תנו לחיות לחיות (טוב יותר) - עיקור וסירוס

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אתם באמת אוהבים את החברים המתוקים שלכם - ההולכים על ארבע? תעשו להם טובה גדולה: עיקור או סירוס יאריך את תוחלת החיים של חתול/ה או כלב/ה ויהפוך אותם לרגועים ומאושרים יותר

וטרינר ,מומחה לרפואת כלבים וחתולים
077-2313085 (מספר מקשר)

כלבים וחתולים מגיעים לבגרות מינית בסביבות גיל חצי שנה עד עשרה חודשים. אצל הנקבות, הבגרות המינית מביאה עמה את המחזור המיני ותופעות ייחום שונות; הזכרים כמובן מגיבים אל הנקבות המיוחמות.

ניתוחי עיקור וסירוס מבוצעים בשלב הבגרות המינית ופירושם הוצאת איברי הרבייה וניטרול המערכת המינית. אצל הזכרים מדובר בניתוח סירוס - בו מתבצעת הוצאה של האשכים; ואצל הנקבות - ניתוח עיקור, בו מסירים מגופן את הרחם והשחלות.

מהם היתרונות של ביצוע עיקור וסירוס?

לניתוחי עיקור וסירוס יש יתרונות רבים. מאוד חשוב ומומלץ לבצע אותם. אצל הנקבות, העיקור מונע את המחזור המיני המביא עמו לא מעט טרחה וטרדות. כלבה עוברת ייחום בערך פעמיים בשנה. הייחום נמשך בכל פעם חודש ימים - וכולל דם, הפרשות וכמובן הטרפה של כל כלב זכר בלתי מסורס שיעבור בסביבתה. אצל נקבת החתול, הייחום מתבטא ביללות וצרחות והתנהגות שעלולה להיות מאוד טורדנית.

אצל הזכרים - גם החתולים וגם הכלבים - הסירוס ממתן את ההתנהגות הזכרית, המתבטאת בתוקפנות, אגרסיה, טריטוריאליות וכו'.

יתרון נוסף של עיקור או סירוס בכלבה או בכלב: ביצוע הניתוח מזכה את הבעלים בהנחה מאוד משמעותית באגרת הרישוי השנתית. בעלים של כלב או כלבה שלא עברו סירוס או עיקור ישלמו 370 שקלים בשנה. לעומתם, בעלים של כלב או כלבה שעברו את הניתוח ישלמו 53 שקלים בלבד מדי שנה.

הופך את הכלב או החתול לתוקפניים פחות. צילום: שאטרסטוק

האם נכון כי ניתוחי עיקור וסירוס משפיעים על תוחלת החיים של הכלבים וחתולים?

ניתוחי העיקור והסירוס בהחלט משפיעים לטובה על תוחלת החיים של הכלבים והחתולים (גם של הזכרים וגם של הנקבות).

כאמור, אצל הזכרים - הסירוס ממתן את ההתנהגות, הופך את הכלב או החתול לתוקפניים פחות, נוטים להסתבך פחות בקרבות עם בני מינם, לברוח פחות מהבית ולהיפצע פחות.

באופן כללי, הזכרים שעברו סירוס יגיעו הרבה פחות למגע הדוק עם כלבים או חתולים אחרים. כך, יפחת הסיכוי שלהם להידבק בכל מיני מחלות זיהומיות.

אצל נקבות, ההשפעה על תוחלת החיים ישירה אף יותר. העיקור - גם אצל חתולות וגם אצל כלבות - מפחית כמעט לחלוטין את הסיכון לשתי בעיות בריאותיות מאוד קשות.

הבעיה הראשונה: גידולי עטין - המקבילים לגידולי שד אצל נשים. נקבה לא מעוקרת נמצאת בסיכון בשיעור 1 ל-8 לפתח גידול כזה (סיכוי דומה לסיכוי של אישה לפתח סרטן שד).

כ-60% מגידולי העטין אצל כלבות או חתולות מתגלים כגידולים ממאירים; הטיפול בהם קשה ופעמים רבות אינו מצליח. כמובן, פירוש הדבר - סכנת חיים.

הבעיה השנייה: דלקת רחם - מחלה שעלולה להופיע רק אצל נקבות שיש להן רחם (כלומר: לא עברו עיקור). דלקת רחם היא מחלה קשה ומסוכנת, שברוב המקרים תחייב ניתוח להסרת הרחם. בדרך כלל, הניתוח יהיה תחת תנאים קשים הרבה יותר מאשר הוצאת הרחם באופן יזום, כחלק מתהליך העיקור, כאשר החתולה או הכלבה בריאות.

הסיכון ללקות בדלקת רחם עומד אף הוא על 1 ל-8, כך שמדובר בשני סיכונים משמעותיים מאוד לחייה של הנקבה, המתבטלים כמעט לחלוטין עם ביצוע עיקור.

אל הניתוח יש להגיע לאחר צום במשך 8 שעות. צילום: שאטרסטוק

האם יש צורך בהיערכות או הכנה לקראת ניתוחי עיקור וסירוס או לאחר הניתוח?

ניתוחי עיקור וסירוס מתבצעים בהרדמה כללית. משך הניתוח נע בין חצי שעה לשעה ומשתנה בין כלבים לחתולים ובין זכרים לנקבות. אצל הנקבות הניתוח מורכב וממושך יותר, כיוון שהוא דורש פתיחת בטן; עבור כלבות - משך הניתוח הוא הארוך ביותר, במיוחד אם מדובר בכלבה גדולה.

אל הניתוח יש להגיע לאחר צום במשך 8 שעות. בדרך כלל, הניתוח אינו מחייב אשפוז. ניתן לחזור הביתה כבר באותו היום - אך יש תפרים אותם יש להוציא 10 ימים לאחר הניתוח.

כדי שהכלבים והחתולים לא יפגעו בתפרים - יולבש על צווארם קולר מיוחד, שנקרא קולר אליזבת, אותו יש להשאיר על צווארם עד להורדת התפרים.

האם ישנם סיכונים או תופעות לוואי לניתוחי עיקור וסירוס?

לאחר ניתוחי עיקור וסירוס, עלולה להתפתח נטייה לעלייה במשקל, אך כל עוד הבעלים של בעל החיים מודע לקיום התופעה, ניתן לשלוט בתופעה ואף למנוע אותה. בנוסף, באחוז קטן מהכלבות שעברו עיקור - עלולות להופיע תופעות בריחת שתן בגיל מבוגר.

מעבר לכך: לכל ניתוח יש סיכונים קבועים, כגון זיהומים או פתיחה של התפרים (בעיקר על ידי כלב או כלבה) והיווצרות הרניה (בקע) במקום הניתוח. מדובר בסיבוכים ממש נדירים. עלול להיות גם סיכון לדימום - אבל הוא נדיר אף יותר. בסך הכל, מדובר בניתוחים מאוד בטוחים.

לסיכום: ניתוחי עיקור וסירוס נחשבים ניתוחים בטוחים מאוד, המתבצעים בשלב הבגרות המינית של הכלבים והחתולים. מומלץ מאוד לבצע עיקור או סירוס בחיות המחמד שלכם, נוכח סיבות רבות - שיתרמו גם לאיכות החיים שלהם וגם שלכם.

והכי חשוב: עיקור וסירוס יסייעו בשמירה על בריאות החברים הטובים ביותר שלכם - ההולכים על ארבע - ובהארכת תוחלת החיים שלהם.

ד"ר רמי תמיר הוא וטרינר, בוגר בית הספר לרפואה וטרינרית של האוניברסיטה העברית, מנהל מרפאה וטרינרית בתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום