחילה יועד למטרת ריסוק אבני כליה. כיום, עם התקדמות הטכנולוגיה, השימוש בו השתכלל לטובת מגוון רחב של טיפולים.

ייצור כלי דם זעירים חדשים. צילום: שאטרסטוק

כיצד הטיפול מתבצע?

פעולת המכשיר למעשה מרעידה את האזור הפגוע, וכך מביאה לריסוק שכבת הסידן ששקעה בו ולייצור כלי דם זעירים חדשים, מה שמביא לשיפור בזרימת הדם לאזור הבעייתי, ומשפר את הבעיה באופן משמעותי. מכשיר זה עשוי לסייע במקרים כרוניים שבהם כשלו טיפולים אחרים כגון: פיזיותרפיה, דיקור, עיסוי וזריקות קורטיזון מקומיות. 

למי הוא מתאים?

טיפול בגלי הלם מתאים לכל מי שסובל מתהליך דלקתי ברקמות השריר, הגידים והרצועות, שבמהלכו שוקע הסידן ברקמות. דלקת זו מתבטאת בכאבים ובהגבלה בתנועה. להלן מספר דוגמאות למצבים רפואיים שמתאימים לטיפול מסוג זה:

"דורבן": מדובר בהפרעה הפוגעת בעקב כף הרגל, עקב תהליך דלקתי הכולל שקיעת סידן מקומית.  מצב זה מתבטא בכאב עז באזור, המתגבר בעת עמידה או הליכה. חשוב לציין, כי במקרים המלווים גם בעודף משקל, חשוב להקפיד, במקביל לטיפול, על תפריט דיאטה מבוקר שמטרתו להוריד ממשקל הגוף, על מנת להפחית את העומס על הרגל הסובלת מהבעיה. כדאי לדעת כי במקרים שבהם הסובל מרבה לדרוך על רגל אחת, לעיתים מתפתח דורבן גם ברגל הבריאה הנושאת את מעמסת הגוף. בכל מקרה, טיפול בגלי הלם עשוי לפתור את הבעיה ואף למנוע את הצורך בניתוח או בהזרקות קורטיזון, שלרוב מהווים אלטרנטיבות טיפוליות שכיחות המוצעות במקרים כאלה. אגב, טיפול זה מוכר עי רוב חברות הביטוח הפרטיות כתחליף לניתוח.

"כתף קפואה":  תהליך דלקתי באזור הכתף, הגורם לכאב קבוע המתגבר באופן משמעותי בעת ההנעה. בעיה זו גורמת למי שסובל ממנה להימנע מהזזת הכתף, ומכאן שמה. חשוב לציין כי במקרה שהיא אינה מטופלת בשלב מוקדם, בעיה זו עלולה לגרום לאסימטריה בפעילות הגוף, מה שפעמים רבות מוביל גם לכאבים באזור עמוד השדרה.

"מרפק טניס": מצב שבו גיד באזור המרפק צובר כמויות פתולוגיות של סידן, שכתוצאה מהן מתפתח תהליך דלקתי. אמנם מדובר במצב שכיח יחסית בקרב טניסאים (ומכאן שמו), ואולם לא רק אלה עשויים לסבול מהתופעה. גם במקרה הזה, טיפול בגלי הלם עשוי להיות יעיל במיוחד.

ככל שהמטופל יגיע מוקדם יותר יעילות הטיפול תגדל. צילום: שאטרסטוק

עד כמה הטיפול יעיל?

יעילות הטיפול נעה בין 60-80 אחוזים. באופן כללי, ככל שהמטופל יקפיד להגיע לטיפול מוקדם יותר, כך יגדל הסיכוי להשיג תוצאה יעילה יותר. חשוב לציין כי כאשר מדובר באנשים שקיבלו בעבר זריקות קורטיזון, הטיפול מורכב יותר.

האם זה בטוח?

הטיפול אינו פולשני, בטוח לחלוטין ואינו כרוך בתופעות לוואי. ואולם, חשוב מאוד לבצע אותו רק אצל בעל מקצוע מוסמך ומיומן, שלו ניסיון רב באבחון ובתפעול המכשיר. תפעול טוב ומקצועי יעשה את ההבדל בין טיפול מוצלח לבין טיפול שאינו מניב תוצאות. כמו כן, חשוב לוודא שהמכשיר מאושר ע"י ה FDA (מנהל התרופות האמריקאי).

לאור ההצלחות הרבות של הטיפול במכשיר, ובהתחשב בעובדה שאינו כרוך בכאב או כרוך בסיכונים, כיום הוא משמש גם למטרות רפואיות אחרות. בזכות יכולתו לעודד ייצור כלי דם ולשפר את אספקת הדם לאזור הבעייתי, הוא משמש כטיפול באימפוטנציה, ואפילו כטיפול למטרת ריפוי פצעים שמקורם במחלת הסוכרת.

לסיכום: טיפול באמצעות גלי הלם נחשב יעיל ובטוח, ויכול לסייע במקרים של בעיות אורתופדיות שמקורן בדלקת הנגרמת עקב שקיעת סידן. בחירת מומחה בעל ניסיון רב וידע בתפעול המכשיר, היא כלי להבטחת טיפול מקצועי ואפקטיבי.

ד"ר יוסף דיין הוא מומחה ברפואה פנימית, המשלב שיטות טיפול משלימות

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors

ד"ר דיין יוסף בע"מ
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום