ניתוח אף פלסטי ורפואי משולב

(4)
לדרג
תוכן מקודם

מתמודדים עם בעיה רפואית באף (חסימה אפית) ומעוניינים לשנות "על הדרך" את צורת האף? מומלץ בחום לשלב את ההליך בניתוח אחד, ע"י מנתח מיומן אחד - ולא ע"י שני מנתחים הפועלים ביחד

רופאת אף אוזן גרון ,מומחית למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
053-7932992 (מספר מקשר)

במקרים שבהם יש חסימה אפית ורצון לשנות את צורת האף, חשוב לבצע את ההליך הרפואי ואת ההליך הפלסטי בניתוח אחד, על ידי מנתח אחד שיודע לעשות גם ניתוחי אף פלסטיים וגם ניתוחי אף רפואיים - ולא בשני ניתוחים נפרדים או בקומבינציה של שני מנתחים באותו חדר ניתוח.

מהם סוגי ניתוחי האף הקיימים?

ניתן לחלק את ניתוחי האף הקיימים לשני סוגים שונים: ניתוחים רפואיים וניתוחים פלסטיים.

  • ניתוח אף רפואי: מבוצע במקרים שבהם יש סטייה של מחיצת האף, עם/בלי קונכיות תחתונות מוגדלות.
  • ניתוח אף פלסטי: מבוצע במקרים שבהם המנותח אינו אוהב את מראה האף שלו, מסיבות שונות, כגון: סטייה של האף לצד אחד של הפנים, גיבנת, אף גדול ו/או רחב מאוד, קצה אף רחב מאוד ו/או קצה אף ש"נופל" כלפי מטה, נחיריים רחבים או שילוב של מספר דברים.

האף הוא האיבר היחיד שממוקם באמצע הפנים. צילום: שאטרסטוק

מהי המורכבות הכרוכה בניתוחי אף?

ניתוח אף הוא ניתוח מורכב מאוד, שאינו דומה לשום ניתוח פלסטי מוכר אחר, כגון: מתיחת פנים, הרמת עפעפיים, מתיחת בטן, הגדלה או הקטנת חזה.

יש לכך שני הסברים עיקריים:

  • האף הוא האיבר היחיד שממוקם באמצע הפנים - ואין שום אפשרות להסתיר אותו (בשונה מהחזה, למשל, אותו ניתן להסתיר או "לתקן" באמצעות חזייה או חולצה).
  • הסיבה היותר משמעותית היא שניתוח אף הוא הניתוח היחיד שבו המנתח מתעסק עם כל סוגי הרקמות - העור, תת העור, הרירית, הסחוס, העצם, השרירים והרירית בחלק הפנימי של האף. כל רקמה "מתנהגת" אחרת לגמרי מבחינה ביולוגית. לכן, על המנתח להכיר את התכונות הספציפיות של כל אחת מהרקמות. כך, למשל: לסחוס יש תכונה פיזיקלית המכונה "תכונת הקפיץ" - תכונה שגורמת לסחוס לשאוף תמיד לחזור למצבו הראשוני. כדי ליישר את הסחוס, במקרה בו מתרחשת סטיית מחיצה, חייב המנתח להכיר את התכונה הזו. בנוסף ליישור המחיצה, עליו לדאוג גם להחליש את הזיכרון של הקפיץ, כדי שלא ישוב למיקומו הקודם.

בשל המורכבות הזו, ניתוחי אף מחייבים ידע וניסיון רב. זו גם הסיבה לכך שבמרכזים הרפואיים הגדולים ברחבי העולם, שבהם מבצעים ניתוחי אף, מבצעים את הניתוחים האלה מנתחים שעוסקים אך ורק בתחום זה.

מתי כדאי לבצע ניתוח אף רפואי ופלסטי משולב?

ניתוח אף משולב מומלץ הן במקרים שבהם הבעיה הרפואית גורמת לעיוות כלשהו של האף והן במקרים שבהם למנותח יש בעיה רפואית ורצון לשנות (בהמשך) את מראה האף. יש לכך שתי סיבות.

הסיבה הראשונה: מיותר לעבור שני ניתוחים, אם אפשר להשיג את אותה תוצאה בניתוח אחד.

 הסיבה השנייה (חשובה יותר): אם עושים קודם ניתוח רפואי, ייתכן מאוד שהמנתח יוריד חלק גדול מהסחוס, מבלי להתחשב בצרכים של ניתוח פלסטי שייעשה בעתיד.

כך, לדוגמה: פעמים רבות, סטייה של מחיצת האף גורמת לסטייה של האף החיצוני, כך שיש צורך ליישר את חלק המחיצה שחוסם את מעבר האוויר (בד"כ החלק התחתון), אך גם לתקן את הסטייה החיצונית של האף (שנגרמת בד"כ בשל סטייה של המחיצה בחלקה הגבוה). במקרה כזה, אם המטופל יעבור ניתוח רפואי בלבד, המנתח יישר רק את החלק התחתון של המחיצה, מבלי לקחת בחשבון את הכמות המקסימלית שניתן להוריד מהסחוס, כדי שתישאר מספיק תמיכה שתמנע מהאף לצנוח כלפי מטה, כשהמטופל יעבור ניתוח פלסטי. דוגמה נוספת היא מקרה שבו מבצעים ניתוח רפואי, שמשלב יישור מחיצה והקטנת קונכיות. בביצוע של הניתוחים בנפרד, עלול להיווצר מצב שבו בניתוח הרפואי הורידו כמות גדולה מידי מהקונכיות התחתונות וכמות גדולה מידי מהסחוס של המחיצה (מה שגורם באופן אבסורדי ל"אוורור יתר" שמקשה על הנשימה דרך האף). ניתוח פלסטי לתיקון קצה אף רחב, שהמטופל יעבור בשלב מאוחר יותר, יחמיר משמעותית את הבעיה (מדובר בניתוח המחייב הסרת חלק מהסחוס שמעצב את קצה האף).

בעיה עלולה להתעורר גם במקרים שבהם לאחר ניתוח רפואי, המטופל מעוניין לעבור ניתוח פלסטי לתיקון אף שמוט כלפיי מטה. במקרה כזה, כדי לתמוך ולהרים את האף, יש צורך לשתול בקצה האף סחוס, שנלקח ממחיצת האף. אם בוצע ניתוח רפואי נפרד - לא נשאר מספיק סחוס, כדי לשתול בקצה האף, מה שמקשה על ביצוע הניתוח הפלסטי ודורש מציאת פתרונות מורכבים.

חשוב שאת שני הניתוחים יבצע אותו מנתח. צילום: שאטרסטוק

מדוע חיוני לבצע את שני הניתוחים ע"י מנתח אחד?

גם כאשר מחליטים לבצע ניתוח אף רפואי וניתוח אף פלסטי במעמד אחד, חשוב מאוד שאת שני הניתוחים יבצע אותו מנתח (ולא שני מנתחים נפרדים).

הסיבה העיקרית לכך היא שברוב הגדול של המקרים, כאשר שני מנתחים עובדים יחד, עבודתם מתבצעת באופן עוקב ולא במקביל (גם אם שניהם נוכחים בחדר הניתוח), כך שגם במקרה זה - יש סיכון גדול שהמנתח הרפואי יוריד כמות גדולה מידי של סחוס, מבלי להכיר את צרכיו של המנתח הפלסטי.

לסיכום: לפני שאתם ניגשים לניתוח אף - חשוב שתבחנו היטב את הצורך בניתוח משולב. אם אכן החלטתם לשלב ניתוח פלסטי ורפואי, אל תתביישו! בחרו במנתח אחד שיודע לבצע את שני סוגי הניתוחים, שאלו אותו כמה שנים הוא מבצע ניתוחי אף וכמה ניתוחים ביצע במהלך השנים, בקשו לראות תמונות מניתוחים שביצע לפני שנים ולשוחח עם מנותחים לשעבר.

ד"ר שושנה קרמר היא רופאה מומחית לאף אוזן גרון ולניתוחי אף בעלת נסיון רב שנים בניתוחי אף.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום