טיפול חדש לחולי לישמניאזיס

(0)
לדרג

מחקר חדש מציע לראשונה שיטת טיפול חדשה לחולי לישמניאזיס של העור (שושנת יריחו) היכולה להביא לריפוי מלא, ללא הרדמה ועם מינימום צלקות וכאב. תוצאות המחקר עשויות להוביל לשינוי הגישה הטיפולית במחלה

מאת: מערכת zap doctors

שושנת יריחו הינה מחלה הנגרמת  על ידי טפילי הלישמניה (Leishmania). המחלה מועברת על ידי נקבת זבוב החול ומשפיעה על מיליוני אנשים בכל שנה: המחלה העורית מתבטאת בפצעים על פני אזורים חשופים (בדרך כלל פנים או גפיים) המותירים צלקות שקועות גדולות ("חורים") חומות או לבנות.

הפרוטוקול הטיפולי הקיים והמקובל מתמקד בקיצור המחלה, אך לא מטפל בצלקות הקשות שמותירה המחלה לכל החיים. הטיפול המקובל, במקרים הקשים, הינו הזרקת חומר אנטי-טפילי לתוך הנגע העורי, כאשר יש לחזור על הפרוצדורה מספר פעמים עד לריפוי. ההזרקה הכרוכה בטיפול זה מכאיבה מאוד ואצל ילדים במיוחד, דורשת הרדמה נלווית: חלקית/מלאה. גם לאחר הסבל הכרוך בטיפול, נותרות צלקות אטרופיות קשות, המייצרות עכבות אישיות, חברתיות, זוגיות ותעסוקתיות לכל החיים. עד כה, לא היה קיים טיפול הוליסטי שהתייחס לריפוי הקליני כמו גם למניעת הצלקת וחתירה לתוצאה אסתטית ראויה יותר.

כעת, מחקר חדש, שנערך בין השנים 2014-2017 במערך העור במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב, בניהולו של פרופ' אלי שפרכר, מציע שיטת טיפול חדשה במחלה, שנמצאה יעילה ויכולה להביא לריפוי מלא ללא הרדמה, עם מינימום כאב ובתוצאה אסתטית הטובה ביותר שמוצעת כעת לחולים אלו.

המחלה העורית מתבטאת בפצעים המותירים צלקות שקועות גדולות. צילום: שאטרסטוק

במהלך המחקר שנערך על ידי ד"ר אופיר ארצי, מנהל המרפאה לטכנולוגיות מתקדמות והמרכז המשולב לאסתטיקה, נבחנו כ-178 נגעים של שושנת יריחו במטופלים (נשים וגברים בגילאי 18-60), אשר הופיעו במרבית המקרים בפלג גוף העליון כאשר למחציתם הוזרקה, באופן אקראי, התרופה האנטי פרזיטארית (הטיפול המקובל עד כה) ובחלקם האחר בוצע תחילה טיפול בלייזר אבליטיבי משייף מסוג CO2 (ללא צורך בהרדמה) ולאחר מכן נמרח החומר האנטי טפילי (החומר שהוזרק בחצי מהנגעים).

כלל הנגעים צולמו ונשלחו להערכה מקצועית אובייקטיבית ובלתי תלויה על ידי רופאי עור לאחר תום הטיפול האחרון, ובמקביל מילאו הנחקרים שאלוני אומדן כאב אישיים, אשר סקרו את חווית הטיפול וביקשו הערכת תוצאות טיפוליות של הנגעים שעברו הזרקה - אל מול הנגעים שעברו את הטיפול החדש: לייזר ואח"כ מריחה של החומר האנטי טפילי.

התוצאות שהתקבלו היו מפתיעות: במטופלים בהם בוצע הטיפול החדש, התוצאות היו גבוהות לאין ערוך מבחינת שיפור גוון העור, המרקם ועובי הצלקת באזור הפצע. בנוסף, מדד הכאב הופחת בכמחצית (43%) לעומת קבוצת הביקורת.

לדברי ד"ר אופיר ארצי: "תוצאות המחקר שנערך בארץ עשויות להוביל לשינוי הטיפול בלישמניאזיס עורי בעולם ולהקל על תוצאותיה בחולים. הטיפול החלופי, שאושש במחקר זה, ממזער את חותם הצלקות ומשכך את חשש המתמודדים עם המחלה".

המחקר המלא פורסם החודש בירחון המדעי החשוב Acta Dermato-Venereologica, וכן זיכה את משתתפיו בשני פרסים: פרס "עבודת המחקר הקלינית המצטיינת של האיגוד הישראלי לרפואת עור ומין" לשנת 2018  וכן בפרס "עבודת המחקר המצטיינת של החברה הישראלית לכירורגיה דרמטולוגית" ב-2017 .

את הטיפול החדשני כבר ניתן לקבל באמצעות טופס התחייבות (טופס 17, בכפוף לאישור הקופה) או באופן פרטי בעלות של כ-1,800 שק לטיפול (נדרשים בין 2-5 טיפולים).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום