ניתוח לייזר: פתרון מרחיק ראות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מרכיבים עדשות מגע או משקפיים? המספר שוב גדל, כמו בכל שנה? אתם בוודאי יודעים שמדובר בהוצאה כספית גבוהה ובטרחה בלתי פוסקת. הפתרון: ניתוח להסרת משקפיים שיפתור את הבעיה, פעם אחת – ולתמיד. צרכנות רפואית

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

הסיפור חוזר על עצמו: הלכתם לאופטומטריסט, עברתם בדיקת ראייה ועכשיו, אחרי שכבר השקעתם השנה מאות שקלים במשקפיים ובעדשות מגע - צריך להתחיל את כל התהליך מחדש ושוב  לשלם עבור משקפיים או עדשות מגע. מוכר לכם? אכן, זוהי המציאות שעמה מתמודדים רבים ממרכיבי המשקפיים.

הנתונים מראים כי אנשים שמרכיבים עדשות מגע יומיות עלולים להוציא כאלפיים שקלים בשנה, רק על העדשות והתמיסות עצמן. החישוב הזה אינו כולל גם את ההוצאה על חומרי ניקוי ומשקפי ראייה, שמוכרחים להחזיק כגיבוי לעדשות. בנוסף, מרכיבי עדשות המגע מצויים גם בסיכון מוגבר לזיהומים בעיניים ולדלקות על רקע אלרגי הנגרמות בהרכבת העדשות.

אז מה עושים? אחד הפתרונות הפופולריים בשנים האחרונות הוא ניתוח לתיקון הראייה. על אף שעלות הניתוח עלולה להבהיל אתכם, הסטטיסטיקה מראה כי אנשים מוציאים בממוצע סכום דומה ב-3 עד 5 שנים של רכישת משקפיים ועדשות מגע. לצד היתרון הכלכלי, חשוב לקחת בחשבון גם את הערך האדיר שמאפשרים ניתוחים אלה.

הניתוחים מסייעים למנותח להקטין את התלות במשקפיים או עדשות מגע, מההתעסקות המעיקה, מהתחזוקה השוטפת ומהמגבלות שמייצרים עזרים אופטיים אלה.

הניתוחים מסייעים למנותח להקטין את התלות במשקפיים או עדשות מגע. צילום: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות אם תוצאות הניתוח אינן מחזיקות מעמד, לאורך זמן?

ניתוח לייזר לתיקון הראייה הוא הניתוח השני בשכיחותו בעולם, אחרי ניתוח קטרקט. סיכויי ההצלחה של הניתוח גבוהים ביותר. מדובר בשיעור הצלחה מדהים, בהשוואה להליכים רפואיים אחרים.

אכן, חשוב לזכור כי בני אדם אינם מכונות; גם אם הניתוח הצליח - מטבע הדברים, מצב הראייה עלול להמשיך להתדרדר עם השנים, כמו אצל כל אדם אחר.

הנתונים מראים שבממוצע כ-5% מהאנשים שמבצעים ניתוח לתיקון הראייה עלולים לסבול מנסיגה במספר האופטי במהלך חייהם. כיום, מרפאות רבות - ובהן רשת "עיניים" - מציעות שירות של טיפול משלים ללא עלות וללא הגבלת זמן

עם זאת, חשוב לזכור כי לא תמיד ניתן לבצע תיקון נוסף. כך, אם הקרנית דקה מדי או אינה אחידה - ייתכן כי עוד תיקון של הקרנית עלול לסכן את מצב העין ובמקרה כזה יהיה צורך בהרכבת משקפים או עדשות ללא יכולת לטיפול משלים.

לכן, במקרה בו מתעורר צורך בטיפול משלים, תתבצע בדיקת התאמה מעמיקה נוספת, כדי לקבוע מה מידת הסיכון בניתוח. אם תימצאו מתאימים לתיקון נוסף, הטיפול יתבצע. כאמור, ללא תשלום נוסף.

 

האם מומלץ לתקן את הראייה בניתוח, גם בקרב משתמשי עדשות מולטיפוקל?

כיום, הטיפולים להסרת המשקפיים מאפשרים לתקן בעיות קוצר ראייה, רוחק ראיה ואסטיגמציה . בגיל 40-50 פוחתת יכולת עדשת העין לבצע 'אקומודציה' (יכולת מיקוד למרחק קרוב) – מצב הקרוי 'זוקן ראיה' (פרסביופיה) ועולה צורך טבעי במשקפי קריאה או התאמת משקפי מולטיפוקל. בחלק מהסובלים מקוצר ראיה ומזוקן ראיה, ניתן לשקול טיפול שנקרא 'momovision'. בטיפול זה עין אחת מתוקנת באופן מלא ובעין השנייה המנתח מכוון למספר מינוס קטן. בצורה זו תתאפשר ראיה טובה בזכות התיקון המלא של עין אחת, ותתאפשר גם ראיה טובה לטווח הקרוב לצרכי קריאה או עבודה מול המחשב בזכות המספר שנותר בעין השנייה.

טיפול Monovision לא יפתור לחלוטין את הצורך במשקפי קריאה, אך יכול בחלק מהמנותחים לשפר משמעותית או איכות הראיה בעיקר בטווח הביניים - טווח חשוב ביותר הכולל עבודה מול מחשב, טלפון נייד וכל עיסוק בעצמים בטווח שבין 40-50 ס"מ.

למי מתאים ניתוח להסרת משקפיים?

כ- 70% מהאוכלוסייה בגיל 18-60 יימצאו מתאימים לניתוח להסרת משקפיים. אי התאמה עלולה לנבוע מסיבות שונות, הכוללות בין היתר קרנית דקה מדי, קרנית עם מבנה בלתי סדיר או מחלות נוספות, העלולות להוביל לתוצאות בלתי רצויות.

אחד הדברים החשובים ביותר בהליך ההתאמה לניתוח הוא תיאום ציפיות. חשוב להבין שהניתוח אינו 'פתרון קסם' לכל בעיה בראייה אלא נועד לשפר את איכות הראייה, איכות החיים והקטנת התלות במשקפים או עדשות מגע. כפי שתואר, צורך בתיקון אופטי בטווחים מסוים (קרוב) ובגילאים מסוים (לאחר גיל 40) הוא דבר טבעי המופיע כחלק מהחלשות עדשת העין עם הגיל. גם הופעת ירוד - קטרקט (עכירות בעדשת העין הטבעית המופיעה בגיל המבוגר) היא תהליך טבעי במרבית האוכלוסייה וזו גם הסיבה לחוסר התאמה לניתוחי לייזר בגיל המבוגר.

 

פני שמבצעים ניתוח כזה, חשוב לבצע בדיקות התאמה קפדניות. צילום: שאטרסטוק

איך מתבצע הניתוח? האם הניתוח כרוך בסיכונים?

תחום ניתוחי הלייזר עבר כברת דרך משמעותית בעשורים האחרונים, בהיבטים של שיפור הדיוק, מהירות הניתוח והפחתה דרמטית של הסיכונים. כיום, קיים מגוון טכנולוגיות מתקדמות, המאפשרות קשת רחבה יותר של טיפולים, לאנשים עם צרכים שונים. התאמת סוג הניתוח למטופל תתבצע אחרי בדיקה מעמיקה של מצב העיניים והצרכים האינדיבידואליים שלו.

כאמור, סיכויי ההצלחה הם מהגבוהים ביותר שיש. בפחות מאחוז אחד מהמקרים, הראייה לא תתוקן באופן מלא אך לעיתים ניתן יהיה לפתור זאת, באמצעות טיפול נוסף או הרכבת משקפים אך במספר נמוך בהרבה מהמספר הראשוני. סיכון לזיהום או להיווצרות צלקת כתוצאה מהניתוח נחשב כיום לסיכון מאוד נמוך ועומד על אחד למספר אלפי מקרים.

על מנת למנוע היווצרות זיהום או דלקת אחרת יש צורך בהזלפה של טיפות אנטיביוטיות ונוגדות דלקת בתקופה לאחר הניתוח. חשוב לציין שהתפתחות זיהום לאחר ניתוח לייזר נמוך עשרות מונים מהסיכון לפתח זיהום בעקבות הרכבת עדשות מגע.

משך ההחלמה וההתאוששות תלויים בסוג הניתוח ומשתנים ממטופל למטופל. ברוב ניתוחי הלייזר הכוללים יצירת מיתלה בקרנית (INTRALASIK) ניתן יהיה לחזור לנהוג כבר ביום שלמחרת ולשוב לפעילות תקינה, כיום או יומיים אחרי הניתוח, בהתאם להמלצת הרופא המטפל. בניתוחי 'פני השטח' (PRK, LASEK) ההחלמה מעט ארוכה יותר כך שנהיגה וחזרה לתפקוד עשויה להמשך במרבית המקרים כשבוע.

 

לסיכום: ניתוח לייזר לתיקון הראייה אמנם נדמה במבט ראשון כהוצאה כספית כבדה, אך עשוי לחסוך מאות שקלים ואף אלפי שקלים בשנה, למשך כל החיים. לפני שמבצעים ניתוח כזה, חשוב לבצע בדיקות התאמה קפדניות ולבחור במרפאה ותיקה ואמינה וברופא מיומן ומנוסה, שגם יתחייבו לטיפול משלים של הראייה בעתיד, במקרה הצורך.

 

ד"ר אורי מלר הוא מומחה לרפואת עיניים, מנתח בכיר ברשת מרפאות "עיניים" ובמחלקת העיניים בבית החולים "אסף הרופא".

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום