סוכרת: מניעה וריפוי באמצעות אימון מנטלי תזונתי

(9)
לדרג
תוכן מקודם

סטרס, חוסר שינה, תזונה גרועה והיעדר פעילות גופנית - הופכים את מחלת הסוכרת למגיפה של ממש בעולם המערבי. החדשות הטובות: ברוב המקרים, המחלה ניתנת למניעה באמצעות אימוץ הרגלי חיים בריאים ושינוי תפיסתי ורגשי

מומחית רפואה משלימה
077-2313173 (מספר מקשר)

כבר לפני כ-800 שנה, הרמב"ם שחקר את נפש האדם, הבין את הקשר בין גוף, נפש ומצבו הכללי של האדם - לבין התפרצות מחלות. הרמב"ם הבין שבבסיס כל מחלה, מעבר לתופעות הפיזיות המאפיינות אותה, מצוי גורם רגשי-נפשי.

מה קורה לגופנו ונפשנו במחלת הסוכרת?

הסוכרת הפכה למחלה המאפיינת את החיים המערבים המודרניים: מזון עשיר בשומן מן החי, פחמימות ריקות ומעובדות, חוסר תנועה, מחסור בשינה ומצב מתמיד של סטרס. כל אלה הופכים להיות חלק משגרת יומנו ומהווים זרז להתפרצות מחלת הסוכרת.

על-פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, ברחבי העולם ישנם מעל 220 מיליון בני-אדם החולים בסוכרת. להערכת הארגון, לפחות מחצית מחולי הסוכרת בעולם כלל אינם מאובחנים.

בישראל, על-פי נתוני משרד הבריאות, יש מעל חצי מיליון חולי סוכרת (כ-7% מהאוכלוסייה); ובנוסף - כ-200,000 חולים אשר אינם מודעים כלל לכך שהם סובלים מהמחלה.

כיצד ייתכן שאדם חולה בסוכרת ואינו מודע לכך?

כאשר בדיקת הדם מצביעה על רמת גלוקוז בצום 90-100 מ"ג לד"ל, זהו מצב טרום סוכרתי או סוכרת סמויה. כאשר הרמה מטפסת ל-126 מ"ג לד"ל, מדובר בסוכרת מסוג 2.

חולי סוכרת מסוג 2  הנמצאת בשלביה הראשונים, בדרך כלל לא יחושו בתסמינים מיוחדים.

אבחון מוקדם. צילום: שאטרסטוק

מדוע חשוב לאבחן סוכרת עוד בשלבים ראשוניים?

האיתור והאבחון המוקדם חשובים מאוד בכל מחלה. הדברים אמורים בפרט בסוכרת. כבר בשלב הראשוני של טרום סוכרת/סוכרת סמויה, רצוי לערוך שינויים כוללים באורח חיינו ולהבין כיצד הרגלי התזונה, השינה, מידת הפעילות / חוסר-הפעילות וניהול הרגשות שלנו - משפיעים על מצב בריאותנו הכללי.

אם אדם מודע לכך שהוא נמצא בשלב טרום-סוכרתי, הוא יכול - באמצעות שורת צעדים פשוטים - לשנות את אורח חייו ולמנוע את התפרצות המחלה.

מהם הגורמים הגופניים העלולים להשפיע על התפתחות מחלת הסוכרת או החמרתה?

גורמים חשובים, המשפיעים על הופעת הסוכרת: חוסר פעילות גופנית, השמנה, אכילה מרובת פחמימות ופעילות ערה בשעות הלילה (כולל עבודה ואכילה). סוכרת בהריון עשויה להצביע על הופעת מחלת סוכרת בשלב יותר מאוחר.

מה מקומו של הצד הרגשי-נפשי בהיווצרות סוכרת?

הרמב"ם סבר כי "הנהגת הבריאות עומדת על שלוש רגליים: על תזונה מצוינת, פעילות גופנית ואיזון רגשי".

אכן, גם הרפואה בת זמננו מכירה בתפקיד המרכזי של לחץ נפשי, כאחד הגורמים הבולטים להתפרצות סוכרת ומחלות כרוניות אחרות.

כשאנחנו נתונים במצב סטרס מתמיד, רמת ההורמון קורטיזול בגוף עולה בהתמדה; בתגובה - עולים ערכי הסוכר בדם; ותפקודה של המערכת החיסונית נפגע.

תהליך הריפוי והמניעה, באמצעות אימון מנטלי-תזונתי, הוא למעשה הדהוד לקביעתו של הרמב"ם. התהליך מתמקד בחיזוק הגוף ומערכת החיסון, באמצעות תזונה מעולה, אימון רגשי ופעילות ספורטיבית.

כיצד ניתן למנוע סוכרת באמצעות אימון תזונתי מנטלי?

ראשית, חשוב להבין שמחלת הסוכרת מסוג 2, בעיקר כשהיא מצויה בשלבים התחלתיים, ניתנת למניעה. כדי למנוע את מחלת הסוכרת, עלינו להבין שהכל מתחיל בשינוי.

שינוי הרגלים. צילום: שאטרסטוק

מהם השינויים שיש לבצע כדי למנוע סוכרת וכדי לשמור על הבריאות באופן כללי?

שינוי הרגלי תזונה, פעילות גופנית, שינה. בקיצור - שינוי אורח החיים.

התחום השני אותו יש לשנות הוא התחום המנטלי: כאשר נבין שמצבנו הבריאותי נמצא בידיים שלנו - כבר עשינו את הצעד הראשון והמשמעותי לדרך חדשה. למעשה, השינוי המנטלי הוא הכלי היעיל ביותר שלנו; והבסיס לשינוי בתזונה ובאורח החיים.

כאשר מנתבים את שני השינויים לדרך אחת, המקיפה את מגוון ממדי היומיום שלנו, אנו למעשה יוצרים לעצמנו כלי עוצמתי, לשמירה על מצבנו הבריאותי הכללי.

באמצעות שינויים אלה, ניתן למנוע את מחלת הסוכרת; ולמנוע מגוון מחלות ותסמינים אחרים: עצירות ומחלות עיכול, דלקות (גרון, חניכיים וכו'), מחלות כלי דם, כאבי מפרקים, לחץ דם בלתי מאוזן, בריחת סידן, כאבי ראש, עייפות ועוד.

אילו שינויים יש לחולל באורח החיים כדי לשלוט בסוכרת?

השינויים הנדרשים הם במספר תחומים עיקריים, המשפיעים על מצבנו הבריאותי:

משקל: עודף משקל הוא גורם הסיכון העיקרי לסוכרת מסוג 2. אם אתם מעוניינים להוריד ב-50% את הסיכון לחלות בסוכרת - השילו כ-7%-10% ממשקל הגוף הנוכחי שלכם.

תזונה: התחילו לאכול נכון והציבו לעצמכם יעדי תזונה. העקרונות הבאים עשויים להגן על הגוף מהתפתחות מחלת סוכרת מסוג 2:

  • העדיפו דגנים מלאים ומוצרים מדגנים מלאים על פני פחמימות מעובדות.
  • ותרו על משקאות ממותקים והעדיפו מים, קפה או תה.
  • ותרו על השומנים ה"רעים" והעדיפו שומנים "טובים", שמקורם באגוזים, שקדים, אבוקדו, ושומשום מלא.
  • המעיטו באכילת בשר אדום והימנעו מבשר מעובד, המגבירים את הסיכון לחלות בסוכרת.
  • יש לשמור על תזונה בעלת עומס גליקמי נמוך.
  • חשוב ליצור הרגלי תזונה מאזנת המסייעת לשמור על משקל תקין לאורך זמן.
  • יש להקפיד על אכילת חמשת אבות המזון ונוגדי חימצון.
  • חשוב להקפיד על תזונה הקרובה ככל האפשר לאורח החיים של המטופל.
  • יש להקפיד למלא את הערכים התזונתיים של המטופל.

פעילות גופנית: אם אין לכם חשק להתחיל בשגרת פעילות גופנית סדירה, מוטב כי תדעו שככל שתפעילו לעתים קרובות יותר ובעצימות גבוהה יותר את השרירים בגופכם, כך תשפרו את יעילות פעולת האינסולין בגוף ותפחיתו עומס מתאי ייצור האינסולין בלבלב. בנוסף, פעילות גופנית משחררת הורמונים כמו דופמין, שעוזרים לשמור על מצב רוח טוב. כשאנו רגועים, אנו שומרים על תפקוד יעיל של המערכת החיסונית שלנו.

  עישון: אל תפזרו מסך עשן סביב הבריאות שלכם. לאנשים מעשנים יש סיכוי גבוה ב-50%  לפתח סוכרת, יחסית לאנשים שאינם מעשנים.

מהו אימון רגשי? כיצד הוא תורם לריפוי המחלה?

רמות הסוכר בדם עולות כאשר הלבלב אינו מצליח ליצור את כמות האינסולין הנדרשת.

סיבה אפשרית נוספת לעליית רמות הסוכר בדם היא כאשר פעולת האינסולין אינה יעילה כמו בעבר. יעילות הורמון האינסולין משתנה, בהתאם למצבנו הרגשי והגופני.

לעתים העלייה ברמת הסוכר היא תוצאה של שתי הסיבות שלעיל במשולב.

מאחר שפעולת מנגנון הפיקוח על הסוכר בגוף כה מורכבת ויש בה תלות הדדית של גורמי גוף-נפש - חשוב מאוד להתייחס בטיפול לכל החוליות במנגנון; ולא להסתפק רק במילוי תנאי אחד, כגון: אכילה, הורדה במשקל או הפחתת הסטרס.

השילוב של אימון אישי-רגשי, הנותן מענה מקיף למכלול צרכיי וקשיי המתאמן; ושינויים פרקטיים באורח החיים - הוא המפתח לטיפול נכון ומותאם במחלת הסוכרת.

אילו כלים משמשים באימון הרגשי?

מאחר שאחד הגורמים הנפשיים המרכזיים להתפרצות מחלת הסוכרת הוא סטרס - הטיפול הרגשי מתמקד במתן כלים לשחרור מהלחץ הנפשי והרגשות השליליים הכרוכים בו.

כלי מוצלח במיוחד לטיפול רגשי בסטרס הוא אימון לשחרור רגשות שליליים, בשיטת תרפיית קו הזמן, המתבססת על NLP.

תרפיית קו הזמן מאפשרת לעבוד על הגורמים בתת מודע שחוסמים אותנו, לשחרר חוויות עבר שליליות ולשנות דפוסים שאינם משרתים אותנו.

העיקרון המונח בבסיס טכניקה זו הוא שכאשר אנו משחררים מטענים שליליים, כמו כעס, כאב ורגשות אשם - אנו מפנים מקום לרגשות חיוביים: שמחה, אהבה, חשיבה אופטימית ורצון לאינטימיות והתחברות. כך, נוצרת קרקע מתאימה לצמיחה ולהעצמת מערכת הכישורים לשינוי אישי והתפתחות.

לסיכום: מחלת הסוכרת הולכת ומתפשטת בעולם המערבי והופכת לאיום של ממש על בריאותנו. החדשות הטובות הן שניתן למנוע ואף לרפא את המחלה, באמצעות אימון לתזונה נכונה ואורח חיים בריא לחולי סוכרת או למי שמועד לחלות בסוכרת.

אימון ממוקד מטרה, המשלב תזונה נכונה ובריאה, דגש על פעילות גופנית ועידוד שילוב של פעילות גופנית בחיינו באופן סדיר, לצד אימון רגשי וקבלת כלים לשינויים תפיסתיים - מאפשר למתאמן לחיות חיים בריאים, למנוע את מחלת הסוכרת ומחלות אחרות ולמצוא את כוחות הריפוי הטמונים בו עצמו.

שולמית יוחננוב עוסקת ברפואה משלימה ומאמנת אישית למימוש עצמי.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום