הריון תאומים: כיצד להימנע מסיבוכים?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

נכנסת להריון ואת נושאת בבטנך תאומים? מזל טוב! עם זאת, חשוב לדעת כי הריון עם תאומים נחשב תמיד הריון בסיכון גבוה. מהן הבדיקות שחשוב לבצע, בדרך ללידה בטוחה?

רופאת גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחית ליילוד וגינקולוגיה
077-2311070 (מספר מקשר)

הריון עם תאומים הוא הריון מורכב יותר יחסית להריון עם עובר יחיד. לא ניתן להתייחס אליו כאל "קיצור דרך" -  שני עוברים נפרדים, בבת אחת. מדובר בהריון שמוגדר תמיד כהריון בסיכון גבוה שדורש מעקב מיוחד - וכך גם חשוב וצריך להתייחס אליו.

מהם הסוגים השונים של הריון תאומים?

בהריון יחיד, הביצית המופרית משתרשת ברחם - ומתפתחת לעובר, שנמצא בתוך שק ההריון ומוזן דרך השיליה שמתפתחת במקביל אליו. לעומת זאת, הריון תאומים יכול להתפתח בשתי צורות שונות.

 

שני שקי הריון ושתי שליות

הריון שבו שתי ביציות מופרות משתרשות במקומות שונים ברחם ומתפתחות במקביל לשני עוברים שונים, שלכל אחד מהם שליה משלו. התאומים שייוולדו במקרה כזה יהיו ברובם הגדול תאומים לא זהים.

שני שקי הריון ושליה אחת

הריון שמתחיל כהריון יחיד, אך בשלב מוקדם מאוד (בשלושת הימים הראשונים לאחר ההפריה), העובר המושרש מתפצל לשני עוברים נפרדים, שכל אחד מהם מתפתח בשק הריון נפרד, אך שניהם ניזונים מאותה שליה.

במקרים בהם הפיצול קורה בשלב מאוחר יותר יכול להיות מצב בו שני העוברים נמצאים ממש באותו השק או, במצב קיצוני, אפילו לא יהיו מופרדים לחלוטין, מצב הידוע יותר בשם "תאומים מחוברים" או "תאומים סיאמיים".

סיכון גבוה יותר לסיבוכי הריון. צילום: שאטרסטוק

מהם הסיכונים בהריון תאומים?

בהריון תאומים יש סיכון גבוה יותר לסיבוכי הריון, כגון: סוכרת הריון, רעלת הריון, אנמיה ו/או זיהומים בדרכי השתן. הסיכון המשמעותי ביותר הוא הסיכון ללידה מוקדמת - פי 5 מאשר בהריון יחיד!

בהריון של תאומים עם שליה אחת, הסיכון אף גבוה יותר, מאחר שבנוסף לסיבוכים הרגילים של הריון תאומים, עלולים להיות גם סיבוכים נוספים, הקשורים לשליה המשותפת. דבר זה עלול להביא לחוסר שיוויון בחלוקת אספקת חומרי המזון והחמצן בין שני העוברים, ולכן הבדלים בגדילה בין שני העוברים, הבדלים בכמות מי השפיר בשני השקים או אף תמותה של אחד או שני העוברים. במצבים הנדירים בהם שני העוברים שוכנים בשק אחד עלולה להגרם הסתבכות והתהדקות של חבלי הטבור אחד בשני, מה שעלול לסכן את חיי העוברים.

בנוסף, חשוב לזכור שגם במקרה שבו מתעוררת בעיה באחד מהעוברים (למשל: כשאחד גדל כמו שצריך; והשני אינו גדל כמו שצריך), לא ניתן ליילד רק אחד מהם. לכן, ייתכן מצב שבו יהיה צורך ליילד את שניהם, בשביל לסייע לעובר הקטן. במקרים שבהם אחד מהעוברים אינו שורד, יהיה צורך להשאיר אותו ברחם עד ללידה.

אופן הלידה מורכב יותר בהריון של תאומים ומושפע מתנוחת העוברים בתוך הרחם, מהערכות המשקל שלהם וכו'. הסיכון ללידה בניתוח קיסרי עומד על כ-50%. יילוד תאומים דורש מיומנות מיוחדת (גם בלידה טבעית וגם בניתוח קיסרי), מאחר שמהלך יציאת העוברים שונה יחסית ללידה רגילה (על אף שהתקדמות הלידה עצמה זהה).

מעקב אולטרסאונד. צילום: שאטרסטוק

מהן הבדיקות החשובות בהריון תאומים?

בשל המורכבות והסיכון שבהריון תאומים, יש חשיבות רבה לביצוע אולטרסאונד בשליש הראשון של ההריון, שבו למעשה מאבחנים האם מדובר בהריון יחיד או בהריון תאומים - ואז גם את סוגו (מספר השקים ושליות).

במקרים שבהם מדובר בהריון תאומים עם שליה משותפת, יש צורך במעקב אולטרסאונד ספציפי, שבו מחפשים אחר סיבוכים רלוונטיים לסוג ההריון הזה (למשל: בעיה בשיתוף של כלי הדם, שעוברים מהשליה; הבעיה עלולה לגרום לכך שאחד מהעוברים גדל יותר על חשבון השני).

בנוסף, במהלך ההריון חשוב מאוד לעשות בדיקת דם לגילוי אנמיה, ליטול תוספי ברזל בכמות מספקת ובאופן מסודר, להקפיד על ביצוע בדיקת העמסת סוכר במועד, לבצע מעקב לחץ דם בצורה סדירה, לוודא שאין דלקות בדרכי השתן (העלולות לגרום לצירים מוקדמים). ובנוסף לכל אלה, לבצע מעקב תכוף יותר, של בדיקות מעקב גדילה באולטרסאונד, כדי לוודא ששני העוברים גדלים בצורה מספקת.

בדיקת סקר חשובה נוספת היא בדיקת השקיפות העורפית, המתבצעת בין השבועות 13-11, שבה מודדים את הקפל העורי האחורי, של כל אחד מהעוברים, כדי לזהות/לשלול סיכון לבעיות כרומוזומליות, כגון: תסמונת דאון.

חשוב לדעת: בהריון תאומים, אין טעם לבצע בדיקת חלבון עוברי. המטרה של הבדיקה הזו (שמתבצעת בין השבועות 18-16) אף היא לאבחן בעיות כרומוזומליות, אך מכיוון שמדובר בבדיקת דם, התוצאה אינה משקפת את המצב של כל עובר בנפרד. לכן, לא ניתן יהיה לדעת אם עובר אחד תקין והשני אינו תקין.

 

מה לגבי דיקור מי שפיר?

מכיוון שמדובר בשני עוברים, לרוב בשני שקי הריון, יש למעשה צורך לבצע דיקור של כל אחד מהשקים, בנפרד. מכיוון שמדובר בבדיקה שסיכון בצדה, כל אשה צריכה לקבל ייעוץ פרטני לגבי הצורך בבדיקה. לרוב, תינתן המלצה לבצע את הדיקור במקרים שבהם מתגלה מום בעובר או בעיה בבדיקת השקיפות העורפית.

מהו הטיפול המומלץ בבעיות הריון תאומים?

ניתן למנוע את רוב הסיבוכים בהריון תאומים, אם נמצאים במעקב רפואי ומאבחנים את הגורם לסיבוכים (למשל: סוכרת הריון) בשלב מוקדם. בחלק מהסיבוכים שמתגלים (למשל: שיתוף כלי דם), ניתן לטפל באמצעות טיפול לייזר ספציפי וייחודי, שמפריד את החיבורים בין כלי הדם בשליה.

זו גם הסיבה שבעטיה חשוב מאוד לזהות במועד סימנים העשויים לרמוז על צירים מוקדמים או על לידה מוקדמת מסכנת, כגון: התקשויות בבטן, כאבי בטן, דימום או הפרשות חריגות. בכל מקרה שבו מתעורר חשד, יש לגשת להיבדק - מוקדם ככל האפשר.

פרופ' מיכל שמחן היא מנהלת מרפאות הריון בסיכון גבוה במרפאות חוץ, אגף נשים ויולדות, מרכז רפואי ע"ש "שיבא" בתל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
פרופ' שמחן מיכל
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום