מיגרנה עם אאורה: להכיר את הסימנים המקדימים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בקרב הסובלים ממיגרנות עם אאורה קיימים תסמינים מקדימים לכאב הראש, שמאפשרים היערכות וטיפול למניעת ההתקף. מהם הסימנים ומהן אפשרויות הטיפול? וגם, בקרוב - תרופה חדשנית לסובלים ממיגרנה קשה

רופא נוירולוג ,מומחה לנוירולוגיה
077-2306934 (מספר מקשר)

מיגרנה היא בעיה רפואית נפוצה - והתקפי מיגרנה גורמים סבל גדול לחולה ופגיעה באיכות חייו. בפן הכלכלי, מיגרנה מהווה אחת הסיבות השכיחות לאובדן ימי עבודה בקרב צעירים, כך עולה ממחקר שנערך בבריטניה באוניברסיטת לנקסטר ושתוצאותיו פורסמו באפריל.

במקרים רבים, מיגרנה היא גנטית - בקרב כ-70% מהסובלים מהתקפי מיגרנה - יש קרוב משפחה נוסף הסובל ממיגרנה. הסיכון לסבול ממיגרנות גבוה פי 2, בקרב אנשים עם בן משפחה מדרגה ראשונה, הסובל ממיגרנות; וגבוה פי 4, כאשר יש קרוב משפחה מדרגה ראשונה, הסובל ממיגרנה עם אאורה.

מיגרנה נפוצה יותר בקרב נשים, בהשוואה לגברים, מאחר שהמיגרנה מושפעת בין השאר משינויים הורמונליים. לפני תקופת הווסת ובמהלכה, עולה השכיחות של התקפי מיגרנה. בקרב כ-70% מהנשים עם מיגרנות, במהלך הריון יש נסיגה בהתקפי המיגרנה.

כמו כן, בקרב נשים רבות, אנו עדים לירידה ואף להפסקה של מיגרנה, לאחר הפסקת הווסת (בתקופת המנופאוזה); לעומת זאת, אצל חלק מהנשים מורגשת דווקא התגברות של מיגרנות, לאחר מנופאוזה.

יש לציין כי גלולות למניעת הריון מהוות גורם למיגרנות. חשוב להדגיש כי נשים מעשנות הנוטלות גלולות למניעת הריון נמצאות בסיכון גבוה פי 4 לשבץ מוחי!
חלק מהחולים חווים התקפי מיגרנה בתדירות כה גבוהה - עד כי כאבי הראש המיגרנוטיים והתסמינים הנלווים להם - גורמים לסבל, במהלך למעלה מ-20 יום, מדי חודש. בין התסמינים האופייניים להתקף מיגרנה ("רגילה"): כאב ראש מיגרנוטי - כאב ראש חזק, ההולם בחוזקה בצד אחד של הראש והפנים; רגישות לאור; חולשה כללית ועייפות.

חלק מהאנשים יסבלו גם מבחילות ומהקאות; אצל חלק מהסובלים ממיגרנה תהיה תופעה הנקראת מיגרנה של העין, המתבטאת בכאבים חזקים בעיניים ובהפרעה בראייה.

 

מיגרנה נפוצה יותר בקרב נשים. צילום: שאטרסטוק

מהי מיגרנה עם אאורה?

שליש מהחולים עם מיגרנה סובלים מאאורה מיגרנוטית - מיגרנה עם אאורה. סוג זה של מיגרנה מתאפיין בתסמינים נוירולוגיים מקדימים, המופיעים 5-60 דקות לפני כאבי הראש או במקביל לכאבי הראש המיגרנוטיים. כמו כן, 24-48 שעות לפני כאבי הראש המיגרנוטיים, ייתכנו תסמינים שאינם נחשבים לאאורה (כדוגמת חולשה כללית, הפרעות בזיכרון, בחילות ופיהוקים בתדירות גבוהה).

קיימים מצבים בהם מופיעים תסמינים נוירולוגיים, ללא כאבי ראש מיגרנוטיים. במקרים אלה, נדרשת אבחנה מבדלת, כדי לקבוע האם לא מדובר באירוע מוחי או סיבה אחרת (כדוגמת: דלקת קרום המוח).

מהם הסוגים השונים של מיגרנה עם אאורה?

ישנם ארבעה סוגים של אאורה, כל אחד מהם עלול לבוא לידי ביטוי במגוון תסמינים:

1. אאורה ראייתית

נחשבת נפוצה יחסית - ועשויה לכלול תסמינים כגון: הבזקים בשדה הראייה, ניצוצות וסנוור, ראייה מטושטשת עד כדי עיוורון זמני, כתמים חסרים בשדה הראייה, מצב זמני של סקוטומה (מחשך העין). תיתכן גם "מיגרנה של העין"- מצב המשלב כאבי ראש מיגרנוטיים עם כאבים בעין - באזור ארובת העין או בגלגל העין, בצד אחד של הפנים והפרעה בראייה.

2. אאורה תחושתית

עקצוצים ודקירות, נמלול וחוסר תחושה (בעיקר בפנים, בלשון וביד, בצד אחד של הגוף). לעיתים מופיעה גם רגישות לריח.

3. אאורה שפתית

קיימות שלוש קבוצות של הפרעות דיבור: 1. קושי להתבטא; 2. קושי בהגיית המילים; 3. קושי בהבנת הדיבור (קושי בהגיית המילים אופייני גם לנפגעי אירוע מוחי; לכן, נחוצה אבחנה מבדלת, במקרה שהתסמינים מופיעים אצל אדם שאינו סובל ממיגרנות).

4. אאורה מוטורית

חולשה זמנית של מחצית הפנים, רגל אחת, יד אחת או חצי גוף, לפני כאבי הראש (נקראת גם אאורה המיפלגיה או מיגרנה המיפלגיה).

 

באיזה מקרים נקבע כי התקף מיגרנה נחשב מיגרנה עם אאורה?

  • במקרים שבהם אדם הסובל ממיגרנות חווה לפחות שני התקפים של מיגרנה עם אאורה, כלומר: התקפים הכוללים הפרעות בראייה/הפרעות בדיבור/הפרעות בתחושה או הפרעות מוטוריות (לפני כאבי הראש או בזמן כאבי הראש).

  • אצל חלק מהחולים, מופיעים תסמינים מכל הסוגים: ראייתיים, תחושתיים, שפתיים ומוטוריים.

  • לפחות חלק מהתסמינים מופיעים בצד אחד של הפנים ("מיקרניה", ביוונית: "חצי ראש").

  • הסימנים הנוירולוגיים המקדימים: ראייתיים, תחושתיים, שפתיים ומוטוריים, מופיעים בדרך כלל 5-60 דקות לפני כאבי הראש המיגרנוטיים.

  • כל תסמין יימשך לפחות חמש דקות, לכל היותר עד שעה - ויחלוף.

  • כל התסמינים הנוירולוגיים הפיכים וזמניים.

  • כאב הראש המיגרנוטי עלול להופיע עד כשעה לאחר התסמינים הנוירולוגיים.

  • יש לציין כי יש חולים עם סימנים של אאורה, ללא כאבי ראש - בדרך כלל אלה חולים הסובלים ממיגרנות.

 

כיצד מאבחנים מיגרנה עם אאורה?

אבחון של מיגרנה ומיגרנה עם אאורה מבוצע על ידי רופא משפחה או מומחה בנוירולוגיה, על פי תסמינים שהוזכרו לעיל. בחלק מהמקרים, כאשר עולה חשד שהתסמינים עלולים להעיד על בעיה אחרת, לדוגמה: אירוע מוחי או התפתחות לא תקינה של כלי דם במוח, מבוצעות בהתאם לחשד בדיקות כגון: MRI ו-CT ראש.

 

האם ניתן למנוע התקף מתקרב של מיגרנה עם אאורה?

הפן ה"חיובי" של מיגרנה עם אאורה הוא הופעה של תסמינים מקדימים, המאפשרים להיערך מבעוד מועד בעזרת שתיה מרובה ושהייה בחדר חשוך. זאת, בנוסף לנטילת תרופה ממשפחת הטריפטנים, למניעת התקף מיגרנה. אלה תרופות שאינן מיועדות לשימוש קבוע, אלא רק להפסקת התקף. תרופות ממשפחת הטריפטנים גורמות לכיווץ כלי הדם במוח ומפחיתות את הלחץ בגולגולת. בכך, הן מקלות על הסובלים ממיגרנה.

 

כאשר עולה חשד שהתסמינים עלולים להעיד על בעיה אחרת, מבוצעות בדיקות MRI או CT ראש. צילום: שאטרסטוק

מהו הטיפול המסייע להפחתת התקפי מיגרנה?

כיום, ישנם אמצעים רבים העשויים לסייע בהפחתת כאבי הראש הקשים. אין צורך להשלים עם הפגיעה הקשה באיכות החיים. ראשית, חשוב לשמור על אורח חיים בריא ומאוזן, הכולל: שינה מספקת, הימנעות ממצבי לחץ, תזונה נכונה ופעילות גופנית.
אם למרות ההקפדה על אורח חיים מאוזן, יש התקפי מיגרנה - קיימות אפשרויות טיפול מגוונות.

טיפולים תרופתיים: ישנם שני סוגים של טיפולים תרופתיים. הסוג הראשון - תרופות המיועדות לטיפול בזמן כאבי הראש המיגרנוטיים (תרופות מקבוצת הטריפטנים) - מיועדות להפסיק את הכאב המיגרנוטי תוך 15-20 דקות. הסוג השני - משככי כאבים. לחולה הסובל מלמעלה מ-4-5 התקפים מיגרנוטיים בחודש, ניתן להתאים טיפול תרופתי מונע, הניתן באופן קבוע, מתוך מגוון אפשרויות של קבוצות תרופות שונות (כגון: תרופות לטיפול ביתר לחץ דם, תרופות לטיפול בפרכוסים, תרופות נוגדות דיכאון ואחרות).

לסובלים ממיגרנות באופן כרוני, עם מעל 20 התקפים בחודש, שאינם מצליחים להגיע לשיפור במצבם באמצעות הטיפולים התרופתיים המקובלים, יש טיפול תרופתי חדשני להזרקה עצמית, פעם בחודש. הטיפול – Ajovy של חברת טבע, מבוסס על חומר ביולוגי אשר מורכב מנוגדן שחוסם את החלבון המשתתף במנגנון הכאב - צפוי להיות זמין בארץ בחודשים הקרובים.

זריקות בוטוקס: כ-15% מחולים הסובלים ממיגרנות כרוניות ומטופלים בתרופות, אינם מגיבים להשפעת התרופות. לחולים אלה ניתן לסייע באמצעות הזרקת בוטוקס לאזור הפנים, ראש וצוואר. ההערכות הן שהבוטוקס משפיע על האזור בגזע המוח, המעורר את התקפי המיגרנה (Trigeminovascular System).

דיקור סיני (אקופונקטורה): מאחר שאחת הסיבות למיגרנות היא מתח נפשי, המתבטא באי שקט ובהתכווצות שרירים - דיקור סיני עשוי להפחית תסמינים אלה; ובכך, לסייע לסובלים ממיגרנות, בשילוב עם טיפול תרופתי.

 

לסיכום: מיגרנה עם אאורה מאופיינת בסימנים נוירולוגיים מקדימים לכאבי הראש המיגרנוטיים או תסמינים נוירולוגיים המופיעים בזמן הכאב. לכן, ניתן להיערך ולקבל טיפול להפסקת ההתקף. כיום, לסובלים ממיגרנה מכל הסוגים, יש אפשרויות טיפול מגוונות - הן למניעת התקפים והן להפסקת התקף מתהווה. לכן, אין סיבה לסבול מכאבים, מירידה באיכות החיים ומפגיעה בשגרת היומיום.

 

ד"ר יוסף זולדן הוא מומחה בנוירולוגיה; רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי "רבין" (קמפוס בילינסון, בפתח תקווה).

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום