הזעת יתר: בוטוקס - הפתרון היעיל ביותר

(4)
לדרג
תוכן מקודם

מתמודדים עם הזעת יתר? איכות החיים שלכם נפגעה? הזרקת בוטוקס נחשבת הטיפול היעיל ביותר בתחום הזעת היתר, בזכות יתרונות רבים. החיסרון היחיד: השפעה לזמן מוגבל. מה עושים? חוזרים על הטיפול בשעת הצורך

שירותי אסתטיקה רפואית
077-9965890 (מספר מקשר)

99% אחוזי יעילות, טיפול ללא תופעות לוואי, היעדר צורך בתקופת החלמה, אי נוחות מינימלית בעת הטיפול - כל אלה ועוד הם היתרונות המרכזיים של טיפול בבוטוקס, נגד הזעת יתר. החיסרון המרכזי של הטיפול הוא השפעתו המוגבלת בזמן: ההזעה נעלמת באזורי ההזרקה באופן מוחלט, למשך שישה עד שמונה חודשים. לאחר מכן, יש לחזור על הטיפול.

הודות ליעילות הגדולה של הטיפול, על אף ההשפעה המוגבלת בזמן - הטיפול בבוטוקס נגד הזעת יתר נחשב לטיפול היעיל והמומלץ ביותר. כל השאלות וכל התשובות בנושא טיפול בהזעת יתר באמצעות בוטוקס, במאמר שלפניכם.

מהי הזעת יתר?

תהליך ההזעה הוא תהליך טבעי בגופנו שאיננו פתולוגי כאשר הוא מתרחש "במידה". הכוונה היא שכל עוד אדם מפריש זיעה עקב פעילות גופנית מאומצת, בזמן התרגשות או עקב עומס חום ניכר - הכל בסדר. הפרשת זיעה נחשבת פעולה טבעית, מתבקשת ובעלת חשיבות בריאותית. חוסר הנוחות שהזיעה גורמת בהחלט נסבל.

עם זאת, במצבים מסוימים, הופכת ההזעה לבעיה רפואית; זאת, כאשר האדם מזיע יתר על המידה. כלומר: מפריש כמויות גדולות מדי של זיעה, או לעתים תכופות; ובנוסף, כאשר ההזעה פוגעת בתפקודו ומסבה לו חוסר נוחות ניכר. במקרים אלה, יש לבחון האם מדובר בבעיה רפואית.

עוד לפני שמבררים לגבי טיפול בהזעת יתר, חשוב מאד להבין כי הזעת יתר היא אבחנה רפואית ולא "סתם" אי נעימות: אם אדם מאובחן כמי שסובל מהזעת יתר, באופן שפוגע באיכות חייו ורווחתו, ו/או באופן שגורר פגיעה תפקודית - יש לטפל בתופעה.

הזעה מוגברת או תכופה מדי תוגדר כהזעת יתר. צילום: שאטרסטוק

מתי אדם יאובחן כסובל מהזעת יתר?

הזעת יתר מוגדרת ברפואה כמצב בו קיימת בגוף הזעה ניכרת, מעבר לנדרש לצורך בקרת חום הגוף. חום גוף תקין אצל בני האדם הינו 37 מעלות. במקרים בהם עולה חום הגוף מעבר לטמפרטורה זו, מווסת הגוף את החום באמצעות מנגנון ההזעה.

הזעה מוגברת או תכופה מדי תוגדר כהזעת יתר, בפרט אם השלכותיה על האדם קשות. חשוב לציין כי הזעת יתר עשויה להתחיל כבר בילדות, אך עשויה גם להתפתח בגילאים מבוגרים יותר.

ככלל, קיימים שני מצבים עיקריים של הזעת יתר: א. הזעה כללית (הזעה בכל הגוף); ב. הזעה באזורים ממוקדים.

באילו חלקים בגוף הזעת יתר נחשבת שכיחה?

האזורים הנפוצים ביותר הם בתי שחי, כפות הידיים והרגליים והפנים.

מהם הגורמים להזעת יתר?

קיימים מספר גורמים להזעת יתר:

גנטיקה: במשפחה בה אחד ההורים סובל מהזעת יתר, קיימת סבירות גבוהה כי גם הילדים יסבלו מכך.

השפעות הורמונליות: נשים בגיל המעבר נוטות לסבול מהזעת יתר, עקב השינויים ההורמונליים המתרחשים בגופן. הפסקת המחזור החודשי, איבוד יכולת הפוריות והשינויים ההורמונליים והפיזיולוגיים בעקבותיהם -מביאים לעיתים קרובות להזעת יתר.

מצב רגשי נפשי: הזעת יתר עשויה להופיע כתגובה של הגוף למצב רגשי - במצבי דחק, התרגשות ו/או חרדה.

תזונה: הזעת יתר עשויה להופיע בעקבות אכילת מאכלים מסוימים (כגון: מזון חריף או שתיית אלכוהול).

תחלואה: מחלות שונות, כגון: פעילות יתר של בלוטת התריס, זיהומים, לוקמיה, שחפת, פרקינסון וסוכרת - עשויות להתבטא בין היתר גם בהזעת יתר.

טיפולים תרופתיים: ישנן תרופות שגורמות לתופעות לוואי, הכוללות גם הזעת יתר (למשל: תרופות פסיכיאטריות מסוימות).

אורח חיים: גורמים נוספים להזעת יתר קשורים לאורח החיים של המתרפא (אי שתייה מספקת של מים, עודף משקל).

טיפול בהתאמה אישית. צילום: שאטרסטוק

מהן אפשרויות הטיפול בהזעת יתר?

יש להתאים את הטיפול בהזעת יתר באופן אישי למטופל, משום שהטיפול נעוץ בגורמים להזעת היתר. במקרים בהם יספיק טיפול שמרני, כגון: שגרת היגיינה, שינויים תזונתיים, שימוש בתכשירים נוגדי הזעה, שימוש בתרופות מרגיעות או טיפול בתחלואה (אם התחלואה היא המקור לבעיה) - אין כל צורך בטיפול פולשני.

במקרים אחרים, בעיקר כאשר הרקע להזעה הוא גנטי וההזעה איננה ניתנת לשליטה באמצעות תכשירים שונים, שינוי אורח חיים או שימוש בתרופות - יש לשקול דרכי טיפול פולשניות.

מהו ניתוח לטיפול בהזעת יתר? כיצד הניתוח מתבצע?

במקרים קיצוניים, ניתן לטפל בהזעת יתר באמצעות הליך כירורגי, במהלכו נכרת העצב הסימפתטי. למעשה, כך נגדע המקור להזעה. במהלך הניתוח, שנחשב ניתוח מורכב המחייב החלמה לא קלה, נכרתות בלוטות הזיעה באזורים הבעייתיים.

טיפל ניתוחי נחשב טיפול יעיל מאוד, אך חסרונותיו ברורים: מדובר בהליך רפואי מורכב, המחייב תקופת החלמה ממושכת ואף טומן בחובו לא מעט סיכונים. בנוסף למורכבות של הניתוח וסיכוניו - בעקבות הניתוח, ההזעה אמנם נפסקת לחלוטין, אולם נגרמת תופעה בלתי רצויה אחרת, המכונה "הזעה מפצה": הזעה מוגברת בחלקים אחרים בגוף. כמו כן, ייתכנו השלכות בלתי רצויות נוספות של הניתוח (כגון: יובש בידיים, בעיות בוויסות טמפרטורת הגוף ועוד).

כיצד מטפלים בהזעת יתר בעזרת לייזר או גלי רדיו?

הליך פחות פולשני מהניתוח, שמשמש כאמצעי לטיפול בהזעת יתר, הוא הליך הפוגע בתפקוד בלוטות הזיעה. תחת אופציה טיפולית זו, נכללים טיפולים באנרגיה אלקטרו-מגנטית, אנרגיית לייזר ואנרגיית RF - טיפולים המתמקדים בהמסה, השחזה או פגיעה בתפקוד של בלוטות הזיעה.

כל הטיפולים הללו נחשבים כבעלי יעילות מוגבלת: רק בכ-40%-50% מהמקרים, מוביל הטיפול להפסקת ההזעה. חיסרון זה נחשב קריטי. בעיני רבים, החיסרון הופך את האופציה הטיפולית הזו לאופציה בלתי רצויה.

ואחרי כל אלה, מהם יתרונות הטיפול באמצעות בוטוקס?

בוטוקס נחשב טיפול נפוץ ויעיל להזעת יתר.

הזרקת בוטוקס (סוג של רעלן) במינונים נמוכים באזור המטופל, חוסמת את קצות העצבים - ובכך משתקת את השרירים הקטנים, הסמוכים לבלוטות ההזעה. יתרונותיו הבולטים של הטיפול כרוכים בהיותו בלתי פולשני ולא כואב; בהיותו טיפול קל וקצר (נמשך בערך עשרים דקות) - שאיננו מפריע לשגרה (הטיפול לא מחייב תקופת החלמה); בעובדה שאיננו כרוך בתופעות לוואי; ובעיקר בהיותו טיפול מאד יעיל: ב-99% מהמקרים, ההזעה נפסקת לחלוטין בעקבות הטיפול. כמו כן, תוצאות הטיפול מיידיות וניתן להרגיש את אפקט ההזרקה והשיפור בעקבותיה כבר למחרת הטיפול.

לסיכום: המחיר שמשלם מי שסובל מהזעת יתר עלול להיות מחיר גבוה. מטופלים מדווחים על פגיעה בתפקוד החברתי (הימנעות ממפגשים חברתיים, הימנעות ממערכות יחסים זוגיות), פגיעה תעסוקתית ופגיעה רגשית. במקרים אלה, חשוב ביותר לטפל בהזעת יתר. הזרקת בוטוקס נחשבת הטיפול היעיל ביותר הקיים, שיתרונותיו הרבים עולים על חסרונו היחיד. מדובר בתהליך מהיר, קל ופשוט (באופן יחסי), בעל יעילות גבוהה, ללא חתכים, כאבים או צלקות. החיסרון היחיד של הטיפול נעוץ בעובדה שתוצאותיו נשמרות לתקופה קצרה יחסית (6-8 חודשים) ולאחר מכן יש לחזור על הטיפול.

ד"ר אוקסנה גרשנוב היא בעלת ניסיון רב ברפואה אסתטית ודרמטולוגיה קוסמטית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר אוקסנה גרשנוב
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום