כתרים דיגיטליים מזרקוניה: כל היתרונות

(1)
לדרג
תוכן מקודם

כתר מלכותי - למראה טבעי: לא עוד כתרים ממתכת או מחרסינה, שנראים בלתי טבעיים ובולטים כנטע זר באמצע החיוך. כתרים דיגיטליים מזרקוניה מיוצרים בהתאמה אישית על ידי מערכות ממוחשבות - ונחשבים ליוקרתיים, העמידים והאסתטיים ביותר מכל סוגי הכתרים

טיפולי שיניים
077-2313110 (מספר מקשר)

מבנה השן מורכב משני חלקים: שורש השן - אשר נמצא בתוך החניכיים ואינו חשוף לחלל הפה; וכותרת השן - החלק הנמצא מחוץ לחניכיים, אותו אנחנו רואים, באמצעותו אנחנו אוכלים ואותו אנחנו מצחצחים. כותרת השן מצופה בחומר הנקרא אמייל, חומר חזק במיוחד שנועד להגן על השן.

כאשר כותרת השן נפגעת - בעקבות חבלה או שבר, בעקבות עששת שהובילה לריקבון השן או לטיפול שורש או בעקבות שחיקה רצינית - יש צורך בהרכבת כתר: כותרת מלאכותית לשן, אשר תיתן לשן מראה אסתטי יותר ותספק לשן את ההגנה שכותרת השן שנפגמה כבר אינה מסוגלת לתת.

משמשים בעיקר עבור השיניים האחוריות. צילום: שאטרסטוק

מהם סוגי הכתרים הנפוצים כיום?

ישנם סוגים רבים של כתרים. הנפוצים ביותר הם כתרי המתכת.

בעבר, ניתן היה לראות אותם בכל חלקי הפה. כיום, הם משמשים בעיקר עבור השיניים האחוריות, מטעמים אסתטיים. כדי לנסות להתגבר על מגבלה זו, נכנסו לשימוש כתרי חרסינה מאוחים למתכת, הנקראים גם כתרי PFM, בהם החרסינה מצפה את המתכת ומעניקה מראה טבעי ואסתטי יותר, המתאים לשימוש גם בשיניים הקדמיות.

החיסרון הגדול של כתרי המתכת למיניהם: אם הם עשויים ממתכת שאינה מספיק איכותית, הם עלולים להחליד, להשחיר את החניכיים ואף לגרום לדלקת חניכיים או לנסיגת חניכיים, בגלל חומרים שהמתכת מתחילה להפריש, כשנה לאחר הרכבת הכתר.

בכתרי המתכת המצופים חרסינה, החומרים המופרשים מהמתכת גורמים לצביעת החניכיים בירוק, כחול או שחור ולדחיית הכתר מהחניכיים, מה שפוגם במראה האסתטי המיוחל ומייצר מעין רווח כהה ובלתי נעים למראה, בין הכתר לקו החניכיים.

בין סוגי הכתרים הנוספים, ישנם גם כתרים העשויים מחרסינה בלבד, בשיטות ייצור שונות. כתרים אלה מתגברים על הבעיות שמייצרים כתרי המתכת, אבל הם אינם מתאימים למטופלים שסובלים מחריקת שיניים חזקה, מכיוון שהם עלולים להישבר.

מהם כתרים דיגיטליים מזרקוניה?

זרקוניה (או: זרקוניום) - הוא חומר מלאכותי הנמצא בשימוש רב בתעשיית התכשיטים, בשל מראהו דמוי היהלום. כמו היהלום, הזרקוניום הוא חומר עמיד וחזק מאוד; ולכן, מתאים לשמש ככתר, גם למי שחורקים שיניים באופן אינטנסיבי. זרקוניום לא נשחק ולא נשבר. התאמתו לחניכיים מושלמת, החניכיים אינן דוחות את הזרקוניום בשום שלב - והוא אינו גורם לדלקות חניכיים או לכל שינוי במראה או בצבע של החניכיים.

כתרי הזרקוניה הם כתרים דיגיטליים, המותאמים לפיו של כל מטופל, על ידי סריקת לייזר, ללא צורך במדידות באמצעות פלסטלינה, המשמשות להתאמת סוגי הכתרים האחרים.

רופא השיניים מבצע את סריקת הלייזר באמצעות מערכת הדמייה ממוחשבת של חלל הפה שנמצאת מולו. בסיום הסריקה, נשלחות תוצאותיה למעבדה. במעבדה מייצרים את הכתרים באופן דיגיטלי, כמעט ללא התערבות ידנית - והכתרים נשלחים אל המרפאה, כשהם מותאמים בדיוק למבנה הפה, החניכיים ואפילו לצבע השיניים המדוייק של אותו מטופל.

צחצוח שיניים פעמיים ביום לפחות ושטיפה במי פה. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצעת הרכבת כתרים דיגיטליים מזרקוניה?

ראשית, יש לבצע שיוף והשחזה של השן. לאחר מכן, יילקחו המידות הרצויות בסריקת לייזר - ותוצאותיהן יישלחו למעבדה. הכתרים המוכנים יגיעו למרפאה בדרך כלל תוך עד 7 ימי עבודה. לאחר מכן, יורכבו לתוך הפה באמצעות דבק מיוחד. התהליך אינו כואב ואין צורך בהתאוששות מיוחדת לאחר התהליך.

האם יש צורך בתחזוקה מסוימת של הכתרים?

כאמור, זרקוניום הוא חומר מאוד עמיד וחזק, המותאם לחלל הפה והחניכיים, כך שהחניכיים אינן דוחות אותו מעליהן. יחד עם זאת, שמירה על הגיינה ותחזוקה שוטפת תמיד הכרחית. כאשר יש כתרים, מכל סוג שהוא, יש צורך להקפיד אף יותר. התחזוקה היומיומית הנדרשת היא תחזוקה פשוטה ובסיסית: צחצוח שיניים פעמיים ביום לפחות ושטיפה במי פה.

לאחר הרכבת כתר דיגיטלי מזרקוניה (כמו גם כל כתר אחר) יש להקפיד על שגרת ביקורים מסודרת במרפאת השיניים, אחת לארבעה חודשים (ואפילו אחת לשלושה חודשים, אם המטופל מעשן).

יש להגיע למרפאה לבדיקה תקופתית הכוללת צילום וניקוי שיניים. לעיתים, עשוי להתעורר צורך בחידוש הדבק המדביק את הכתר.

לסיכום: כתרים דיגיטליים מזרקוניה עשויים מהחומר החזק, העמיד והידידותי ביותר לחניכיים ולחלל הפה. הכתרים מיוצרים באמצעים דיגיטליים בלבד ומותאמים בצורה מושלמת ליצירת המראה האסתטי והטבעי ביותר, כך שלא ניתן להבחין שלא מדובר בשן טבעית.

כתרים דיגיטליים מזרקוניה מתגברים על שלל חסרונות של סוגי כתרים אחרים, כמו כתרי מתכת שנדחים על ידי החניכיים וצובעים אותן בצבעים כהים ובלתי נעימים לעין; או כתרי חרסינה, שעלולים להישבר אצל אנשים שסובלים מחריקת שיניים חזקה. גם תהליך ייצור והרכבת הכתרים נחשב מהיר ויעיל במיוחד. התהליך מסתיים לרוב לאחר שבעה ימי עבודה, ללא כאבים וללא צורך בשינויים בהרגלי החיים, מלבד בדיקות שגרתיות, אחת לארבעה חודשים.

ד"ר ותד מחמוד, רופא שיניים כללי, בעלים של מרפאות שיניים "דנטל אסתטיקס קלינקס" בפרדס חנה וחדרה.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום