לא הולכים לישון מיד אחרי האוכל

(2)
לדרג

האם למרווח בין שעת ארוחת הערב לשעת השינה שלכם יש השפעה על הבריאות? מחקר חדש מצא כי מרווח ארוך בין הארוחה האחרונה ביום לבין זמן השינה מלווה בסיכון נמוך יותר לממאירות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש שנערך בספרד, שפורסמו במהלך חודש יולי בכתב העת International Journal of Cancer, עולה כי ארוחת ערב לפני השעה תשע בערב ושינה לפחות שעתיים לאחר סיום הארוחה לוו בסיכון נמוך יותר לסרטן שד וסרטן ערמונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הן סרטן שד והן סרטן ערמונית נקשרו בעבר עם עבודה במשמרות לילה. מהנתונים הנוכחיים עולה, כי שינויים בזמני השינה או הארוחה עשויים להשפיע על המצב הבריאותי בטווח הרחוק.

החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת, מבוסס-אוכלוסיה, שכלל משתתפים מספרד בין השנים 2008-2013. כעת הם התמקדו ב-621 מקרים של סרטן ערמונית ו-1,205 מקרים של סרטן שד, כמו גם 872 גברים ו-1,321 נשים ששימשו כביקורות ומעולם לא עבדו במשמרת לילה. המשתתפים נשאלו אודות מועדי הארוחות והרגלי השינה  והשלימו שאלוני תזונה.

בהשוואה למשתתפים שהלכו לישון מיד לאחר ארוחת הערב, באלו שהלכו לישון אחרי לפחות שעתיים מארוחת הערב תועדה ירידה של 20% בסיכון לסרטן שד וסרטן ערמונית יחדיו וכל אחת מהממאירויות הללו בנפרד - ירידה של 26% בסיכון לסרטן ערמונית וירידה של 16% בסיכון לסרטן ערמונית. השפעה מגנה דומה תועדה בקרב משתתפים שאכלו ארוחת ערב לפני השעה תשע בערב, בהשוואה לאלו שאכלו ארוחת ערב לאחר עשר בלילה.

ההשפעה של מרווח ארוך יותר בין ארוחת הערב ובין זמן השינה הייתה בולטת יותר בקרב משתתפים שהקפידו על ההמלצות למניעת מחלות ממאירות (ירידה של 35% בסיכון לשתי המחלות הממאירות).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הקפדה על דפוסי אכילה יומיים, ובפרט מרווח ארוך בין הארוחה האחרונה ובין זמן השינה לוו בסיכון נמוך יותר לממאירות. ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות הערכת המקצב הסירקדיאני במחקרים להערכת הרגלי תזונה ומחלות ממאירות.

Int J Cancer. Published online July 17, 2018

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום