הארכת הישרדות מפרק ירך לאחר השתלה

(1)
לדרג
תוכן מקודם

שחיקת מפרק הירך כרוכה בכאב ובהגבלת תנועה ועלולה להתרחש גם בגיל צעיר. החדשות הטובות: ניתוח להחלפת מפרק ירך נחשב ניתוח מוצלח, עם אחוזי הצלחה גבוהים. טכנולוגיה חדשנית עשויה למנוע שחיקה של המפרק המושתל

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2311237 (מספר מקשר)

ניתוח להשתלת מפרק ירך הוא אחד הניתוחים המוצלחים ביותר ברפואה, עם שביעות רצון של 97% מהמנותחים. בחלק  קטן מהמקרים נדרש ניתוח חוזר, בשל שחיקת המפרק המושתל. טכנולוגיה חדישה מעלה את סיכויי ההישרדות של המשתל - ומצמצמת את הצורך בניתוח חוזר. במאמר זה נעסוק בטכנולוגיה החדישה ובהשפעותיה החיוביות.

מטרת הניתוח להשתלת מפרק ירך היא להחזיר אנשים עם מחלה שחיקתית של המפרק לתפקוד מלא, עם מינימום כאבים. בכ-97% מהמקרים הניתוח מצליח, ובלמעלה מ-80% המשתל מחזיק מעמד ל-20 שנה ויותר והמנותחים חוזרים ליהנות מחזרה לשגרה ותפקוד מלא.

במקרים מסוימים, נדרש ניתוח חוזר. הסיבה השכיחה ביותר לצורך בניתוח חוזר היא שחיקה של מרכיבים במפרק, הגורמים להתרופפות של המשתל  ולכאבים. טכנולוגיה חדשה מאפשרת לרופאים להפחית את השחיקה של המשתלים ולהאריך משמעותית את אורך חייהם.

מהן הסיבות לשחיקת משתל הירך?

אחד הגורמים המרכזיים, העשויים להשפיע על שחיקה מוקדמת של מרכיבים במפרק המושתל - הוא מנח המשתלים ואופן המגע בין ראש הירך לבין המכתש, המרכיבים את המשתל.

כאשר המכתש מונח בצורה כזו שהעומסים אינם עוברים במרכזו אלא בקצוות, הדבר מוביל לשחיקה מואצת באותו אזור. אם מדובר בחלק העשוי קרמיקה, עלולות להיווצר חריקות. בחלק העשוי פלסטיק, עלולה להיווצר שחיקה עד כדי חוסר יציבות של המפרק. כלומר: הכדור יוצא מהמרכב או התרופפות של המפרק.

 

שטח המגע בין המשתלים משתנה מתנוחה לתנוחה. צילום: שאטרסטוק

כיצד מונעים את שחיקת המשתל?

כיום, בעזרת אמצעי הדמיה מודרניים ותכנות מחשב עם אפשרות להדמיה תלת ממדית, CT וצילומי רנטגן בתנוחות מיוחדות - אנו יכולים לנבא מהו המיקום האופטימלי של המרכיבים, כדי להגדיל את שטח המגע ביניהם. כך, ניתן להפחית את השחיקה של המשתלים.

שטח המגע בין המשתלים משתנה מתנוחה לתנוחה, האגן משנה את העמדה שלו בתנוחות שונות (עמידה, שכיבה, ישיבה, רכינה לפנים וכו'). כאשר אנו מבצעים את הניתוח, החולה על פי רוב שוכב בתנוחה קבועה על גבו או על צדו. לכן, במהלך הניתוח, אין לנו אפשרות לצפות מה יהיה המנח האמיתי של המשתלים, בזמן פעילות.

מהי התרומה של הטכנולוגיה החדשה?

בעזרת הטכנולוגיה החדשה, אנו יכולים לתכנן מראש את הניתוח. אנו מבצעים צילומים של המטופלים בתנוחות שונות ומבצעים CT והדמיה תלת ממדית של האגן. כך, אנו יכולים לצפות מה יהיה המיקום המיטבי של המשתל, כדי להגדיל את שטח המגע בין המרכיבים בתנוחות השונות. ההדמיה היא דינמית, תלת ממדית.

בנוסף, יש התקדמות גם בעמידות חומרים, מהם עשוי המשתל. בשנים האחרונות, במרבית המקרים החלקים הנעים במשתלים עשויים קרמיקה ופוליאתילן קשיח, הוא חומר עמיד יותר מהחומרים שהיו בשימוש בעבר. המשתלים ה"היסטוריים" היו מקובעים על ידי צמנט, סוג של מלט שקיבע את המשתלים המתכתיים לעצמות.

השימוש בצמנט עדיין נפוץ, במקרים בהם מדובר במטופלים מבוגרים או מטופלים עם בריחת סידן קשה, עצמות חלשות וכו'. בקרב שאר המטופלים, מקובל יותר להשתמש במשתלים ללא צמנט ולקבע את המשתל בעזרת רכיבים ממתכת, עליהם גדלה העצם עם הזמן.

 

מבצעים את הניתוח במטופלים בכל גיל. צילום: שאטרסטוק

מי יכול לעבור ניתוח להשתלת מפרק ירך?

כיום, ניתוח להשתלת מפרק ירך מתאים לכולם - ללא הגבלת גיל. בעבר נמנעו מלבצע את הניתוח בגילאים צעירים, נוכח החשש שהמפרק יישחק מוקדם מדי ויידרש ניתוח חוזר. עם זאת, כיום אנו מבצעים את הניתוח במטופלים בכל גיל - מכיוון שהמשתל יכול להחזיק מעמד שנים רבות.

האם ניתן לחזור לפעילות מלאה לאחר הניתוח?

איני מגביל את המטופלים שלי בדבר - כולל חזרה מלאה לפעילות ספורטיבית. ההחלמה מהניתוח יחסית מהירה. תוך חודש עד חודש וחצי, אפשר לחזור לשגרה. המנותחים משתחררים לביתם כבר  למחרת הניתוח. ההרדמה ספינאלית - ולא הרדמה כללית.

לסיכום: גיל המטופלים הולך ונעשה  צעיר יותר והדרישה של מטופלים לחזור לתפקוד מלא נעשית שכיחה יותר. בעקבות אלה, גוברת הדרישה למשתלים עמידים ויותר איכותיים. הדבר מתאפשר הודות לשיפור בעמידות החומרים מהם עשויים המשתלים, ברמת הדיוק במיקום המשתלים וביכולת לשים את המשתל במיקום ובמנח אופטימלי.

ד"ר שניר הלר הוא רופא אורתופד, מומחה לכירורגיה אורתופדית.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום