גיל המעבר: ירידה במשקל מפחיתה סרטן שד

(1)
לדרג

הסרטן הגבוה בשכיחותו בנשים במדינות המערב הוא סרטן השד. הסיכון של נשים לחלות מושפע משלל גורמים, בהם גורמים משפחתיים ותורשתיים, סביבתיים וכאלה הקשורים לאורח החיים. מחקר חדש מצביע על קיום קשר בין הפחתת משקל לסיכון לחלות במחלה בנשים בגיל המעבר

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

הסיכון לחלות בסרטן השד עולה עם הגיל, ונתוני רישום הסרטן הלאומי בישראל מצביעים כי סרטן השד הוא שכיח יותר בקרב נשים בגיל 50 ומעלה. לנוכח שיעורי ההיארעות אלה, ודאי חשוב לדעת כיצד אפשר להפחית את הסיכון לחלות במחלה.

זה נכון שמרבית הגורמים לסרטן השד עדיין אינם ברורים, אולם מספר גורמי סיכון עלולים להעלות את הסיכון של האישה לחלות בו וחשוב לתת את הדעת עליהם. מחקר חדש שנערך לאחרונה ותוצאותיו התפרסמו בכתב העת Cancer, בדק את הקשר בין שינוי במשקל הגוף בקרב נשים לאחר גיל המעבר (מנופאוזה) לבין הסיכון שלהם לחלות בסרטן השד.

ירידה במשקל, ירידה בסיכון לסרטן השד. צילום: שאטרסטוק

במסגרת המחקר (Women's Health Initiative Observational Study) נבדקו 61,335 נשים לאחר גיל המעבר ללא היסטוריה קודמת של סרטן שד ובדיקת ממוגרפיה תקינה. בנשים אלה נמדדה מסת הגוף בתחילת המחקר ולאחר שלוש שנים. סיווג השינויים במשקל הגוף הוגדרו כך: משקל יציב (שינוי של פחות מ-5%), ירידה במשקל (5% ומעלה) או עליה במשקל (5% ומעלה) עם הערכה נוספת של ניסיון לרדת במשקל על-בסיס דיווח עצמי.

במהלך מעקב ממוצע של כ-11 שנים תועדו 3,061 מקרים חדשים של סרטן שד. בקרב נשים שאיבדו לפחות 5% ממשקל גופן לאחר מנופאוזה נרשם סיכון נמוך ב-12% להתפתחות סרטן שד, בהשוואה לנשים בעלות משקל גוף יציב. עוד נמצא, כי עלייה במשקל של 5% ומעלה לא נקשרה עם הסיכון לסרטן שד.

בסיכום המחקר קבעו החוקרים כי בנשים לאחר מנופאוזה שירדו במשקל גופן, נרשמה ירידה בסיכון לסרטן שד, בהשוואה לנשים בהן המשקל נותר יציב.

השורה התחתונה: ירידה במשקל עשויה להפחית את הסיכון לסרטן שד בנשים לאחר-מנופאוזה.

עמית עקירוב - רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום