המדריך השלם לרכישת עדשות מולטיפוקליות

(6)
לדרג
תוכן מקודם

חגגתם יומולדת 40 לאחרונה? מזל טוב! ייתכן שבקרוב תזדקקו למשקפיים. החדשות הטובות: כיום ניתן לרכוש עדשות מולטיפוקליות, המסייעות בו זמנית גם לראייה מרחוק וגם לקריאה. איך תבחרו את העדשות המתאימות ביותר עבורכם? מדריך מקיף

אופטומטריסט
077-9966233 (מספר מקשר)

האם קריאת שורות אלה דורשת מכם להתרחק ממסך? להגדיל את הפונט? להוריד משקפיים? האם אתם דומעים בעת קריאתן? ואולי אתם סובלים מכאבי ראש לאחר יום עבודה במשרד? ובכן, אם עניתם בחיוב על חלק מהשאלות האלה, ייתכן שאתם זקוקים למשקפיים. וודאי נתקלתם במונח "מולטיפוקל", אבל מה זה אומר בדיוק? הנה כל מה שחשוב לדעת על העדשות החכמות.

מה זה "מולטיפוקל"?

מדובר בעדשות משקפיים, חכמות ויעילות, נקיות ללא קווי הפרדה על העדשה, המעניקות פתרון אופטי למספר טווחי ראייה:  לראייה מרחוק (כמו למשל בעת נהיגה או צפייה בטלוויזיה), לראיה בתחום הביניים, (למשל בעת שימוש במחשב הממוקם עד מרחק של מטר וחצי), או לשם פעולות כגון שימוש בפלאפון, באייפוד או לטובת קריאה מטווח של 35-45 ס"מ. היתרון המשמעותי של עדשות אלה, נובע מכך שהן חוסכות את הצורך בהרכבת מספר סוגי משקפיים, והן מהוות חבילה מושלמת בעדשה אחת.

השריר ה'ציליארי' בעין שלנו מתחיל להיחלש. צילום: שאטרסטוק

למי הן מיועדות?

בסביבות גיל 38-45  מתחילה תופעה הנקראת "זוקן ראיה", כאשר השריר ה'ציליארי' בעין שלנו מתחיל להיחלש. מאחר שמדובר בשריר שלמעשה אחראי על הפוקוס מקרוב, זה הגיל שבו לרוב חלה עלייה במספר האנשים הנזקקים לעדשות אלה, המסייעות למקד את הראייה. בעזרתן, ניתן לקרא מסכים, ספרים וגם לעבור בקלות רבה יותר בין מיקוד ראייה למרחוק לבין מיקוד ראייה קרוב.

עדשות אלה מתאימות לכל האנשים המרכיבים משקפיים למרחק מגיל מוקדם, אשר הגיעו לגיל שהמשקפיים שלהם כבר לא מותאמים לטווחי הראיה לקרוב, וכן לכל האנשים שמרחב העבודה שלהם מצריך שימוש בטווחי ראיה שונים. חשוב לציין שהן פחות מתאימות לאנשים שאינם זקוקים למשקפי מרחק.

על מה חשוב להקפיד בעת הקנייה?

באופן כללי, קיימים מספר פרמטרים שאליהם כדאי לשים לב בזמן רכישת עדשות מולטיפוקליות:

  1. איכות הבדיקה: חשוב לבצע את בדיקת ההתאמה אצל אופטומטריסט מוסמך, ולוודא שהוא מחזיק תעודה מטעם משרד הבריאות, וכן שמאחוריו ניסיון רב בהתאמת עדשות מולטיפוקליות. כדאי להביא בחשבון שבמקרה שהבדיקה לא תהייה מדויקת, יהיה לכם קשה להתרגל לעדשות.

  1. איכות וסוג העדשה: בשלב ההתאמה, על האופטומטריסט להתאים את סוג עדשות המולטיפוקליות הנכונות עבור כל מטופל. לצורך הדוגמה, עדשה שתותאם לנהג אוטובוס, לא בהכרח תתאים לעובד בהייטק. בחירת העדשה הטובה ביותר מחייבת מיומנות מקצועית, הבנת צרכי המטופל והכרה מקצועית של סוגי העדשות בהן הוא משתמש.

  1. בחירת מסגרת: חשוב לבחור מסגרת נכונה שעמה תחושו בנוח. הגובה המינימלי המומלץ הוא 20 מ"מ ממרכז האישון לתחתית המסגרת, והגובה המינימלי המומלץ ממרכז האישון עד לחלק העליון של המסגרת הינו מינימום 10 מ"מ. מצב זה מבטיח שכל החלקים החשובים של העדשה, האזור למרחק ובייחוד אזור הקריאה לא יהיו מחוץ למסגרת

  1. אופן קבלת המשקפיים: חשוב מאוד לקבל את המשקפיים בחדר הבדיקה, שבו ניתן יהיה לבחון את נוחות המסגרת על הפנים, איכות הראיה לכל המוקדים, וכן לאפשר איזון וכוונן בעת הצורך. בסיום התהליך, תקבלו הוראות בטיחות הנדרשות בעת השימוש בעדשות, וכן הוראות לטיפול וניקוי העדשה - חשוב להקשיב היטב וליישם אותן.

בשוק ניתן למצא מגוון סוגים של עדשות מולטיפוקליות . מה ההבדל ביניהן?

כיום מציעות חברות שונות עשרות סוגי עדשות. כל חברה מציעה עדשות פרמיום, עדשות בינוניות, ועדשות פשוטות יותר. באופן כללי, אפשר לומר שחומר הגלם בכל אחת מהעדשות זהה, ואולם מה שקובע את איכות העדשה הוא איכות השיוף שלה. הדגמים הפשוטים מבוססים על טכנולוגיות ישנות יחסית. אלה מעניקים שדה ראייה מצומצם יותר בהשוואה לדגמים האחרים. לעומתם, הטובים יותר מיוצרים בעיקר בגרמניה, והם מאפשרים טווח ראייה רחב יותר ופחות עיוותים למרחק. גם ציפוי העדשה משתנה. כיום ניתן לרכוש סוגי ציפוי שונים המציעים בין היתר הגנה מאור כחול, הנפלט ממסכי לד שונים ומשפיע לרעה על הראייה וציפוי המוריד סנוור בנהיגה. טווח המחירים לזוג עדשות נע בהתאם לאיכות - החל מ 800 ₪ לפשוטים ביותר ועד ל 6,000 ₪ לדגמי הפרמיום.

המחיר הוא אינדיקציה לאיכות. צילום: שאטרסטוק

האם דגם יקר הוא בהכרח טוב יותר?

בתחום העדשות המולטיפוקליות, המחיר הוא בהחלט אינדיקציה לאיכות. אמנם יהיו מקרים בודדים שבהם הלקוח לא ירגיש בהבדל בין עדשות הפרמיום לבין הבינוניות והפשוטות.

כמה זמן בממוצע אורכת ההסתגלות לעדשות?                                                                                                        

בין יום לשבוע. חשוב לציין שרב האנשים לא מתקשים להסתגל לראייה מרחוק, אבל לעיתים נדרשת מיומנות, שאותה ניתן לרכוש בקלות יחסית, בעת הראייה לקרוב. כמו כן, מרכיב המשקפיים ילמד לזהות את הדרך הנוחה ביותר עבורו לראות היטב באמצעותם, מאיזו זווית לקרא או להביט במסך. בכל מקרה, חשוב לחזור לבדיקה אצל אופטומטריסט אחת לשנה.

לסיכום: עדשות המולטי - פוקל הן הפתרון הנוח והטוב ביותר, המאפשר הן ראייה מקרוב והן ראייה מרחוק. בדיקה והתאמה ע"י אופטומטריסט מוסמך, שימוש נכון וכן הקפדה על כללי הזהירות המתבקשים, יבטיחו הנאה ממוצר איכותי ומותאם עבורכם באופן אישי.

בן חיים מני הוא אופטומטריסט קליני M.s.c

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום