בצקת באף: נפיחות וגודש - בדרך להחלמה

(89)
לדרג

בצקת לאחר ניתוחים באף - רפואיים או אסתטיים - מהווה חלק מתהליך ריפוי הרקמות והגנה טבעית של הגוף, מפני זיהום ופציעה. מתכננים ניתוח באף? יש לקחת בחשבון כי בצקת היא חלק מתהליך החלמה תקין

מאת: ד"ר אילן הוכמן

בצקת באף - Nasal edema - היא מצב המאופיין בזליגת נוזל מכלי הדם והתאים באזור הניתוח. כתוצאה מכך, מצטבר נוזל מחוץ לתאים ונגרמת נפיחות וגודש באף.

הבצקת עלולה להיות בצקת אף פנימית לאחר ניתוחי אף רפואיים, כדוגמת ניתוח ליישור מחיצה, ניתוח צריבת קונכיות או כריתת פוליפים; ובנוסף, עלולה להיות תסמין של אלרגיה המתבטאת בין השאר בנזלת מימית ובגודש באף. כמו כן, ישנם מצבים של בצקת אף חיצונית לאחר חבלה באף, הכוללת גם שבר/ים בעצמות האף וכן לאחר ניתוחים פלסטיים לתיקון אסתטי של האף.

 

מדוע נוצרת בצקת לאחר ניתוחי אף?

לאחר ניתוח אף, כמו בכל ניתוח אחר או חבלה חיצונית, נוצרת בצקת - הן בשל החתכים המבוצעים בכלי הדם וברקמות: סחוסים, עצמות, רקמת חיבור ושרירים; והן כתגובת מערכת החיסון, המופעלת לתיקון הנזק.

כלומר, בתגובה לפגיעה ברקמות, משתחרר נוזל מתאי הדם המכיל גם תאי דם לבנים וחומרים נוספים, שתפקידם לרפא את הפצעים ולמנוע נזק נוסף, למשל נזק כתוצאה מזיהום משני. לכן, בצקת באף נקראת גם Inflammation Nasal, מאחר שהיא חלק מתהליך דלקתי הנוצר בגוף. זליגת נוזל מהתאים, באזור שנותח או נפצע, גורמת להצטברות נוזל מחוץ לתאים וכתוצאה מכך לנפיחות ורגישות מקומית.

התפשטות הנוזל המכיל תאי דם לבנים ברקמות, תוביל מצד אחד להגנה על הגוף מפני זיהום; ומצד שני, לריפוי הרקמות על ידי היווצרות תאים חדשים, איחוי כלי דם, חידוש רקמת חיבור (סחוס ועצם), שרירים, ריריות ועור שנפגעו. ככל שתהליך הריפוי יתקדם, כך תלך ותפחת הבצקת.

לאחר ניתוח אף, כמו בכל ניתוח אחר או חבלה חיצונית, נוצרת בצקת. צילום: שאטרסטוק

מתי ניתן לצפות להיעלמות הבצקת לאחר ניתוח אף?

מאחר שמדובר בתהליך ריפוי של פצע ניתוחי, הכולל היווצרות רקמות, מדובר בתהליך הדרגתי וארוך, העשוי להימשך בין מספר שבועות למספר חודשים. לעיתים, התהליך עשוי להימשך כשנה ואף יותר. זהו פרט חשוב, שעל הרופאים מנתחי אף להסביר למנותחים, טרם הניתוח.

חשוב שמועמדים לניתוח פלסטי באף ידעו כי תהליך הריפוי, הכולל גם בצקת, גורם לכך שהתוצאה הסופית והאסתטית תתקבל רק כעבור מספר חודשים עד שנה.

לעיתים קרובות, תהליך הריפוי המורכב גורם בחודשים הראשונים לשינוי בצורה האסתטית שהושגה בתהליך הניתוח - ומוביל לחרדה אצל המנותחים, באשר לתוצאה האסתטית הסופית. התלונות השכיחות הן נפיחות בלתי סימטרית, בליטה בגב האף ונפיחות של קצה האף. כמו כן, הגודש הפנימי גורם לקשיי נשימה, הפחתה בחוש הריח ונזלת מימית עד יבשה (גלדים). יתרה מכך, הנפיחות משתנה לעיתים קרובות; ומחמירה במיוחד לאחר שינה או שכיבה ממושכת.

על המנותחים וקרוביהם להבין שתופעות אלה הן חלק מתהליך הריפוי הטבעי. יש להמתין בסבלנות, לקבלת התוצאה האסתטית והתפקודית הסופית, בסיום התהליך.

תהליך הריפוי לאחר ניתוח אף (רפואי או אסתטי) תלוי במספר משתנים:

  • גיל המנותח - ככל שהמנותח צעיר יותר, כך תהליך הריפוי מהיר יותר.
  • מאפיינים של העור ועצמות האף - בקרב מנותחים בעלי עור עדין ועצמות עדינות, על פי רוב תהליך הריפוי יהיה מהיר יותר, בעוד שאצל בעלי עור עבה ועצמות עבות, הריפוי עשוי להימשך מעל שנה.
  • נטייה לנזלת אלרגית.
  • עישון - הפגיעה בתפקוד התאים ובחמצון התאים מהרעלים שחודרים לגוף בעת העישון, פוגמים בתהליך הריפוי. לכן, התהליך ארוך יותר - ויעיל פחות. בנוסף, הסיכון לסיבוכים גבוה יותר וסיכויי ההצלחה פחותים.
  • מחלות כרוניות - כגון סוכרת או אי ספיקת לב - גורמות לפגיעה באספקת הדם לרקמות, בפגיעה בתהליך ריפוי פצעים ובנטייה לזיהומים. כך, התוצאות בהתאם.

מהם התסמינים של בצקת באף?

  • שטפי דם באף וסביב האף - לחיים ואזור ארובת העין (בימים הראשונים, עד שבועיים מהניתוח).
  • נפיחות - חיצונית ופנימית - הפוחתת בהדרגה, על פני חודשים.
  • הפחתה בתחושה - בעיקר בקצה האף והשפה העליונה.
  • רגישות וכאבים באף.



לאחר ניתוח אף רפואי, כאשר הבצקת פנימית, התסמינים כוללים גם:

  • גודש באף בשל הפרשה מוגברת - בימים הראשונים הפרשה דמית, בהמשך נזלת מימית ובשלב השלישי נזלת יבשה.
  • אצל חלק מהמנותחים, בעיקר כאשר בוצעה בניתוח הקטנה או הסרת הקונכיות התחתונות, נוצרים גלדים קשים החוסמים את הנחיריים, למשך כחודשיים - שלושה. לעיתים, לגלדים הללו יש ריח רע, מאחר שנוצר זיהום משני.
  • בחלק מהמנותחים, בצקת האף הפנימית גורמת לקושי בנשימה דרך האף, המתבטא בנשימה עם פה פתוח, יובש ו/או תחושת ליחה בגרון.
  • ירידה זמנית בחוש הריח.
  • לעיתים תיתכן גם ירידה זמנית בחוש הטעם.

 

בבצקת אף חיצונית, לאחר ניתוח פלסטי:

תיתכן גם אסימטריה - תהליך עיבוי וריפוי הסחוסים והעצם הוא תהליך הדרגתי, הנמשך מספר חודשים. מכיוון שהסחוסים ועצמות האף הם לרוב אסימטריים, גם הנפיחות בתקופת הריפוי היא אסימטרית.

 

כיצד ניתן להפחית בצקת, לאחר ניתוחי אף - ולמנוע זיהום משני?

כאמור, תהליך הריפוי שונה בין אנשים שונים ועשוי להיות מושפע מגורמים שונים, אותם  מנינו לעיל. עם זאת, ישנן מספר פעולות, אותן ניתן לבצע כדי להקל ואף לזרז את תהליך הריפוי ולמנוע סיבוכים.

ניקוי הפרשות והפחתת גודש באף - במטרה למנוע היווצרות גלדים, שיחסמו את נתיבי האוויר ויגרמו לזיהום.

ניקוי פנימי מבוצע בעזרת תרסיסי מי מלח לעומק האף; ניקוי אזור החתכים והתפרים בנחיריים מבוצע בעזרת קיסמי אוזניים, טבולים במי חמצן 3%.

בנוסף לפעולת הניקוי, יש למרוח משחה אנטיביוטית, כדוגמת סינטומיצין או בקטרובן על אזור התפרים והחתכים החיצונים והפנימיים. כמו כן, מומלץ לשמן את האזור בעזרת קרם וזלין.

בנוסף, יש להימנע מגירוד וחיטוט באזור המנותח, כדי לאפשר ריפוי תקין ולהפחית את הסיכון לזיהום.

מומלץ להימנע מנגיעה באזור גב האף, בו בוצעה הקטנת סחוסים ועצמות ובמיוחד מטיפול בפצעי עור ואקנה. כמו כן, יש למנוע חסימת נקבוביות ובלוטות בעור האף, כתוצאה מאיפור וקרמים שומניים.

חשוב לציין כי חולים במחלות כרוניות כדוגמת סוכרת, החשופים יותר לזיהום משני, מאחר שתהליך הריפוי אצלם איטי יותר ויעיל פחות, חייבים להקפיד ביתר שאת על ניקוי אזור הניתוח.

טיפול מקדים לסובלים מנטייה לנזלת אלרגית - אצל מטופלים הסובלים מאלרגיה, במקרים רבים ניתוח אף עלול לעורר אלרגיות. לכן, למטופלים אלה מומלץ לטפל לפני הניתוח ולאחריו, באמצעות תכשירים נגד אלרגיה, בכדורים או תרסיסי אף ולעיתים גם בעזרת תרסיסים המכילים סטרואידים. מטרת הטיפול המוגבר באלרגיות היא למנוע פגיעה בתהליך הריפוי, במקרה שהאלרגיה תחמיר לאחר הניתוח.

הפסקת עישון - עדיף לעבור תהליך גמילה מסודר ומבוקר, תקופה ארוכה לפני הניתוח - ולא לבצע הפסקה פתאומית, ממש לפני הניתוח. זאת, כדי להימנע מתופעות הלוואי הקשות.

אם גמילה מעישון אינה אפשרית, עדיף לכל הפחות להפחית את כמות העישון במידה ניכרת.

למטופלים הסובלים מנזלת אלרגית, מומלץ לטפל לפני הניתוח ולאחריו באמצעות תכשירים נגד אלרגיה. צילום: שאטרסטוק


מתי בצקת לאחר ניתוח אף אמורה להדליק נורה אדומה?

כאמור, מכיוון שניתוח אף כולל חתכים - ובניתוח פלסטי כולל גם שינוי בסחוסים ובעצמות, הבצקת היא חלק מתהליך הריפוי הטבעי של הגוף. עם זאת, יש מספר מצבים שאמורים להדליק נורה אדומה:

  • החמרה של הבצקת, במקום ירידה הדרגתית.
  • שינוי באופי ההפרשות ובכמות ההפרשות - אם הן מתגברות והופכות סמיכות יותר, במקום להתמעט.
  • אזור הניתוח אדום וחם, יש הרגשה כללית רעה, עם או בלי חום וחולשה.

בכל אחד מהמצבים הללו, יש לפנות לרופא המנתח, כדי לבדוק האם יש זיהום הדורש מתן טיפול אנטיביוטי והאם התפתח אבצס (כיב) המחייב ניקוז.

יצוין כי אין תמימות דעים בין מנתחים, האם לתת טיפול אנטיביוטי מונע באופן גורף, לכל מי שעובר ניתוח אף. כיום, המגמה היא לתת פחות אנטיביוטיקה - ובדרך כלל טיפול אנטיביוטי מניעתי ניתן בניתוחי אף, בהם קיים סיכון גבוה לדלקת זיהומית. למשל, בניתוחי אף בהם נעשה שימוש בשתלים; או כאשר המנותח סובל ממחלות כרוניות, המגבירות את הסיכון לזיהום.

בניתוחי אף, כדוגמת צריבת קונכיות, יישור מחיצה או בניתוחי אף אסתטיים - המבוצעים לאנשים צעירים, ללא מחלות רקע - בדרך כלל לא נוטים לתת אנטיביוטיקה, אלא במקרים בהם משתמשים בטמפונים לתקופה ארוכה או כאשר יש תסמינים המעידים על זיהום. השארת טמפונים מעל 2-3 ימים, חוסמת את נתיבי הניקוז בין הסינוסים לאף ומהאף החוצה. לכן, תיתכן הצטברות הפרשות וזיהום חיידקי. בניתוחי אף מורכבים או כאשר מבוצעת כריתה מלאה של הקונכיות התחתונות, לעתים יש צורך בתמיכה פנימית בעזרת טמפונים, לתקופה יותר ממושכת. על כן, ניתן טיפול אנטיביוטי למניעת זיהום.

לסיכום: בצקת באף נוצרת לאחר כל טראומה לאף - חבלה או ניתוח - ומהווה תגובה טבעית של הגוף, בתהליך ריפוי רקמות והגנה על הגוף מפני זיהום. הבצקת תלך ותפחת עם הזמן, עד להשלמת תהליך הריפוי וחידוש הרקמות. אין להיבהל מהנפיחות ומשטפי הדם האופייניים לתהליך החלמה לאחר ניתוח אף. מתכננים ניתוח פלסטי באף? עליכם להתאזר בסבלנות - משך מספר חודשים ולעיתים שנה ויותר - עד שיתקבל המראה האסתטי הסופי.

ד"ר אילן הוכמן הוא רופא אף אוזן גרון, מומחה בניתוחי אף. רופא בכיר במחלקת אף אוזן וגרון וניתוחי ראש וצוואר, במרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום