פטרת ציפורניים: כיצד להיפטר מהבעיה?

(21)
לדרג

הקיץ הוא הזדמנות נהדרת ליהנות מרחצה בבריכה ובים. שימו לב: מקלחות ציבוריות מועדות להידבקות בפטרת ציפורניים. יש לשמור על היגיינה נאותה. נדבקתם? חשוב לטפל בהקדם ולהקפיד בהמשך על טיפול מניעתי

הן עושות לנו ציפורניים צהובות, מעוותות ובלתי אסתטיות. אנחנו חושבים שהן מגיעות רק בקיץ, אבל הן כאן כל השנה. יש להן נטייה להגיע ממקור של הידבקות בשטחים רטובים וציבוריים, כגון: מקלחות ציבוריות.

במי מדובר? ניחשתם נכון: בפטרת הציפורן. בחלק גדול מהמקרים, פטריות בציפורניים מגיעות מאחר שלא שמרנו על היגיינה נאותה. עם זאת, מעבר לכך, למרכיב הגנטי יש תפקיד חשוב מאוד.

 

מהי פטרת הציפורן?

פטרת הציפורן - ובשמה הלועזי-רפואי של המחלה: אונקומיקוזיס (Onychomycosis) -מופיעה בציפורן הגדולה, החשופה ביותר לפטריה. לרוב, היא מתחילה בכף הרגל - ומגיעה בשלב זה או אחר אל מתחת לציפורניים, שם היא מתחילה לקנן ולהשתרש.

יש מספר צורות של פטרת ציפורניים: בספרות המקצועית מוכרות 7 תתי צורות. שכיחות פטרת ציפורני הרגליים גבוהה פי 10 עד 20 מהופעתן בציפורני הידיים. הבוהן הגדולה היא החשופה לטראומות, יותר משאר הציפורניים, בשל שטחה הגדול יחסית.

בנוסף, כולנו יודעים כי הציפורן בבוהן הקטנה (הציפורן החמישית) מעוותת לעתים קרובות בצורה כזו או אחרת, עם או בלי פטרת, בד"כ בגלל הלחץ הנובע מנעילת נעליים.

במקרים רבים בהם קיימת פטרת ציפורניים ברגליים, אנו עדים לעובדה שהציפורן החמישית (הקטנה) ברגליים אינה מגיעה לריפוי מלא, בעקבות לחץ מהנעליים.

שכיחות פטרת ציפורני הרגליים גבוהה פי 10 עד 20 מהופעתן בציפורני הידיים. צילום: שאטרסטוק

אילו סוגים של פטריות קיימים בעור האדם, בציפורניים ובשיער?

ישנן 3 קבוצות של משפחות פטריות, הפוגעות בעור האדם, בציפורניים ובשיער: דרמטופיטים, שמרים, עובשים.

דרמטופיטים: הקבוצה הגדולה ביותר, מהווה 70%-80% מהמקרים - פטריות שפוגעות בעור, בציפורניים ובשיער. ניזונות מהקרטין - ונחשבות הנפוצות ביותר מבין כל הסוגים.

שמרים ועובשים:  קיימים בשכיחות דומה - עד 15% בכל קבוצה. לא ניתן להבדיל בעזרת מראה הציפורן, באיזה סוג של פטריה מדובר. לכן, יש חשיבות גבוהה לביצוע בדיקה לפטריות. ניתן להתאים טיפול, בהתאם לסוג הפטרייה.

 

מהו הקשר בין פטרת הציפורנים לבין גנטיקה?

כמו בתופעות רפואיות רבות, יש לגנטיקה משמעות גם כאשר מדובר בפטריות בציפורניים. מסתבר שהסיכון להידבקות, להופעת הפטרייה ברגליים ולחזרה של הפטרייה - הוא עניין של גנטיקה!

כלומר: אם שני אנשים יעמדו וייחשפו בו זמנית לאותם טריגרים, כגון: קשקשים פטרייתיים במקלחת הציבורית או בבית, אחד - יידבק; והשני - לאו דווקא. גם אלה שנדבקים יציגו דרגות חומרה שונות של תסמינים.

הסיבה לכך היא שקיים קשר ישיר, בין ירידה במערכת החיסון הספציפית, כנגד זנים מסוימים של פטריות - לבין הידבקות בפטרייה. מאחר שגם לדרגות החיסון יש תפקיד בהתבטאות הקלינית הסופית. כלומר: הסיבה היא גנטיקה!

קיימות רמות שונות של תגובה, מאחר שבסופו של דבר מדובר במערכת החיסונית הסלקטיבית, כנגד מזהמים שונים. המערכת החיסונית שונה בין אנשים.

כך, כ-90%-80% מאלה שנדבקו בפטרת הציפורניים וטופלו בהצלחה - צפויים לחזרה של הפטרת לציפורניים, תוך 3 עד 5 שנים, אם לא יקבלו טיפול מונע.

 

מהן הדרגות השונות של פטרת הציפורניים?

ניתן לחלק - באופן די סכמטי - את חומרת פטרת הציפורניים, ל-3 דרגות חומרה: קלה, בינונית וקשה.

כדי לאבחן את פטרת הציפורניים, יש לבצע בדיקה לפטריות בצורה יסודית ונכונה; ואז - לאשר או לשלול את הימצאות הפטרת (מסוג כזה או אחר). קיימות מחלות ציפורניים רבות ומגוונות, המחקות פטרת ציפורניים. לכן, יש חשיבות רבה לביצוע בדיקת מעבדה לפטריות. יש חשיבות משנית לזיהוי הפטרייה, מאחר שעל ידי כך הרופא המטפל יוכל להתאים את הטיפול הסלקטיבי.

דרגה קלה: התסמינים הינם התעבות הציפורן בצידה המרוחק, שינוי צבע לצהוב-אפור, התפוררות חומר הקרן. הציפורן בעלת מראה בלתי אסתטי. בשלבים אלה, הטיפול מקומי בלבד (בכפוף לכך שאין יותר מ-3 ציפורניים נגועות).

בדרך כלל, הטיפול בדרגה זו מקומי - ומתבטא בלק ייחודי אנטי פטרייתי (כגון: בטרפן או טיפות אנטי פטרייתיות). מומלץ למרוח מידי יום את הלק, לאחר ניקוי הציפורן עם אצטון ולהמשיך את הטיפול לאורך מספר חודשים (או אף יותר!) עד ריפוי מלא של הציפורן. ככל שדרגת הפטרת בציפורן קלה יותר, כך קיים סיכוי גבוה יותר לריפוי מלא.

דרגה בינונית: קיימת מעורבות של פטרת הציפורניים, עד כמחצית הציפורן המרוחקת. העיוות המבני בדרגה זו גדול יותר - ואם לא נטפל, קיים סיכון שהפטרת תתפשט ותהפוך לפטרת בדרגה קשה.

דרגה קשה: בדרגה זו, רוב הציפורן או כל הציפורן - מעוותת. יש שינוי צבע לצהוב-אפור. אם הציפורן מעובה - היא גורמת קושי בנעילת נעלים, בשל כאב הנובע מלחץ הנעל.

במקרים אלה, יש לאבחן בדיוק באיזו פטריה מדובר; ויש להתחיל גם טיפול סיסטמי, בנוסף לטיפול המקומי. משך הטיפול הסיסטמי 3 חודשים. במקרים הקשים, ניתן להוסיף עוד חודש טיפול.

יש להגיע לרופא לבצע אבחנה מדויקת ולהתחיל טיפול, מוקדם ככל הניתן. צילום: שאטרסטוק

 

מהו הטיפול בתופעה?

מאחר שהתרופות האנטי פטרייתיות מגיעות גם לשורש הציפורן (מטריקס) ונשארות שם חודשים, גם לאחר הפסקת הטיפול - ניתן לראות שעל אף שהפסקנו את הטיפול הסיסטמי, עדיין יש שיפור של מראה הציפורן.

הלק והטיפות משפיעים באופן ישיר על פלטת הציפורן ומשפיעות באופן ישיר על הפטרייה שנמצאת שם - אך בגלל החדירות הקשה של הלק או הטיפות, אנו נזקקים לעתים קרובות לשילוב תרופות דרך הפה.

מאחר שקצב צמיחת הציפורניים אצל ילדים גבוה בהרבה מאשר אצל מבוגרים, קיימת נטייה בקרב מבוגרים ללקות בפטרת ציפורניים פי 30 (!) מאשר אצל ילדים.

לסיכום: חושדים כי אתם סובלים מפטרת ציפורניים? יש להגיע לרופא לבצע אבחנה מדויקת ולהתחיל טיפול, מוקדם ככל הניתן. ככל שמטפלים בשלב יותר מוקדם - תוצאת הריפוי טובה יותר. בנוסף - לא פחות חשוב - אם נרפאתם ולא עשיתם טיפול מונע, הפטרייה צפויה לחזור ב-80%-90% מהמקרים, תוך 3-5 שנים. מי שנדבק בפטריות בציפורניים חייב להבין את הקשר הגנטי. לכן, גם אם טיפלתם - ונרפאתם, חשוב להמשיך בטיפול (גם אם טיפול קל) לפחות פעם-פעמיים בשבוע, כדי למנוע חזרה של הפטרייה.

קיץ נקי ומהנה!

פרופ' אבנר שמר הוא מומחה למחלות עור ומחלות ציפורניים ביה"ח שיבא (תל השומר).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום