ניתוח אף: מדריך מקיף

(5)
לדרג

ניתוח אף הוא אחד הניתוחים הפלסטיים הפופולריים. כיצד הניתוח מתבצע? מתי הניתוח נחשב רפואי ומתי אסתטי? ומתי אפשר לבצע תיקון בעקבות הניתוח הראשון?

מאת: ד"ר מאייר יצחק

מראה האף מתקבל מהתפתחות הנקבעת על ידי גורמים תורשתיים. במידה וצורת האף חורגת מהכללים האסתטיים, במקרים רבים, בגלל הימצאו במרכז הפנים, נוצרת פגיעה בתדמית הגוף ורבים המטופלים המבקשים לתקן את מראה אפם. זו הסיבה שניתוח אף תמיד היה ועודנו ניתוח פופולרי ביותר, אם לא הנפוץ שבהם.

האם תמיד מדובר בפן אסתטי בלבד?

לא. אצל חלק גדול באוכלוסיה קיימת בעיה רפואית שמתבטאת בקושי בנשימה דרך האף, בגלל מחיצה עקומה ו/או קונכיות מוגדלות שמצרים את מעברי האוויר באף. אותם אנשים שאינם מרוצים ממראה אפם וגם סובלים מבעיה רפואית, נוטים "לנצל" את הבעיה כתירוץ לביצוע תיקון אסתטי. אגב, לפעמים, גם אם מחיצת האף עקומה במקצת, באופן שלא היינו מנתחים בדרך כלל, תיקון המחיצה ייעשה בשל תיקון האף האסתטי, כדי להימנע מנזק נשימתי, בעקבות הצרת רוחב האף.

מהו ההבדל בין ניתוח אף קוסמטי לבין ניתוח אף רפואי?

ניתוח אף מוגדר ניתוח קוסמטי, כאשר אין בעיה רפואית שבעקבותיה נותח המטופל. הניתוח יוגדר כניתוח רפואי כאשר הסיבה ההתחלתית לניתוח הייתה רפואית, למשל: קושי בנשימה. במקרים רבים, הניתוח יהיה משולב - ויחולק בהגדרה לחלק רפואי וחלק קוסמטי, בעיקר לצרכי החזרים מחברות הביטוח.

מי רשאי לערוך את הניתוח?

כיום החוק מאפשר ביצוע ניתוחי אף קוסמטיים למומחים לכירורגיה פלסטית ולרופאי אף אוזן גרון (א.א.ג). ברור שכל אחת מההתמחויות שונה. לרוב, למנתח פלסטי תהיה מיומנות גבוהה יותר בעיצוב האסתטי של האף. המיומנות בביצוע החלק הרפואי חשובה לא פחות - ויש לוודא כי למנתח הפלסטי יש אותה, כדי שלא ייגרם נזק לתפקוד הנשימתי.

מי האוכלוסייה המגיעה לניתוח אף קוסמטי?

מרבית המנותחים הם נשים מגיל 16-40, אך ישנן גם נשים מבוגרות יותר המחליטות להגשים את חלום הנעורים שלהן. אחוז הגברים שבוחרים לעבור ניתוח אף עולה בהתמדה, בגילאים שבין 17-50.

אחוז הרווקים והרווקות גבוה יותר. ניתן להסיק כי צעירים וצעירות מנסים לשפר הופעתם, בתקווה שזה יעזור להם למצוא את בן או בת הזוג. הרבה פעמים מעורב בתהליך רקע נפשי בעייתי. מנתח טוב צריך לדעת להיות קשוב גם לכך, ולברר את הרקע הנפשי בתהליך הבירור הרפואי.


ניתוח אף מוגדר ניתוח קוסמטי, כאשר אין בעיה רפואית שבעקבותיה נותח המטופל. צילום: שאטרסטוק

ממה חוששים רוב המנותחים?

החשש ממראה אף בלתי טבעי משותף לרוב המנותחים, אך לא לכולם. קיימים מקרים יוצאי דופן של אנשים המעוניינים במראה אף מנותח שיהיה סולד מאוד או קטן במיוחד. הרצון להגיע למראה אף טבעי ככל האפשר משותף, לרוב, למטופלים ולרופא המנתח. במרבית המקרים, זה מצליח.

איזה סיכונים קיימים בניתוח אף?

האף מורכב כפאזל, של סחוסים, עצמות, רקמה רכה, ריריות ועור. דרוש ידע רב וניסיון, בבניה מחדש של כל החלקים, לקבלת תוצאה טבעית ויפה, בפרופורציה נכונה לשאר מרכיבי הפנים.

יש לבצע את הניתוח בעדינות, מילימטר אחרי מילימטר, תוך בדיקה מתמדת של התוצאה. החשוב ביותר הוא לא להוריד יותר מדי רקמה, לא לשייף יותר מדי עצם - ובכך לגרום לנזק בלתי הפיך. כאשר עובדים בעדינות ונזהרים מתיקון יתר, גם אם התוצאה איננה משביעת רצון, נשארת האפשרות לחזור ולתקן. במידה ונעשה תיקון יתר, לעיתים התוצאות נוראיות והתיקון קשה, עד בלתי אפשרי וכולל במקרים הקיצוניים צורך בהשתלת עצם או סחוס. בעיה נוספת היא כי הרקמות הביולוגיות המרכיבות את האף, אינן מגיבות תמיד כפי שאנו רוצים.

האם יש סיכון גם בתהליך ההחלמה?

בתהליך ההחלמה, עלולות להיווצר צלקות פנימיות העלולות לגרום לעיוות בסימטריה או לבליטות. כמו כן, עלולה להיווצר התבלטות של הסחוס בקצה האף. בשני המקרים, ניתן לחזור ולתקן וזה מה שחשוב.

איך מתקבלת החלטה לביצוע ניתוח למטופל?

ההחלטה על ביצוע ניתוח מתחילה בפגישת יעוץ עם הרופא המנתח. מומלץ לקיים מספר פגישות, לפחות שתיים, לאחר קבלת המלצה לבחירת המנתח המתאים. כדאי לעיין בתיק עבודות - ולנסות לפגוש מנותחים.

הכרחי כי פגישת הייעוץ תיערך עם הרופא המנתח עצמו - ולא עם יועצת. בפגישת הייעוץ, חשוב לתאם ציפיות באשר לתוצאה. באופן אישי, אינני מאמין בהדמיה ממוחשבת של התוצאה. אמנם לכאורה, ניתן להמחיש בעזרתה תוצאה אפשרית, אך אין תוכנה שאני מכיר שיכולה לעבד נתונים של עובי וכמות רקמות הסחוס והעצם, יכולת התכווצות העור ויצירת צלקת. כך ניתן ליצור ציפייה שתהיה לעתים בלתי ריאלית, ציפייה שאיננה לוקחת בחשבון את תהליך הניתוח וההחלמה המורכב. תמונת ההדמיה המודפסת תשמש עדות למה שהובטח - ולעיתים גם המנתח המוכשר ביותר לא יוכל לקיים.

האם יש בדיקות טרום ניתוח?

לפני הניתוח יש לדאוג לביצוע בדיקות דם ובמידה וקיימת מחלה כלשהי, נבקש אישורים מהרופא המטפל ובדיקת מרדים מספר ימים לפני הניתוח.

כיצד הניתוח נעשה בפועל?

הניתוח מבוצע ברוב המקרים דרך הנחיריים, ללא חתך חיצוני (השיטה הסגורה). בניתוח, המנתח מוריד את הגבנון ומשייף אותו, שובר ומקרב את עצמות האף, תוך שבירת העצם בבסיס האף, יישור המחיצה, ומעיכת הקונכיות, לשמירה על מעברי אויר פתוחים. אם יש צורך, מבצעים כריתה של רקמת סחוס ורירית בקצה האף ובמקרים מסוימים מבצעים גם הקטנת נחיריים. הניתוח אורך כשעה עד שעה וחצי. בסיום הניתוח, מוכנסים טמפונים לחלל האף דרך הנחיריים והאף נארז בפלסטרים וגבס פלסטי.

האם המטופל מאושפז לאחר הניתוח?

המטופל נשאר בהשגחה בת מספר שעות - ויכול להיות משוחרר לביתו ללילה. לאחר יממה מהניתוח, מוצאים הטמפונים - והמטופל שב להורדת הגבס לאחר שבוע מיום הניתוח.

מראה האף לאחר הניתוח ייראה כבר לאחר הורדת הגבס. צילום: שאטרסטוק


מתי ניתן לראות את תוצאת הניתוח?

לאחר הניתוח, ייתכן כי יופיעו שטפי דם ובצקות באזור האף והפנים. הסימנים ילכו ויפחתו בשבועיים שלאחר הניתוח. התוצאה הסופית עשויה להיבחן רק לאחר כשנה, אם כי מראה האף לאחר הניתוח ייראה כבר לאחר הורדת הגבס.

מה קורה אם המנותח איננו מרוצה?

חלק קטן מהמטופלים מתלוננים על התוצאה שהתקבלה. אם התלונה ממשית וישנה הפרעה בצורת האף, נתקן. במידה ולדעתי ולדעת לפחות שניים מחברי למקצוע, אין הפרעה אמיתית באף, אלא הרגשה סובייקטיבית של המטופל, אינני מבצע ניתוח לתיקון. לרוב, כל המוסיף גורע, או כפי שנאמר, האויב של הטוב מאוד הוא המצוין.

בדרך כלל, יוחלט על תיקון רק בתום שנה מהניתוח.

ד"ר מאייר יצחק הוא מומחה לכירורגיה פלסטית, מנהל מרפאת מאייר קליניק - כירורגיה פלסטית ואסתטיקה.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום