ניתוח אף: אסתטיקה - לא על חשבון הבריאות

(2)
לדרג
תוכן מקודם

מביטים במראה - ואינכם מרוצים מהאף שלכם? שוקלים לעבור ניתוח? חשוב לזכור: ניתוח אף אסתטי עלול לגרום לבעיות נשימה. חשוב לאזן בין האסתטיקה לבין מבנה אף שיאפשר נשימה תקינה

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות אף אוזן וגרון
077-2313098 (מספר מקשר)

רוב הניתוחים הפלסטיים באף הנעשים בישראל נועדו להקטין את האף החיצוני, להוריד את הגבנון, לעדן אותו ולעצב אותו. פעולה זו - על אף שהיא בעיקרה פעולה פלסטית - גורמת בהכרח להצרת מעברי האוויר בחלל האף, מה שעלול לפגוע ביכולת הנשימה דרך האף. לכן, חשוב להיות מודעים לנושא ולבחון את הצורך בשילוב ניתוח לתיקון פנימי (כלומר: ניתוח אף רפואי).

מהו המבנה החיצוני של האף?

כאשר מביטים על האף מלמטה כלפי מעלה, ניתן לראות שמבנה האף מזכיר משולש בעל שני פתחים (הנחיריים), המופרדים באמצעות מחיצה דקה (מחיצת האף).

  • שלד האף - מורכב מזוג עצמות אלכסוניות, שנפגשות זו עם זו - ויוצרות את המראה המשולש ואת החלק העיקרי של גבנון האף. "עצם גג האף" היא העצם המחברת בין שתי עצמות השלד ועובייה הוא כ-2-1 מ"מ.
  • מחיצת האף - בנוסף לגבנון, יש ביטוי חיצוני גם למחיצת האף, הממשיכה את הגבנון. למעשה, אורכה משפיע משמעותית על אורך האף כולו.
  • "סחוסי המחיצה" - את המשך הצורה המשולשת שיוצרות העצמות, יוצרים שני סחוסים אלכסוניים, שנמצאים בשני הצדדים של מחיצת האף (חלקם העליון מתחבר אל המחיצה). סחוסים אלה תומכים בעור האף, מאפשרים מעבר חופשי של אוויר ויוצרים את המראה המעוקל (כלפי מטה) של שפיץ האף.
  • "סחוסי הנחיריים" - בחלק המרוחק ביותר של שלד האף (לכיוון השפתיים) יש זוג סחוסים נוסף, שצורתם מעוגלת ודומה לפרפר. סחוסים אלה - הם שיוצרים את פתח הנחיריים.

בשלב השני של הניתוח שוברים את עצמות האף בבסיסן העליון. צילום: שאטרסטוק 

כיצד מתבצע ניתוח אף פלסטי?

כאמור, רוב ניתוחי האף הפלסטיים בישראל מתמקדים בהורדת הגבנון.

אצל רוב המנותחים, כדי להוריד את הגבנון צריך להוריד בין 4-3 מ"מ של עצם. מכיוון שהעובי של עצם גג האף כ-2-1 מ"מ - הורדת הגבנון פותחת למעשה את גג האף ויוצרת מראה של אף עם גג פתוח (בצורת טרפז).

כדי לסגור את הגג הפתוח ולהחזיר לאף את צורתו המשולשת, בשלב השני של הניתוח שוברים את עצמות האף בבסיסן העליון ולוחצים אותן פנימה, כך שייצרו גג חדש.

בנוסף לעצמות האף, יש התייחסות גם לנחיריים: אצל רוב המנותחים בעלי הגבנון, גם החלק הקדמי (אזור הנחיריים) גדול וגם אותו צריך להקטין, כך שיתאים לפרופורציות החדשות של האף.

גם אצל מנותחים שהחלק הקדמי של האף שלהם נראה מצוין לפני הניתוח - יש לעיתים צורך בהקטנת הנחיריים, מאחר שהנחיריים שנראו בסדר באף גדול נראים ענקיים באף קטן.

מדוע עלולה להיגרם פגיעה ביכולת הנשימה האפית כתוצאה מניתוח אף פלסטי?

ניתוח פלסטי באף נחשב מהניתוחים הקשים והמורכבים לביצוע - בעיקר לאור העובדה שכל הניתוח מתבצע על שלד האף, מתחת לעור וללא חתכים חיצוניים (שישאירו צלקת מכוערת). לכן, חלק מהעבודה של המנתח נעשית בחשיכה ומסתמכת בעיקר על מישוש.

הסיכון העיקרי בניתוחי אף הוא חסימה של דרכי האוויר באף ופגיעה ביכולת הנשימה האפית: כל ניתוח אף פלסטי גורם בהכרח להצרת מעברי האוויר מפתח האף ולכל אורכו: לחיצת עצמות האף, כדי לסגור את הגג, מצירה את חלל האף הפנימי; הקטנת הנחיריים גורמת גם היא להקטנת מעברי האוויר.

כלומר: ככל שנקטין יותר את האף - כך יוצרו יותר המעברים וייפגעו. ככל שמקטינים יותר את מעברי האוויר באף - כך נוצרת בעיה גדולה יותר של זרימת אוויר באף, מה שעלול לגרום גם לסינוסיטיס כרונית.

אצל אנשים שסבלו מבעיית נשימה בדרגה מסוימת גם לפני הניתוח, הסכנה גדולה יותר; ולאחר הניתוח, מעברי האף שלהם עלולים להיות חסומים לחלוטין. זו הסיבה שבעטיה, המגמה בשנים האחרונות היא לבצע ניתוח פלסטי פונקציונלי - שגם ישמור על תפקוד האף כעזר שמשמש לנשימה (ולא יהיה יפה - אך לא מתפקד...).

בנוסף, כדאי לדעת שלכ-80% מהאוכלוסייה יש סטייה של מחיצת האף; אבל רק לכ-20% מהם - הסטייה מתבטאת בחסימת הנשימה האפית, שדורשת טיפול בבעיה. כמעט כל אותם אנשים שיש להם סטיית מחיצה, אבל לא סובלים ממנה - יתחילו לסבול מבעית נשימה, אם יעברו ניתוח פלסטי (שאינו משלב תיקון מחיצה).

כמו כן, מאחר שהאף בנוי גם מחלק גרמי (עצם) וגם מסחוס; ובניתוח פוגעים בחיבור בין העצם לסחוס - לעיתים הסחוס שנתמך ע"י העצם שוקע לחלל האף וגורם למראה בלתי אסתטי (לאחר הניתוח, קצה האף נראה שפיצי ואינו מעוגל) ולהיצרות שקשה מאוד לתקן. תיקון סחוס ששקע מצריך לקיחת סחוס ממקום אחר (בד"כ מהאוזן) והשתלתו במקום הסחוס ששקע. הסיכוי לקליטה טובה של שתל הסחוס הוא כ-50%.

רוב מנתחי האף מודעים למורכבות הניתוח. צילום: שאטרסטוק

מה מחייב השילוב בין ניתוחי אף רפואיים לניתוחים פלסטיים?

רוב מנתחי האף - בעיקר מנתחים שהם רופאי אף, אוזן גרון - מודעים היטב למורכבות ולבעיות שעלולות להיווצר כתוצאה מניתוח פלסטי באף.

לכן, הרופאים המנוסים מקפידים לבדוק את חלל האף ביסודיות לפני הניתוח (לרבות: CT של האף), כדי להבין היטב את המבנה הפנימי; ולבצע במקרה הצורך ניתוח משולב, שכולל גם תיקון פלסטי וגם תיקון פנימי, כגון: יישור מחיצה ו/או הקטנת קונכיות.

איך ניתן להימנע מבעיות נשימה כתוצאה מניתוח אף פלסטי?

לאור האמור לעיל, חשוב מאוד (לכל אדם; ובפרט למי שסובלים מבעיית נשימה אפית ומעוניינים לבצע ניתוח פלסטי באף) להיות מודעים לסיכונים ולמורכבות של ניתוח אף; יש לוודא שהרופא המנתח מודע למורכבות הדברים וכי יש לו מספיק ניסיון גם בתיקון החלק הפנימי של האף; יש לשאול אותו האם להערכתו הניתוח הפלסטי יגרום לקשיי נשימה בעתיד - ולבחון את האפשרות של ניתוח משולב.

לסיכום: ככל שמקטינים יותר את האף - כך צפויות יותר בעיות נשימה אפית בהמשך. לכן, לפני הניתוח חשוב מאוד לתאם ציפיות עם המנתח, שתפקידו להסביר למטופל את הסיכון; ולמנוע ממנו להקטין מידי את האף - גם אם המשמעות היא להתפשר קצת על גודל האף, אך להישאר עם אף מתפקד.

פרופ' יניב איתן הוא רופא אף אוזן גרון, מומחה בטיפול בבעיות אף וסינוסים; ניהל בעבר את המכון לרפואת האף והסינוסים, בבית החולים בילינסון.

 

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום