מהחופש הגדול - לספסל הלימודים: איך נכין את הילד לשינוי?

(17)
לדרג

התמודדות עם מעברי חיים: חופשת הקיץ וההכנות לתחילת שנת הלימודים הבאה גורמות לחששות טבעיים של ההורים והילדים. 6 טיפים שיעזרו להורים לחזק את הילדים ולהאמין ביכולתם להתמודד ולהצליח

מאת: לאה שטרן

החיים מזמנים לנו שפע של התחלות חדשות ולמרות שאנחנו כבר מנוסים, עדיין מתהפכת לנו הבטן, לפני מעבר משמעותי של הילד שלנו (או הילדה...). כך, למשל: אנו חוששים מהמעבר מגן פרטי - לגן עירייה; מגן חובה - לכיתה א'; מסיום בית הספר היסודי - לחטיבה וכו'.

החששות האלה טבעיים ומובנים. הכל חדש ובלתי מוכר (בעיקר אם מדובר בילד הבכור שלנו): מבנה הגן/בית הספר משתנה; צוות ההוראה מתחדש; וגם חלק גדול מהילדים החברים בכיתה.

ובכל זאת: ברור כי זהו תהליך בלתי נמנע בחיים. הילדים שלנו יעברו עוד הרבה סוגים של מעברים בחייהם: מעבר בין חוגים, מעבר דירה, גיוס, לימודים גבוהים; וכמובן, מעברים בין מקומות עבודה בבגרותם.

היכולת להתמודד בהצלחה עם מעברים היא מיומנות נדרשת עבור הילדים שלנו. צילום: שאטרסטוק

בעקבות ההבנה כי היכולת להתמודד בהצלחה עם מעברים היא מיומנות נדרשת עבור הילדים שלנו - נוכל לסייע להם לצלוח את המעברים בהצלחה בעודם צעירים; ובכך, לאפשר להם להתמודד בכוחות עצמם עם השינויים, ככל שיגדלו ויתבגרו.

אם היינו יכולים, היינו נשארים צמודים לילדינו ומגוננים על ה"גורים" שלנו במשך כל חייהם. עם זאת, התפקיד ההורי שלנו הוא כמו בשיר "עוף גוזל" - להכשיר את הילד שלנו לחיים עצמאיים, כאשר אנחנו לא כל הזמן לצידו "להחזיק לו את היד".

ככל שנאמן את הילד שלנו להתמודד עצמאית בסיטואציות של התחלות חדשות - כך הוא יהיה בטוח ביכולות שלו, יאמין בעצמו ויהיה מסוגל להתמודד ולהצליח בעצמו.

וכדי להקל על התהליך - קבלו 6 טיפים להתמודדות הורית עם מעברים:

  1. כל סיום הוא התחלה חדשה: כדי להסתגל בהצלחה למסגרת החדשה, חשוב שהילד שלנו ייפרד בצורה ודאית וברורה מהמסגרת הקודמת, המוכרת והידועה. נסתכל עם הילד על תמונות ממסיבת הסיום, נזכיר שמות של ילדים שנשארים לעוד שנה במסגרת החינוכית מפני שהם צעירים. כך, נסייע לילד שלנו להפנים את הסטטוס שלו עצמו - כמי שעובר לשלב הבא.

  2. לתווך את המציאות: אף אחד מאיתנו אינו אוהב לחיות באי ודאות. ככל שנתווך לילדים את המציאות החדשה - היא תהיה פחות מאיימת ומלחיצה. כך, נבקר מספר פעמים במסגרת הלימוד החדשה ונראה היכן ממוקמים המבנים, חדרי הצוות, השירותים; ואפילו היכן נמצא הקולר של המים. נלמד במשותף שמות של אנשי צוות, ננסה להכיר מראש חלק מהילדים וכו'. ככל שהמציאות החדשה תהיה מוכרת לילד, כך הוא (וגם אנחנו...) נהיה יותר רגועים יותר ופחות לחוצים.

  3. "איזה ילד גדול אתה!" - מתוך כוונה טובה, נגיד לילד העולה למסגרת כמה הוא גדול ובוגר. עם זאת, בהגיעו למסגרת החדשה, הוא ככל הנראה יהיה הכי צעיר... לכן, חשוב פחות לדבר על כמה הוא גדול - אלא פשוט לומר כי הוא בוגר; ויש לו את כל הכישורים להצליח במסגרת החדשה. חשוב שנאמר כי יהיו תלמידים בוגרים יותר. אם חלק מהם יהיו מוכרים לו מראש (אחים בוגרים או שכנים) - יהיה מצויין שיכיר אותם...

  4. אנחנו רגועים! - הילדים שלנו מרגישים אותנו. אם אנחנו מהוססים וחרדים, סיכוי סביר שזה המסר הבלתי מילולי שיקלטו מאיתנו. לכן, עלינו לשדר רוגע וביטחון; ולהוות מקור איתן, שיכול להכיל את החששות של הילד ולהרגיע אותו. חשוב שנתייחס לכל חשש וכי ניתן לחשש תשובות קונרקטיות, ככל האפשר. מובן מאליו שהילד צריך להבין שאנחנו שותפים שלו וכי נהיה צמודים אליו, בכל רגע שיזדקק לנו.

  5. להאמין בילד - הילד שלכם כבר הגיע עם "קילומטראז" של שנות הילדות, במהלכן הוא פיתח מיומנויות בהתאם לגיל וליכולת שלו. לכן, סביר להניח כי יצלח את המעבר בשלום. אנחנו כאן כדי להזכיר לו, גם ברגעי הקושי - אם יהיו כאלה - כמה כוחות ויכולות אנחנו מזהים אצלו. מטרת העל שלנו היא לגדל ילד בטוח בעצמו. לילד המאמין בעצמו יש את היכולת והאומץ להתמודד עם אתגרי המעבר בהצלחה. ככל שנשקף לילד אילו יכולות וחוזקות אנו מזהים אצלו, כך גדלים הסיכויים כי יאמין בעצמו וביכולתו להתמודד בהצלחה עם אתגרי המעבר.

  6. אתה יכול להסתדר לבד - לעתים, מתוך רצון להקל ולסייע, ניקח על עצמנו משימות של הילד ונעשה אותן במקומו. כך, למשל: נוציא את קופסת האוכל מהתיק - ונמלא עבורו מים בבקבוק; נשב איתו משך כל זמן הכנת שיעורי הבית וכו'. עלינו לתת לילד להתנסות לבד ולשפר את התנהלותו. כך, נכשיר אותו טוב יותר להתמודדות עתידית ונאפשר לו לחוש שהוא יכול ובעל מסוגלות. זוהי עוד דרך בה נבנה הביטחון העצמי; האמונה של הילד בעצמו - תתחזק.

 הילד צריך להבין שאנחנו שותפים שלו וכי נהיה צמודים אליו, בכל רגע שיזדקק לנו. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: כל מעבר הוא שינוי, הטומן בחובו חששות וחרדות. עם זאת, לא כל מעבר הינו משבר. ככל שנכין את הילד שלנו לקראת המעבר וככל שנלווה אותו באהבה, בנחישות ובאמונה שלמה ביכולותיו - כך סביר כי המעבר יצליח וייעשה בצורה נעימה ונינוחה, המחזקת את הילד ביכולות ובכישורים שלו להתמודד עם סיטואציה כזו.

שנת לימודים מוצלחת!

לאה שטרן - מרצה, מנחת הורים מוסמכת מכון אדלר ובעלת קליניקה פרטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום