חצבת: אתם שואלים, הדוקטורס עונים

(10)
לדרג

לאור ריבוי מקרי החשיפה לחצבת והשיח התקשורתי הנרחב בתקופה האחרונה, ישראלים רבים חשים מבולבלים ורמת החרדה עולה. רוצים לקבל תשובות לשאלות שלכם אודות החצבת? בואו לקרוא מה הרופאים שלנו אומרים

מאת: מערכת zap doctors

מחלת החצבת ממשיכה להתפשט בישראל ומדי יום כלי התקשורת מדווחים על מקרים נוספים של חשיפה למחלה, או חלילה - הדבקה. בימים האחרונים עדכן משרד הבריאות כי ישנם 1,334 חולי חצבת בישראל ובעקבות התפשטות המחלה גיבש המשרד צעדים אינטנסיביים לבלימת ההתפרצות, בעיקר באזור ירושלים.

כמו כן, בדיון חירום שהתקיים אתמול (5.11) בראשות מנכ"ל משרד הבריאות ובשיתוף נציגי קופות החולים בנושא התפשטות המחלה, נדונה שאלת הקדמת גיל חיסון החצבת מגיל 12 חודשים לגיל 9 חודשים. ההחלטה שהתקבלה בדיון היא להשאיר את המצב הקיים ולא להוריד את גיל החיסון, בשל יעילות החיסון המוגבלת בגיל זה והצורך לחזור על החיסון בגיל שנה. עם זאת, תיתכן הקדמה של חיסונים במוקדי התפרצות ספציפיים שייקבעו בהתאם לשיקול הדעת של רופאי המחוזות במשרד הבריאות.

תושבי ישראל, ובעיקר הורים לילדים שניצבים מול מבול הדיווחים המלחיצים, חשים לא פעם מבולבלים, מבוהלים וחסרי אונים. כדי לעזור לכם לעשות סדר בדברים ולהרגיע את הרוחות, ריכזנו עבורכם כמה שאלות נפוצות שנשאלו בימים האחרונים בפורומים המקצועיים של זאפ דוקטורס – ותשובות המומחים אליהן.

ישנם 1,334 חולי חצבת בישראל. צילום: שאטרסטוק

אתם שואלים על חצבת, המומחים של דוקטורס עונים:

הקדמת חיסון חצבת לתינוקת

(מתוך פורום חיסונים לילדים – משרד הבריאות, בהנהלת ד"ר אודי קלינר)

"שלום רב, לאור התפשטות החצבת, האם ניתן להקדים את מתן החיסון לתינוקת בגיל חודש וחצי? אנו לא יוצאים מהבית לשום מקום הומה אדם ולא נראה לי שנשרוד ככה כמה חודשים... או עד לחיסון."

תשובת הד"ר: "שלום רב, לא ציינת את גיל התינוקת, אך אני מניח שמתחת לגיל שנה. לגופו של עניין, אין המלצה להקדים חיסונים לתינוקות מתחת לגיל שנה, למעט במקרים של חשיפה לחולה ידוע. חיסון לפני גיל שנה לא נספר כחלק מחיסוני השגרה, ובכל מקרה צריך יהיה לקבל את החיסון של גיל שנה. אין סיבה לא להסתובב בחוץ, וחס וחלילה אם תהיו חשופים לחולה חצבת ניתן יהיה לתת טיפול מונע בימים שלאחר מכן. בברכה, ד"ר אודי קלינר."

האם ילד בכיתה א' שחוסן לחצבת יכול להדביק אח שמתחת לגיל שנה?

(מתוך פורום מחלות זיהומיות, בהנהלת ד"ר אפרים הלפרין)

"שלום! ילדנו הגדול חוסן לפני כשבוע בערך לחצבת, בכיתה א'. ילדתנו הקטנה היא בת 6 חודשים ועדיין לא חוסנה לחצבת (אמורה בגיל שנה לקבל מנה ראשונה). אתמול היא היתה לא שקטה, מנוזלת, והחלה לה פריחה אדומה על הפנים והצוואר. האם זה אומר שהיא קיבלה מאחיה את הווירוס המוחלש שבחיסון וכרגע ייתכן והיא חולה במחלה מוחלשת של חצבת? כרגע אין חום או סימפטום אחר יוצא דופן.

תשובת הד"ר: "שלום יניב, אין זה סביר שבנכם הדביק את בתכם בת ה-6 חודשים בנגיף החצבת החי-מוחלש שנכלל בחיסון אותו הוא קיבל לפני כשבוע. הרבה בריאות, אפי."

חשיפה לחצבת לפני 5 ימים - מה עושים?

(מתוך פורום מחלות זיהומיות, בהנהלת ד"ר אפרים הלפרין) 

"שלום ד"ר, נכדתי בת שנתיים ושמונה חודשים, קיבלה חיסון נגד חצבת במרץ 2017, היום הגננת הודיע שפעוטה בגנון (שלא חוסנה) חלתה בחצבת, הילדה החולה ביקרה לאחרונה בגן לפני 5 ימים, מה הן ההוראות? האם נכדתי אמורה לקבל חיסון נוסף? האם כמה ימים לאחר החשיפה למחלה החיסון עדיין יעיל? האם יש סיכון בקבלת חיסון 5 ימים לאחר חשיפה?"
תודה, סבתא דואגת.

תשובת הד"ר: "מומלץ להתקשר ללשכת הבריאות המחוזית (של המחוז בו נמצא הגן) כדי לקבל הנחיות. הרבה בריאות, אפי."

חיסון לחצבת ושלבקת חוגרת

(מתוך פורום מחלות זיהומיות בילדים, בהנהלת ד"ר גילת לבני) 

"בת 60, מעוניינת להתחסן לחצבת ושלבקת חוגרת. ידוע לי שהחיסונים הללו מוחלשים ולא מומתים, ולכן שאלתי היא האם יש מניעה שאקבל אותם כאשר אני מטפלת וקרובה לנכדיי שהם בגיל שנה וביתי בהריון בשבוע 33? האם אני מסכנת אותם? מה עלי לעשות? תודה."

תשובת הד"ר: "אענה על כל שאלה בנפרד - לבני גילך מומלץ לקבל חיסון נגד חצבת במידה והם טסים לחו"ל, אולם גם אם את לא טסה ניתן ואולי אף מומלץ להתחסן – אם כי הייתי בודקת קודם שנכדך חוסן (בגיל שנה הוא אמור לקבל את החיסון הראשון מבין שניים נגד חצבת). לגבי ההרפס זוסטר, אני חושבת שעדיף לחכות שביתך תלד, וכמו כן בקרוב יהיה חיסון יעיל הרבה יותר נגד זוסטר - סיבה נוספת שבגללה כדאי להמתין. בריאות שלמה, גילת לבני."

תיתכן הקדמה של חיסונים במוקדי התפרצות ספציפיים. צילום: שאטרסטוק

חצבת - תוצאות בדיקת דם

(מתוך פורום מחלות זיהומיות, בהנהלת ד"ר אפרים הלפרין)

"אני ילידת 66'. ביצעתי ביום שלישי בדיקת דם שגרתית במרפאה קופ"ח. אחרי יומיים התקשרו אליי מהמרפאה כי אחד החולים שעבר בדיקה חולה בחצבת ועליי ליצור קשר עם רופאת המשפחה. עשיתי היום בדיקת דם ולהלן התוצאות measles-igg חיובי, measles-igm שלילי - מה משמעות התוצאה והאם עלי להמשיך בטיפול? הבנתי מהמרפאה כי כרגע קיים מחסור בחיסונים בירושלים."

 תשובת הד"ר: "שלום, תוצאת הבדיקות שצרפת מעידות על כך שכנראה חלית בעבר בחצבת או שחוסנת כנגד מחלה זו. הרבה בריאות, אפי."

חיסון חצבת ותינוקת שרק נולדה

(מתוך פורום רפואת ילדים, בהנהלת ד"ר דניאל שינהר)

"ילידת 59' וצריכה להתחסן נגד חצבת. ביתי צריכה ללדת תוך 10 ימים ואני צריכה לעזור לטפל בתינוקת. האם מותר לי להתחסן מבלי לסכן את התינוקת שרק נולדה? תודה."

תשובת הד"ר: "כן, את יכולה להתחסן ללא חשש."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום