זירקוניה: הטוען לכתר הטוב ביותר

(1)
לדרג
תוכן מקודם

בעיות בשיניים מחייבות במקרים רבים שימוש בכתרים. באיזה סוג של כתר מומלץ לבחור? נראה כי הבחירה האופטימלית היא כתר זירקוניה - אם כי במקרים מסוימים ניתן להסתפק גם בכתר חרסינה מאוחה למתכת. סקירה מקיפה

רופא שיניים
09-9572738

בשנים האחרונות, חלה התקדמות משמעותית בחומרי הגלם בהם משתמשים ברפואת שיניים. ההתפתחות המשמעותית לא פסחה על עולם הכתרים הדנטליים. כך, כתר זירקוניה החל לדחוק שימוש בכתרים מחומרים דנטליים אחרים.

כיום, כתר זירקוניה נחשב לכתר היוקרתי ביותר ולאלטרנטיבה האסתטית הטובה ביותר. כתרי זירקוניה בנויים מחומר דמוי יהלום מלאכותי, כלל ללא מתכת.

ליבת הכתר אינה מתכתית. צילום: שאטרסטוק

מהו מבנה הכתרים?

הכתרים מורכבים מ-2 שכבות: שכבה חיצונית - נראית לעין, עשויה מחרסינה; שכבה פנימית - ליבת הכתר. בכתר רגיל, על פי רוב, הבסיס עשוי מתכת, מה שעלול לגרום להופעת פס אפרפר כהה בקו החניכיים, סביב הכתר. ההתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות מאפשרות שימוש בכתרים שיתרונם הגדול בכך שליבת הכתר אינה מתכתית, אלא עשויה חומר קרמי בהיר וחזק.

מתי עלינו להיעזר בכתר בטיפול שיניים?

במקרים בהם יש הרס ניכר של שיניים, כתוצאה מעששת או שבר בשן; וכאשר יש צורך להשלים חסר של שיניים - משקמים אותן עם כתרים או גשרים. כתר הוא מעין "כיפה", עשויה בדרך כלל חרסינה, המחזיר לשן את התפקוד והמראה שלה. גשר הוא למעשה מספר כתרים מחוברים.

יש לזכור שגם הכתרים היפים והטובים ביותר הם בעצם סוג של תותבת - לא מדובר בשיניים רגילות, כפי שהכרנו בעבר. יחד עם זאת, הטכנולוגיה כיום מייצרת שיקומי כתרים וגשרים עם חומרים חדישים, כגון: זירקוניה או אמפרס, המחקים שיניים טבעיות בצורה כמעט מושלמת.

לעתים קרובות קיימת ציפייה אצל מטופלים שהטיפולים שהם עברו יחזיקו מעמד כל החיים. טיפולים שנעשו כהלכה אמנם יכולים לשמש שנים רבות, אך כמו שכל דבר בחיים מתבלה ודורש תחזוקה או החלפה (כך, למשל: מכונת הכביסה, מכונית או בית...) - כך גם שחזורים ושיקומים דנטליים זקוקים לתחזוקה והחלפה מעת לעת, אחת למספר שנים.

מהם היתרונות של כתרי זירקוניה?

כתר זירקוניה נחשב לכתר היוקרתי ביותר ולאלטרנטיבה האסתטית הטובה ביותר. כתרי זירקוניה בנויים מחומר דמוי יהלום מלאכותי, כלל ללא מתכת. יתרונותיו רבים: זירקוניה אינה מגרה את החניכיים ומתאימה מבחינה ביולוגית באופן מושלם.

כתר זירקוניה נחשב חזק ועמיד לאורך שנים ומאפשר תוצאה אסתטית מצוינת, בכך שניתן להתאים במדויק את צבע הכתרים לצבע המקורי של השיניים הסמוכות, עד כדי כך שלא ניתן להבחין בין שן טבעית לבין כתר זירקוניה.

בנוסף, כתרי זירקוניה נעשים בחריטה תלת ממדית (כתרים דיגיטליים) - כך שמתאפשרים ייצור מהיר, רמת דיוק גבוהה והתאמה אופטימלית לחניכיים.

כתר זירקוניה אינו "נשבר". לכן, קליניקות לרפואת שיניים מעודדות פציינטים לעבור התקנת כתרי זירקוניה, לאור החוזק והעמידות של כתרים אלה בכל הפעולות הפונקציונליות, תוך כדי הימנעות משיקום מתכתי.

בגלל השיפור הניכר מבחינת המראה האסתטי, העמידות הכימית וההתאמה הביולוגית - שיקום הפה ע"י כתר זירקוניה הפך להיות הטיפול המומלץ.

מהי למעשה זירקוניה? באיזה חומר מדובר?

זירקוניה היא דו תחמוצת של גביש צלול מזירקוניום - הקרמיקה / חרסינה החזקה ביותר, בכל השווקים הדנטליים כיום. זהו חומר רב-קריסטל, שאינו מכיל שבבי גילוף זכוכית.

לזירקוניה יש מספר אפשרויות של מבנה קריסטלי, התלוי בטמפרטורה. החומר משתנה למבנה של ריבועי קריסטל, בטמפרטורה של מעל 1,170 מעלות צלזיוס. ישנם תוספים של חומרים שונים, אשר מוסיפים לזירקוניום, כדי לייצב את מבנה הריבועים הקריסטליים בטמפרטורת החדר.

ההחלטה לגבי סוג השיקום צריכה להיעשות על ידי הרופא. צילום: שאטרסטוק

אם כך, האם כתר זירקוניה הוא הבחירה המנצחת? האם כתר זירקוניה עדיף תמיד על פני כתר מתכת?

ההחלטה לגבי סוג השיקום צריכה להיעשות על ידי הרופא, בעת בניית תוכנית הטיפול, בהתאם למצב הקיים בפה ובהתאם לציפיות המטופל. כאשר מדובר בשיקום שיניים קדמיות, כדאי לשקול (מטעמי אסתטיקה) כתר חרסינה מלא, ללא מתכת; או כתר זירקוניה.

במקרים בהם מדובר בשיקום שיניים אחוריות באמצעות כתרים, אפשר להגיע לתוצאה אסתטית מספקת גם ע"י שימוש בכתרי חרסינה מאוחה למתכת. העבודה של הרופא ואיכות העבודה של הטכנאי חשובים גם יחד. כתר לקוי עלול להוביל לעששת מתחת לכתר ובשורש, דלקות בחניכיים, אסתטיקה לקויה, תפקוד לקוי ונזק בלתי הפיך לשן, לחניכיים ולעצם.

לסיכום: אין ספק ששימוש בכתרי מתכת עבר מן העולם, אם כי עדיין זמין למעוניינים. כתרי זירקוניה החליפו את כתרי המתכת ביעילות רבה. יש בהם שני יתרונות חשובים, עבור המטופל: א. אסתטיקה טובה בהרבה, יחסית לכתר מתכת; ב. בלאי נמוך בהרבה, מכתר מתכת. כתרי זירקוניה יחזיקו מעמד משך שנים ארוכות.

ד"ר סאלח גרה הוא רופא שיניים כללי, מנהל מרפאת "גרה דנט" בכפר סבא.

סייע בהכנת הכתבה: רועי אלפסי, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום