CT ללא תור: עשוי להציל חיים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בדיקות ההדמיה המשוכללות מאפשרות כיום לרפואה המערבית אבחון מוקדם וטיפול יעיל. אליה וקוץ בה: ההמתנה לבדיקות ולפענוח ממושכת מאוד - ועלולה לגרום סכנת חיים או נזק בלתי הפיך. הפתרון: בדיקה מהירה ללא תור במכון "ספקטרום". צרכנות רפואית

מכון רפואי
077-2313179 (מספר מקשר)

בדיקת CT (טומוגרפיה ממוחשבת) הפכה בשנים האחרונות לבדיקה בסיסית, שעליה מסתמכים רופאים באבחון ו/או לפני טיפול. מטבע הדברים, הפופולריות של הבדיקה העלתה גם את הביקוש לבדיקה, מה שהגדיל את הלחץ על מכוני הבדיקה והאריך מאוד את תקופת ההמתנה ואת התור לבדיקה. בחלק מהמקרים, ההמתנה הארוכה עלולה להזיק למטופל ואף לסכן את חייו.

מהי בדיקת CT?

בדיקת ׁCT היא סריקת טומוגרפיה ממוחשבת ובלתי פולשנית, שבאמצעותה ניתן להפיק הדמיה תלת-ממדית של איברי הגוף הפנימיים או תמונות דו ממדיות של חתכים ספציפיים.

בדיקת ה-CT הומצאה בבריטניה בשנת 1972 על ידי גודפרי נ. האונספילד, שבשנת 1979 קיבל עליה פרס נובל לפיזיולוגיה (ביחד עם אלן מקלאוד קורמק, שחקר במקביל נושאים קשורים). בתחילה, נדרש זמן רב כדי לבצע את הסריקה, אך עם השנים התפתחו מאוד סורקי ה-CT. לסורקים המודרניים שקיימים כיום, נדרשות שניות ספורות בלבד.

במקביל למהירות הסריקה, התפתחה גם הטכנולוגיה המאפשרת רמת דיוק גבוהה במיוחד, שגדלה ככל שגדל מספר זוויות השיקוף.

כיום משמשת הבדיקה כבדיקה ראשונית בסיסית. צילום: שאטרסטוק

למה משמשת בדיקת CT?

בתחילת שנות ה-70, שימשה הסריקה לצורך השלמת צילומי הרנטגן והאולטרסאונד, בעיקר לפני החלטה על אופן הטיפול. החל מתחילת המאה ה-21, החלה הסריקה לשמש גם לצורך אבחון מקדים ובדיקות תקופתיות לגילוי מחלות. כיום משמשת הבדיקה כבדיקה ראשונית בסיסית (בדומה לבדיקות מעבדה) - הן לצורך אבחון והן לצורך קבלת החלטה לפני טיפול.

השימושים הנפוצים ביותר בסריקה הם:

  • ראש - כלי לאבחון שבץ מוחי, גידולים מוחיים, הצטברות סידן תוך גולגלתי, דימום מוחי ושברים בגולגולת.
  • ריאות - כלי לאבחון שינויים כרוניים ותהליכי מחלה ברקמת הריאות (כגון: מחלת ריאות חסימתית כרונית ופיברוזיס).
  • חלל הבטן והאגן - כלי לגילוי מחלות בחלל הבטן, לקביעת דירוג של גידול סרטני, לאבחון ולהערכה של אבנים בכליות, דלקת התוספתן, דלקת לבלב, דיברטיקוליטיס, מפרצת באבי העורקים וחסימת מעיים. בנוסף, הבדיקה מאפשרת אבחון פגיעות באיברים גרמיים באזור האגן, לאחר פגיעה טראומטית.
  • גפיים - כלי אבחוני לזיהוי ולהערכת שברים מורכבים בגפיים ופגיעות בגידים.בנוסף לסריקת עמוד שדרה לכל אורכו.

"אליה וקוץ בה..."

יתרונותיה הרבים של בדיקת ה-CT (מהירות הבדיקה, דיוק התמונה המתקבלת והזמינות הגדולה יחסית) הפכו אותה לבדיקה כמעט שגרתית. רוב הרופאים לא יתחילו בירור או טיפול במחלות קיימות, מבלי להפנות את המטופל לבצע CT. כך, נוצר מצב שבו מטופלים רבים מופנים לבצע את הבדיקה.

בנוסף לביקוש הגדול, קיים בישראל גם מחסור ברופאים רדיולוגים (מומחי רנטגן). הרדיולוגים הקיימים מבצעים בנוסף לסריקות גם פרוצדורות רפואיות נוספות אחרות, נאלצים לעבוד תחת עומס גדול מאוד. לכן, על אף שכל בתי החולים בישראל מצוידים בסורק CT מתקדם (אחד, לכל הפחות!) - הלחץ גדול מאוד והתורים ארוכים. התור לבדיקת CT אלקטיבית (הפנייה דרך קופ"ח) עומד נכון להיום על כחודשיים וחצי, בממוצע.

חשוב לזכור גם שבמקביל להמתנה הארוכה לסריקה עצמה, העומס מאריך גם את משך הפענוח של הבדיקה (העומד כיום על שבועיים - שלושה).

עלול להיגרם נזק בלתי הפיך לחולה שנאלץ להמתין חודשיים. צילום: שאטרסטוק

מהי הסכנה הכרוכה בהמתנה ארוכה לבדיקת CT?

יש לא מעט מצבים רפואיים, שבהם מהירות האבחון קריטית מבחינת המטופל - הן מבחינת השפעתה על הצלת חיים; והן מבחינת השפעתה על סיכויי ההחלמה ומהירות ההחלמה. כך, למשל: עלול להיגרם נזק בלתי הפיך לחולה שנאלץ להמתין חודשיים, לאחר שהופנה לבדיקה ע"י רופא קופ"ח, לאחר שהתלונן על כאבי ראש וחולשה, מבלי שידע שהוא סובל למעשה מאירוע מוחי קטן.

דוגמה נוספת, שכיחה ביותר: חולים אונקולוגיים, שצריכים לבצע את הבדיקה כשלושה חודשים לאחר שעברו טיפולי כימותרפיה או טיפולי הקרנה, כדי לבחון את יעילות הטיפולים (או כדי לבדוק שאין הישנות של המחלה, במקרה שהבדיקה מבוצעת למעקב לאחר נסיגת המחלה). במקרים אלה, חלוף הזמן קריטי! המתנה משך חודשיים לבדיקה  וחודש לפענוח התוצאות - עלולה להיות עניין של חיים או מוות.

הפתרון: בדיקת CT תוך 24 שעות!

לאור העובדה שהמהירות שבה מתבצעת בדיקת ה-CT עשויה להציל חיים ו/או למנוע נזק בלתי הפיך, מאפשר מכון "ספקטרום" לבצע את הבדיקה תוך 24 שעות ולקבל את תוצאות הפענוח תוך 48 שעות בלבד.

המכון הוא גוף פרטי לביצוע בדיקות CT, שבו עובדים רופאים מובילים בתחום הרדיולוגיה, בניהולה הרפואי של פרופ' עירית הדס - רדיולוגית, מנהלת לשעבר של מחלקת הרנטגן בבי"ח שערי צדק; ד"ר דניאל בלוביץ - רדיולוג ומנהל מחלקת CT בבי"ח שערי צדק; ד"ר יוסף עזרק - מנהל יחידת שריר ושלד בבי"ח הדסה עין כרם; ד"ר יעקב וויינברגר - רדיולוג בכיר בבי"ח הדסה עין כרם; ד"ר אברם סגל - רופא בכיר בבי"ח שערי צדק.

כל מכשירי הסריקה במכון עומדים בתקן של משרד הבריאות ובסטנדרט של בית חולים. המכשירים מבצעים בדיקה עם 64 פרוסות - מהמתקדמים ומהמדויקים ביותר בתחום הרדיולוגיה; מותקנת בהם תוכנה להפחתת כמות הקרינה ב-50%.

המכשור החדיש, הרופאים המנוסים והעובדה שהמכון אינו שייך לבית חולים, מאפשרים למכון לקבוע תורים מידיים גם לחולים אמבולטוריים; ובכך - להקל על סבלם ואף להציל את חייהם.

מכון "ספקטרום הדמיה" מתמחה במתן שרותי הדמיה כגון  CT ורפואה גרעינית.

סייעה בהכנת הכתבה יערית טרבלסי כתבת zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום