פזילה בילדים ובתינוקות – חשוב לדעת!

(13)
לדרג
תוכן מקודם

הורים, חשוב לפקוח עין: פזילה של תינוק או ילד שאינה מטופלת - עלולה לגרום להתפתחות עין עצלה. לכן, מומלץ להיבדק אצל רופא מומחה ברפואת עיניים ילדים.

רופאת עיניים
077-2311185 (מספר מקשר)

כ-4% מאוכלוסיית העולם עד גיל שש, סובלים מפזילה (סטרביסמוס - Strabismus). פזילה הינה מצב בו העיניים אינן מתמקדות על אותה נקודה במרחב  ולמעשה , אינן פועלות בתיאום זו עם זו.

במצב תקין, שרירי העיניים פועלים בתיאום, כך ששתי העיניים מסתכלות על אותה מטרה מזוויות שונות ומתמקדות באותה נקודה. המוח מקבל את התמונה שנקלטה בכל אחת מהעיניים, מחבר יחד את שתי התמונות ויוצר תמונה אחת תלת ממדית. אם לא נתקן את הפזילה לאורך זמן , לא תיווצר ראיית עומק ועלולה להיגרם פגיעה בראייה הנקראת "עין עצלה".

אחד התהליכים החשובים בחודשי חייו הראשונים של התינוק. צילום: שאטרסטוק

האם פזילה פוגעת בראייה?

התפתחות מערכת הראייה הינה אחד התהליכים החשובים בחודשי חייו הראשונים של התינוק. עם יציאתו של התינוק לאוויר העולם, מתחילות העיניים להעביר מידע חזותי אל המוח. במצב בו העיניים אינן מעבירות תמונה ברורה וחדה שפי שמתרחש במצב של פזילה , התפתחות תאים אלו נפגעת ועשויה להיגרם פגיעה בראייה הנקראת "עין עצלה".

 

סוגי פזילה?

ישנם מספר סוגי פזילה עיקריים :

  • פזילה מדומה –מבנה גשר אף רחב וקפלי עור בעפעפיים בקרב תינוקות הם הגורמים לחשד לפזילה מצד ההורים. מבנה פנים זה מסתיר חלק מהעין וגורם לאשליה אופטית של פזילה. אצל רוב הילדים, כאשר הפנים גדלות, מצטמצם רוחבו של גשר האף והתופעה נעלמת.
  • פזילה פנימה – פזילה של העין פנימה לכיוון האף. אחד הסוגים של פזילה פנימה הינה פזילה מולדת. פזילה זו מופיעה לפני גיל 6 חודשים. לעיתים יש היסטוריה משפחתית של פזילה מסוג זה  וברוב המקרים , יש צורך בהתערבות ניתוחית. הסוג הנפוץ יותר של פזילה פנימה הינה פזילה אקומודטיבית. פזילה זו מופיעה בדרך כלל בגילאים שבין 7 חודשים לבין 4 שנים עם ממוצע בגיל 2.5 שנים. הפזילה יכולה   להופיע בפתאומיות ויכולה גם להופיע ולהיעלם שוב ושוב. פזילה זו מופיעה בעיקר אצל ילדים הסובלים מרוחק ראייה. היא מטופלת באמצעות התאמת משקפיים.
  • פזילה החוצה - פזילה זו מופיעה בדרך כלל לאחר גיל שנה. הפזילה יכולה להיות קבועה או בלתי קבועה כלומר פזילה שמופיעה רק לעיתים , במיוחד בזמן עייפות או מחלה. הפזילה בולטת יותר כאשר הילד מתמקד על מטרות רחוקות. יתכן שכאשר הילד חשוף לשמש הוא יסגור אחת מעיניו.

מהן דרכי הטיפול בפזילה?

הטיפול הנדרש מותאם באופן אינדיבידואלי למטופל ותוך מתן התייחסות למגוון גורמים , בין השאר גילו של הילד, סוג הפזילה, חומרת הפזילה ועוד.

כיסוי של העין הבריאה ברטייה. צילום: שאטרסטוק

טיפול שאינו ניתוחי

במקרים בהם הפזילה נגרמה כתוצאה מרוחק ראייה (פזילה אקומודטיבית) , הטיפול המקובל הינו באמצעות התאמת משקפיים. הרכבת המשקפיים הינה לתקופה ממושכת ותפקידן הוא לתקן את הפזילה ולפתור את הבעיה.

טיפולים נוספים לטיפול בפזילה, הינם באמצעות כיסוי של העין הבריאה ברטייה וזאת על מנת לגרום לעין העצלה "להתאמץ" יותר. כך הראיה בעין העצלה משתפרת ומסייעת לשיפור הפזילה.

ניתוח לתיקון פזילה

במקרים שבהם אין מקום לטיפול במשקפיים או ברטייה , או שפתרונות אלו לא סייעו בשיפור הפזילה , אנו מטפלים בפזילה באמצעות ניתוח. במהלך הניתוח, אנו מחזקים או מחלישים את שרירי העין על מנת לתקן את האיזון הלקוי ביניהן. כאשר אנו רוצים לחזק את השריר אנו חותכים קטע ממנו ותופרים את השארית חזרה למקום המקורי של השריר. למעשה , אנו הופכים את השריר למתוח יותר ולחזק יותר. כאשר אנו רוצים להחליש את השריר , אנו מנתקים את השריר ממקומו ותופרים אותו במיקום אחורי יותר ממוצאו המקורי בגלגל העין , ובעצם הופכים אותו לרפוי יותר.

הניתוח לילדים ולתינוקות מבוצע תחת הרדמה כללית וזמן ההחלמה מהניתוח קצר: הילדים יכולים לחזור לשגרה כבר כיומיים-שלושה לאחר הניתוח. בשבוע שלאחר הניתוח , עליהם להשתמש בטיפות עיניים. אחוזי ההצלחה של הניתוח גבוהים מאוד.

חשוב לזכור עין עצלה יש לתקן מוקדם ככל האפשר. בגיל צעיר התיקון הוא יחסית קל יותר. ככל שגיל המטופל  מבוגר יותר – כך קשה יותר לתקן את התופעה.  במידה ונראית פזילה , יש להגיע ולהיבדק אצל רופא עיניים ילדים. מומלץ להיבדק אצל רופא עיניים ילדים גם באופן שגרתי בגיל שנה , בגיל שלוש שנים ובגיל חמש שנים בטרם העלייה לכיתה א'.

 

ד"ר אריאלה ליפשיץ מילר היא מנתחת מומחית ברפואת עיניים ילדים; בעלת "המרכז הרפואי לעין הילד" בירושלים.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר אריאלה ליפשיץ מילר- רופאת עיניים לילדים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום