יישור שיניים למבוגרים: אף פעם לא מאוחר

(2)
לדרג
תוכן מקודם

חוששים ליישר את השיניים, מאחר שיהיה עליכם להסתובב עם "גשר" כמו בני נוער? יש לנו חדשות טובות: כיום ניתן ליישר שיניים באמצעות התקנים סמויים, עדינים ושקופים. וחדשות עוד יותר טובות: אפשר להתנשק בחופשיות. ההתקן הדנטלי לא יפריע לכם...

רופא שיניים ,מומחה לרפואת הפה
077-2313091 (מספר מקשר)

עבור חלק קטן יחסית מהמבוגרים, המעוניינים ביישור שיניים - מדובר בחלום רב שנים, שמסיבה כזו או אחרת לא הוגשם בצעירותם. והנה, דווקא עכשיו, בגיל יותר מבוגר - הם מחליטים לעשות סופסוף את הצעד ולפעול להשגת מראה שיניים אסתטי.

עם זאת, עבור רוב המבוגרים, תהליך יישור השיניים אינו נובע מסיבות אסתטיות, אלא מסיבות רפואיות, הקשורות לבריאות השיניים והחניכיים.

מתי כדאי לבצע יישור שיניים אצל מבוגרים?

מנשך או סגירה לא מאוזנים של הפה עלולים לגרום לנסיגת חניכיים ולנסיגת עצם, שיובילו - אם לא יטופלו כראוי - לאובדן שיניים. חוסר האיזון הזה עלול גם לפגוע בדיבור ובאופן ההגייה של צלילים מסוימים. במצבים כאלה, יש צורך ביישור שיניים, כדי לאזן את מערכת השיניים ולשמור על שלמותה.

סגירה פתוחה או נמוכה של הפה, גורמת לכוחות לעיסה בלתי מאוזנים - על חלק מהשיניים מופעל לחץ גדול מדי; ועל שיניים אחרות, כמעט לא מופעל לחץ בעת הלעיסה. חוסר האיזון עלול לפגוע גם בשיניים שסובלות מעומס יתר (ועלולות לשנות את הצבע - לצבע כהה יותר); וגם בשיניים שנותרות ללא שימוש.

בסגירה פתוחה, הנפוצה מאוד בקרב מבוגרים שמצצו אצבע עד גיל מאוחר, אין כמעט מגע בין השיניים הקדמיות העליונות - לתחתונות; ואילו על השיניים האחוריות מופעל לחץ גדול.

בסגירה נמוכה, הלחץ על השיניים הקדמיות דווקא גדול יותר. כך, למשל: אם יש צורך בשתלים אצל אדם עם סגירה נמוכה - אותו אדם יהיה חייב לעבור קודם יישור שיניים, אחרת לא תהיה אפשרות להכנסת שתלים וכתרים בצורה נאותה. השתלים והכתרים לא יחזיקו מעמד.

במצב כזה, הצורך ביישור שיניים (הנמשך מספר חודשים, לפחות) יגרום לעיכוב ההשתלה - ויכניס את המטופל לתקופת המתנה ממושכת, הכרוכה ב"התעסקות" בשיניים.

אם למטופל יש בעיות חניכיים - צריך לטפל בהן עוד לפני יישור השיניים. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע יישור שיניים אצל מבוגרים?

קיימות שלוש שיטות עיקריות, ליישור שיניים אצל מבוגרים:

"קוביות": השיטה "הישנה והטובה" ליישור שיניים. מדובר בשיטה שרובנו מדמיינים, כשאנחנו חושבים על גשר בשיניים: קוביות מתכת, המותקנות באופן קבוע על השיניים, למשך 12 חודשים בממוצע (כמובן, הזמן המדויק תלוי בכל מטופל, באופן אישי).

השיטה יעילה מאוד וזולה, יחסית לשיטות אחרות, אך רוב המבוגרים (בעיקר, הנשים) - נוטים לבחור בה פחות, בגלל שהיא מאוד בולטת לעין.

"קוביות" שקופות: אותה שיטה, באופן בסיסי - קוביות המותקנות על השיניים - אך במקרה זה, הקוביות בצבע שקוף. כמעט לא ניתן להבחין בקוביות, כך שאפשר ליהנות ממראה יותר אסתטי, גם לאורך הטיפול עצמו.

Irok: שיטה זו נחשבת השיטה הטובה ביותר והיקרה ביותר: פלטות שקופות ודקות, ש"מתלבשות" על השיניים - ולא ניתן כמעט להבחין בהן. בזמן האוכל, ניתן להוציא אותן ולאחר הארוחה ניתן להחזיר אותן לתוך הפה. מטופל שבוחר בשיטה זו עובר מדידות וצילומים אצל רופא שיניים, ולאחר מכן מקבל מספר סטים מוכנים של פלטות. כל סט אמור להיות מורכב על השיניים, למשך תקופה מסוימת - ואז יש לעבור לסט הבא.

השיטה מתאימה למטופלים אחראיים, מכיוון שהפלטות הנשלפות עלולות ללכת לאיבוד; ומכיוון שכאשר יש אופציה להוציא את הפלטות, ישנם מטופלים העשויים שלא להחזיר אותן - אלא להרכיב אותן הרבה פחות מהרצוי...

אם הפלטות אינן מורכבות על השיניים למשך הזמן הרצוי, לא יוכל המטופל לעבור לסט הבא, בתאריך המיועד. בשיטה זו ובשיטת הקוביות השקופות, משך הטיפול הממוצע לרוב קצר יותר - ועשוי להימשך כשמונה חודשים; ובמקרים מסוימים, אפילו פחות.

אם למטופל יש בעיות חניכיים - צריך לטפל בהן עוד לפני יישור השיניים; ובמקרים מסוימים, במהלך הטיפול. כשמדובר בנסיגת חניכיים גדולה, רק שיטת Irok תתאים, מכיוון שהכוחות שהיא מפעילה יותר מאוזנים; ויוצרים זעזוע קל יותר במערכת השיניים.

מה כוללת ההסתגלות לשיטות יישור השיניים השונות?

יישור השיניים, גם בתקופת ההסתגלות הראשונית, אינו כרוך בכאבים. בשבועיים הראשונים, יש תחושת לחץ; ובהמשך, מתרגלים וכבר לא מרגישים את הלחץ. ביישור שיניים על ידי קוביות, יש לפעמים צורך להתרגל לתחושה של הקוביות מתחת לשפתיים - וניתן למרוח עליהן שעווה שקופה, שמקלה על התחושה. מטופלים הבוחרים ביישור על ידי קוביות יצטרכו להקפיד, לאורך כל זמן הטיפול, לאכול בחתיכות קטנות; ולא לאכול מאכלים קשים מדי, שעלולים לגרום לנפילת הקוביות.

אחת השאלות הנפוצות של מטופלים מבוגרים, לפני יישור שיניים, עוסקת ביחסים שבינו לבינה. אפשר להיות רגועים: יישור שיניים לא מפריע להתנשק, באף אחת מהשיטות...

עדיף לבצע בגיל צעיר יותר. צילום: שאטרסטוק

האם יישור שיניים למבוגרים יעיל באותה מידה, כמו לצעירים?

עדיף לבצע את יישור השיניים בגיל צעיר יותר, כאשר העצמות עדיין נמצאות בהתפתחות והן גמישות וידידותיות יותר לטיפול - אך הטיפולים למבוגרים יעילים באותה מידה. היתרון של יישור שיניים בגיל מבוגר הוא כי המטופלים אחראיים יותר, עושים את יישור השיניים מרצונם החופשי; ומתוך מודעות ליתרונות שיישור השיניים מביא עמו. לכן, מבוגרים מקפידים הרבה יותר.

לסיכום: ליישור שיניים יש חשיבות גדולה, לא רק מבחינה אסתטית - אלא גם מבחינת בריאות השיניים והחניכיים ורהיטות הדיבור. כיום, יש שיטות יישור שיניים יעילות ונוחות, גם למבוגרים. בחלק מהשיטות, בקושי ניתן להבחין. חשוב להתייעץ עם רופא שיניים. אם הפה אינו נסגר בצורה מאוזנת, יש לדאוג ליישור שיניים, לפני שנוצרות בעיות נוספות.

ד"ר לודמילה ונצובסקי היא רופאת שיניים בכירה, מנהלת מילדנט - קליניקה לרפואת שיניים והומאופתיה באשקלון. 

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
מרפאת מילדנט
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום