כאב שיניים: טיפים להקלה - עוד לפני שמגיעים לרופא

(9)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מכאבי שיניים? נאנקים מכאבים? עד שתצליחו לתאם תור ולהגיע לרופא שיניים, ריכזנו עבורכם טיפים חשובים, שיסייעו בהקלת הכאב. המפתח: היגיינת פה מעולה

רופא שיניים
077-2312960 (מספר מקשר)

לכאב שמופיע בגוף שלנו - יש מטרה: לאותת לנו כי משהו בגוף "לא בסדר" וכי יש ללכת להיבדק אצל רופא. כמו בשאר חלקי הגוף, גם כאשר מדובר בכאבי שיניים - בחירה באמצעים לשיכוך זמני של הכאב או בחירה בהתעלמות ממנו, עד שיעבור, לא יפתרו את הבעיה שגרמה לכאב.

הבעיה עלולה - אם תוזנח - ללכת ולהחמיר. עד שתגיעו לרופא, יש לקוות כי מהר ככל האפשר - כדאי שתדעו כמה שיותר על הכאב, ממנו אתם סובלים, כיצד הוא נגרם; ובעיקר: כיצד תוכלו להפחית את הכאב ולהעניק לעצמכם מעין "עזרה ראשונה", עד קבלת הטיפול הרפואי.

ככל שהבעיה עמוקה יותר - כך הכאב משמעותי וחזק יותר. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים הנפוצים לכאבי שיניים?

באופן כללי, כאבי שיניים נגרמים מבעיות הקשורות בשיניים או בחניכיים. לרוב, בעיות שיניים שעלולות לגרום לכאבים הן עששת או חור בשן. ככל שהבעיה עמוקה יותר - כך הכאב משמעותי וחזק יותר. גורם נוסף לכאבים שמקורו בשיניים הוא דלקת סב-חודית, דלקת בקצה שורש השן, אשר לרוב מעידה על צורך בטיפול שורש או בעקירה.

כאבי שיניים שמקורם בבעיות חניכיים עלולים להיגרם עקב דלקות מקומיות קטנות, שנוצרות כתוצאה מצחצוח שיניים לקוי או דחיסת מזון, או עקב דלקות כרוניות המלוות בנסיגת חניכיים.

נסיגת החניכיים היא בעצם ירידה של קו החניכיים, מעבר לקו המקורי- כך שחלק מהשן שהיה עד כה מכוסה, הופך להיות חשוף (ולכן רגיש מאוד, לחום ובעיקר לקור). ככל שהמצב לא יטופל, הרגישות עלולה להתגבר.

באילו אמצעים ניתן להקל על כאבי השיניים?

כמובן, האמצעים להקלה על הכאבים תלויים במקור הכאב. אם מדובר ברגישות בחניכיים עקב נסיגת חניכיים, כדאי להשתמש במשחות שיניים המיועדות לטיפול ברגישות בחניכיים. משחות אלו מיועדות לצחצוח השיניים - וניתן גם למרוח אותן עם האצבע, על האזור הכואב. בדרך כלל, תוך יום-יומיים תורגש הקלה משמעותית בכאב.

שטיפות פה עם מי מלח - אף הן מקלות על כאבים, הנובעים מבעיות חניכיים: כוס מים רתוחים (לא רותחים!) עם כפית - כפית וחצי של מלח, אותם יש לגרגר כמה שיותר זמן.

ניתן (ואפילו מומלץ) להשתמש בשטיפות פה טיפוליות, רק עד חמישה ימים ברצף (כי מעבר לכך, השטיפות עלולות לצבוע את השיניים). שטיפות הפה מועילות בהורדת הנפיחות - שהיא אחד הגורמים לכאב; ולכן, עשויות להביא להקלה מסוימת.

לצערנו, במקרים בהם כאבי השיניים נובעים מבעיות בשיניים עצמן - אין פתרונות קסם, מלבד נטילת כדורים לשיכוך כאבים וקביעת תור לרופא השיניים, בהקדם. אם יש דלקת בשן, ימליץ הרופא על טיפול אנטיביוטי, לפחות בשלב ראשון, או טיפול ראשוני בשילוב אנטיביוטיקה.

במקרים בהם מדובר בחור בשן, יש לעשות סתימה (לעיתים אפילו סתימה זמנית) - רק כדי לסגור את החור. סתימה זמנית עשויה לתת מענה ראשוני לכאבים, עד שיהיה אפשר לעשות סתימה קבועה.

האם ישנם כדורים מומלצים לשיכוך כאבים?

אחד האמצעים המומלצים להקלה על כאבי שיניים בינונים עד חזקים הוא למשל נטילת אופטלגין. אופטלגין משווק בצורת טבליה/קפליה או כטיפות אופטלגין נוזלי להקלה מהירה.  חשוב לברר עם הרופא מהו המינון הרצוי המותר ולעיין בעלון לצרכן לפני השימוש.

האם ישנן תרופות טבעיות שמומלץ להשתמש בהן?

ישנן כל מיני תרופות טבעיות (או תרופות סבתא למיניהן...). חלקן מתבססות על רכיבים שנמצאים בחלק מהתכשירים הדנטליים (כגון: שמן ציפורן) וחלקן מגיעות ממנהגים עתיקים, שעברו בין דורות (למשל: מריחת עראק על השיניים).

האפקט שתרופות טבעיות עשויות לייצר הוא אלחוש שיקל על הכאב. אין מניעה להשתמש בתרופות טבעיות, אך יש לזכור כי הן אינן מטפלות בבעיה עצמה ולא מביאות לפתרון של ממש.

חשוב לציין כי אמצעים אלה, כמו כל אמצעי ההקלה על כאבים, שצוינו עד כה - משחות השיניים, שטיפות הפה או הכדורים לשיכוך כאבים - הם מעין עזרה ראשונה בבית, כדי להשיג הקלה מיידית על הכאב.

כל אלה אינם מהווים תחליף לבדיקת רופא ולביצוע הטיפול הנדרש. שימוש בתרופות ובעזרים טבעיים עשוי להקל על הכאב ולהביא לרגיעה זמנית. עם זאת, בסופו של דבר, אם הבעיה אינה מטופלת - הכאב יחזור.

צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום. צילום: שאטרסטוק

האם וכיצד ניתן למנוע כאבי שיניים?

כדי לנסות למנוע הופעת כאבי שיניים, יש לשמור על תחזוקה שוטפת של חלל הפה והשיניים ועל היגיינה אוראלית ברמה הגבוהה ביותר.

המשמעות, בפועל: צחצוח שיניים לפחות פעמיים ביום - חשוב להקפיד על צחצוח נכון, שהפקטור המשמעותי ביותר בו הוא הקפדה על צחצוח במשך 2 דקות לפחות, בכל פעם.

99% מהאנשים נכשלים בפקטור הזה - ומצחצחים שיניים במשך חצי דקה, במקרה הטוב. לכן, כיום, רוב רופאי השיניים ממליצים על שימוש במברשת שיניים חשמלית, בה יש טיימר המסמן מתי חלפו שתי דקות (ומקל על העמידה בתנאי חשוב זה).

מה בנוגע לשיננית?

מעבר לכך, יש לדאוג לבקר אצל השיננית על בסיס קבוע: במצב שיניים וחניכיים תקין - מדובר על פעם בחצי שנה. כאשר יש בעיות חניכיים או רקע של בעיות חניכיים בעבר, הביקור אצל השיננית צריך להיעשות בתדירות הנעה בין פעם בחודשיים לבין פעם בארבעה חודשים, בהתאם לחומרת המצב.

אחת לחצי שנה, יש לבקר גם אצל הרופא - לביקורת הכוללת גם צילומי שיניים. מחקרים רפואיים מראים כי עששת נוצרת במשך כחצי שנה, כך שביקורת אצל הרופא אחת לחצי שנה תבטיח את מניעת התפתחות העששת. ברוב המקרים, מי שיקפיד על אמצעים אלה לשמירה על בריאות הפה והשיניים - ישמור גם על סיכויים נמוכים מאוד, לסבול מכאבי שיניים.

לסיכום: כאבי שיניים הם תמרור אזהרה של הגוף, המודיע לכם על קיום בעיה. ישנן דרכים שונות להקל על הכאב באופן מיידי, אך הדרך היחידה לדאוג שהכאב יעבור לחלוטין ולא יחזור - היא כמובן להגיע לטיפול אצל רופא השיניים. תחזוקה שוטפת ושמירה על הגיינה אוראלית גבוהה - יקטינו משמעותית את הסיכויים שכאבים מסוג זה יופיעו.

ד"ר יואב ירון הוא רופא שיניים בכיר ומנהל רפואי בקליניקה הממוקמת בגני תקווה, בעל ניסיון של מעל 15 שנים, ברפואת שיניים אסתטית ובשיקום הפה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום