בקע בדופן הבטן: חיוני לאבחן ולטפל בהקדם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אל תגידו "זה יעבור": בקע בדופן הבטן (הרניה, שבר) מצריך טיפול כירורגי - ועלול להיות כרוך בסיבוכים וסיכונים, אם לא יטופל בהקדם. מהן האפשרויות הטיפוליות - ומה היתרונות של הניתוח החדשני?

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)
רופא כירורג ,מומחה לכירורגיה כללית
077-2311031 (מספר מקשר)

כאשר אנו מדברים על "בקע", בהקשר של ניתוח לתיקון בקע - מתכוונים, על פי רוב, לבקע בדופן הבטן. בקע בדופן הבטן מכונה גם "הרניה" או בשמות הנפוצים יותר "קילה" או "שבר".

ובכן, מהו בקע ראשוני בדופן הבטן?

דופן הבטן היא רקמה העוטפת את חלל הבטן ו"אורזת" את כל האיברים שנכללים בחלל זה, בתוכו הם יכולים לנוע בחופשיות, אך באופן ממוקד ("גבולות גזרה" ברורים לכל איבר). דופן הבטן מורכב ממספר שכבות של מספר רקמות: רקמה קרומית, רקמה שרירית, רקמות חיבור, רקמות שומן ועור. במצב של בקע, נוצר קרע בשכבות ואיבר או רקמה "פנימיים" בולטים החוצה. כאשר נוצר בקע בפעם הראשונה בדופן הבטן, הוא מוגדר "בקע ראשוני".

מהו בקע משני בדופן הבטן?

בקע משני הוא למעשה בקע בצלקת. כלומר: מתרפא עבר טיפול כירורגי - והבטן שלו נפתחה, במסגרת הפעולה הכירורגית. לאחר ההחלמה, עקב חיתוך דופן הבטן לשם ביצוע הפעולה הכירורגית, נותרה צלקת בשכבות של דופן הבטן. הצלקת עלולה "להיפתח" - וזהו בקע משני. בשל הנסיבות הללו, בקע משני מכונה גם "בקע בצלקת". שובו של בקע לאחר ניתוח הנועד לתקן "בקע ראשוני" מכונה "בקע חוזר".

בכל צלקת בדופן הבטן עלול להיגרם בקע משני. צילום: שאטרסטוק

בעקבות אילו ניתוחים עלול להתפתח בקע משני?

עקרונית, בכל צלקת בדופן הבטן עלול להיגרם בקע משני. הצלקות "המועדות לפורענות" והמצבים בהם יש סיכון גבוה יותר להיווצרות בקע: ניתוחים בהם היתה צלקת יחסית גדולה (כלומר: פתיחת בטן בהיקף נרחב); או כאשר היה ריבוי ניתוחים (ניתוח חוזר) או כאשר יש גורמי סיכון נוספים כגון: השמנת יתר, עישון, שיעול כרוני.

מהם הגורמים לבקע בדופן הבטן?

בקע בדופן הבטן ("הרניה") מהווה מצב רפואי שכיח ביותר ועלול להופיע בכל גיל. הגורמים להיווצרות בקע כוללים נטייה גנטית והשתייכות מגדרית, לגברים סיכון גבוה יותר לבקע בין מפשעות, אם כי קשה "לסמן" גורמים ודאיים. כך או כך, ללא כל קשר לגורמים לבקע - בבקע חייבים לטפל! יש לאבחן במועד את הבקע וחשוב לתת מענה בהקדם, כדי למנוע סיכונים.

כיצד מאבחנים בקע?

בקע בדופן הבטן גורם לאחד או יותר מהתסמינים הבאים: בחלק מהמקרים, מופיעה בליטה - שמתבלטת יותר לאחר מאמץ, בזמן שיעול או התעטשות; כאבים, תחושת מלאות, נפיחות ועוד.

ברבים מהמקרים, "מגיחים" דרך הבקע חלקים מהמעי, מה שעלול להוביל לחסימת מעיים, מצב שעלול לגרום תחלואה הכוללת: בחילות, הקאות, וכאבים עזים; במקרים קיצוניים, אפילו עלולה להיגרם סכנת חיים.

כאשר מופיעים תסמינים אלה (או חלקם!) - חשוב לפנות לבירור רפואי ולהתחיל לקבל טיפול בהקדם. כאמור, בקע עלול להיות מצב מסכן חיים. חשוב לדעת מהן ההשלכות של בקע ומהם הסיכונים הרפואיים. הבקע יאובחן בבדיקה ידנית או אמצעי הדמיה שיקבע על ידי הרופא.

מהו הטיפול בבקע?

בראש ובראשונה, הטיפול בבקע כרוך באבחון. יש להבין כי מדובר בבקע ועל איזה רקע נגרם הבקע. בנוסף, יש להבחין בין בקע "רגיל" לבקע "מורכב". גם בקע ראשוני וגם בקע משני בדופן הבטן עשויים להיחשב "בקע מורכב".

מהי המשמעות של האבחנה "בקע מורכב"?

כמו שעולה מילולית, מההגדרה - מצב רפואי של "בקע מורכב" נחשב מאתגר יותר. בקע זוכה לכינוי "מורכב" כאשר ההתמודדות עמו מורכבת מהרגיל; ולשם "תיקונו" נדרשים מומחיות וניסיון. כך או כך, כאשר מתאימים טיפול בבקע, מעבר לאבחון - חשוב מאד להכיר היטב את כל האפשרויות הטיפוליות; ולהתאים למתרפא תכנית טיפולים אישית, אשר מתאימה לנסיבות השונות של מצבו.

קיימות מספר אופציות ניתוחיות. צילום: שאטרסטוק

אילו נסיבות משפיעות על "סוג" הטיפול בבקע?

הגורמים המשפיעים על הטיפול: גודל הבקע, מיקום הבקע, מאפייני הבקע (בקע ראשוני, בקע משני, בקע מורכב); ומאפיינים בריאותיים כלליים של המטופל (גיל, מחלות רקע, מצב בריאות כללי, הרגלי תזונה ועישון) ועוד.

מהן האופציות לטיפול בבקע?

אין טיפול אחד שהוא נכון לכל בקע. לניתוחים מורכבים בדופן שהם לא במפשעה, קיימות מספר אופציות ניתוחיות, ישנן שתי גישות, ניתוח פתוח או ניתוח סגור(זעיר פולשני) בכל גישה יש מספר שיטות, בכל שיטה הכירורג מניח טלאי מחומר סינטטי האמור לחזק את התיקון. קיים מגוון רחב של שיטות בהן הטלאי יכול להיות חשוף לחלל הבטן ולבוא במגע עם המעיים, זו השיטה הנפוצה לתיקון בקעים כיום, החיסרון העיקרי של שיטה זו, הוא היווצרות הידבקויות בין הטלאי למעיים ואפילו חדירה של הטלאי לתוך המעי. כיום קיימת אופציה טיפולית חדשנית שהטלאי מונח בין השכבות של דופן הבטן ולא בא במגע עם איברים אחרים. לשיטה זאת יתרונות נוספים ובהם החלמה מהירה יותר לאחר הניתוח וסיכון מופחת לחזרת הבקע. מדובר בפריצת דרך בניתוחי בקע שכפי הנראה תחליף את ניתוח הבקע המסורתי.

ד"ר יורי מנוסקין, מומחה בכירורגיה כללית וכירורגיה אנדוסקופית, מנהל יחידה ומנתח בבי"ח אסותא אשדוד ציבורי, כירורג בכיר באסיא מדיקל.

לסיכום: כואבת לכם הבטן? יש לכם בליטה בדופן הבטן, המתבלטת בשעת מאמץ? אל תזניחו את האבחנה והטיפול. קיים סיכוי סביר שמדובר בבקע. רצוי לטפל בבעיה בהקדם, אחרת עלולים להתפתח סיבוכים מסכני חיים.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום