מהם גורמי הסיכון המרכזיים לסרטן בישראל?

(2)
לדרג

מחקר ישראלי חדש קובע לראשונה מהם הגורמים ההתנהגותיים המשפיעים על התחלואה והתמותה של הישראלים ממחלת הסרטן. מתוצאות המחקר ניתן להסיק כי על ידי אימוץ ההמלצות לחיים בריאים ניתן היה למנוע תחלואה מכ-9,600 ישראלים בשנת 2015

מאת: מערכת zap doctors

מחקר ישראלי חדש העריך את שיעור מקרי הסרטן בישראל הניתנים למניעה באמצעות הפחתת החשיפה לגורמי סיכון מרכזיים בקרב יהודים וערבים. ממצאי המחקר מראים כי מניעת עישון, למשל, הייתה יכולה למנוע מ-2,104 ישראלים לחלות בסרטן הריאות הקטלני, וכי מניעת השמנת יתר הייתה יכולה כנראה למנוע מ-423 נשים לחלות בסרטן השד.

המחקר נערך ביוזמת האונקולוג פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן ויו"ר לשעבר של ארגון הסרטן הבינלאומי ה-UICC, ועל ידי ד"ר אבי מגיד מהמחלקה לניהול מערכות בריאות במרכז האקדמי פרס, יחד עם פרופ' ליטל קינן-בוקר מהמרכז הלאומי לבקרת מחלות ומבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה.

הימנעות מעישון, אפשר היה למנוע תחלואה מ-3,578 ישראלים. צילום: שאטסטוק

להלן פירוט ממצאי המחקר:

עישון

תוצאות המחקר הוכיחו כי עישון אחראי ל-85% ממקרי סרטן הריאה בישראל בשנת 2015, כלומר, מניעת עישון הייתה יכולה למנוע 2,104 מקרי סרטן ריאה מתוך 2,482 המקרים החדשים שאובחנו בשנת 2015!

בנוסף, עישון אחראי גם ל-13% ממקרי סרטן הלבלב בישראל בשנת 2015, 18% ממקרי סרטן הקיבה, 16% ממקרי סרטן הכליה, 12% ממקרי סרטן המעי הגס והחלחולת ו-46% ממקרי סרטן שלפוחית השתן. כלומר על ידי הימנעות מעישון, אפשר היה למנוע תחלואה מ-3,578 ישראלים.

עודף משקל

תוצאות המחקר הוכיחו כי עודף משקל נמצא אחראי ל-30% ממקרי סרטן הרחם בנשים ב-2015 בישראל (228 מקרים מתוך 767 מקרים חדשים), 26% ממקרי סרטן הכליה (219 מקרים מתוך 853 מקרים חדשים), 18% ממקרי סרטן הקיבה (124 מקרים מתוך 708 מקרים חדשים), 9% ממקרי סרטן הלבלב, 9% ממקרי סרטן בלוטת התריס ,8% ממקרי סרטן השד בנשים, 5% ממקרי סרטן השחלה ו-13% ממקרי סרטן המעי הגס.

אלכוהול

תוצאות המחקר הוכיחו כי צריכה מוגברת של אלכוהול נמצאה אחראית ל-4% ממקרי סרטן השד בנשים בישראל בשנת 2015 ול-1% ממקרי סרטן המעי הגס והחלחולת.

בשר אדום

למרות שצריכת בשר אדום מהווה גורם סיכון מובהק לסרטן המעי הגס והחלחולת, תוצאות המחקר הוכיחו כי אכילת בשר אדום אחראית רק ל-1% ממקרי סרטן המעי הגס והחלחולת בישראל בשנת 2015. השיעור הנמוך נובע ככל הנראה מכך שרוב תושבי ישראל צורכים בשר אדום במתינות המומלצת ולא מעבר לכך. בעקבות כך, צריכת בשר מעובד לא נמצאה אחראית כלל למקרי סרטן בישראל ב-2015, למרות היותה גורם סיכון מובהק לסרטן המעי הגס והחלחולת ולסרטן הקיבה, וזאת עקב צריכה נמוכה של בשר מעובד בישראל. זו הסיבה והחשיבות הגדולה של הממצאים הרלוונטיים במחקר הישראלי, אשר מצביע על הגורמים ההתנהגותיים לתחלואה מסרטן בישראל באופן ספציפי בהשוואה למדינות אחרות בעולם.

עודף משקל נמצא אחראי ל-30% ממקרי סרטן הרחם בנשים. צילום: שאטרסטוק

המחקר השווה גם בין האוכלוסייה היהודית לאוכלוסייה הערבית בישראל, ומצא כי באוכלוסייה הערבית שיעור גדול יותר של מקרי סרטן הקשורים לעישון ולעודף משקל היה ניתן למניעה ב-2015, עקב שכיחות גבוהה יותר של עישון בקרב גברים ושל השמנה בקרב שני המינים באוכלוסייה הערבית.

סיכום תוצאות המחקר מראה בבירור כי שיעור ניכר מכלל מקרי הסרטן הנפוצים בישראל (כ-32%) ניתנים למניעה, ומדגיש את החשיבות הרבה שיש לאורח החיים – עישון, עודף משקל, צריכת אלכוהול – על הסיכון לחלות בסרטן בישראל. למעשה, על פי ממצאי המחקר, ניתן היה למנוע תחלואה בסרטן מכ-9,600 אנשים בישראל, בהתאם לנתוני 2015, אם היו מאמצים את ההמלצות לחיים בריאים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום