ניתוחי חזה: מראה טבעי מומלץ

(10)
לדרג
תוכן מקודם

השנים החולפות וההריונות עושים את שלהם, החזה כבר לא מה שהיה פעם - והביטחון העצמי נפגע. אין סיבה למבוכה: ניתוחים פלסטיים בחזה נחשבים נפוצים מאוד והתוצאות מעולות. באיזה סוג שתל כדאי לבחור? ומדוע יש יתרון למראה הטבעי?

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
053-7932273 (מספר מקשר)

ניתוחי הגדלת חזה, הקטנת חזה והרמת חזה - הם ניתוחים פלסטיים שמטרתם לתקן או לשפר את מראה החזה ובכך לשפר את התחושה האישית והביטחון העצמי של הפציינט/ית. המגמה בשנים האחרונות היא לשמור על מראה שד טבעי.

מהן הסיבות לניתוח פלסטי בחזה?

הסיבה העיקרית לניתוחי חזה פלסטיים היא תחושה אינדיבידואלית לגבי מראה השדיים.

עם זאת, ניתן להבחין בכך שבקרב צעירים, רוב הניתוחים הם ניתוחי הגדלה או הקטנה; בעוד שניתוחי הרמת חזה או ניתוחים המשלבים הרמה והגדלה - מבוקשים בעיקר בגיל מבוגר יותר, או לאחר ירידה משמעותית במשקל.

לפני מספר חודשים, פרסמה האגודה האמריקאית למנתחים פלסטיים (ASPS) את דו"ח המעקב השנתי שלה לשנת 2017. לפי הדו"ח, ב-2017 בוצעו בארה"ב כ-17.5 מיליון ניתוחים פלסטיים שונים - עלייה של 2% ביחס למספר הניתוחים ב-2016.

ניתוח הגדלת חזה היה הפופולרי ביותר ב-2017 (300,378 ניתוחים - עלייה של 3% מ-2016); ניתוח הקטנת חזה היה המפתיע ביותר, עם עלייה דרמטית בשיעור 11% במספר הניתוחים (לאחר ירידה בשיעור 4% ב-2016).

כיום ניתוח הגדלת חזה נחשב הניתוח הפלסטי השני בתפוצתו בעולם. צילום: שאטרסטוק 

האם ניתוח הגדלת חזה נחשב ניתוח ותיק או אופנה של השנים האחרונות?

הניתוח הראשון להגדלת חזה בוצע בשנת 1895 ע״י המנתח הגרמני וינסנז סזרני (Vincenz Czerny), אונקולוג וגניקולוג ששתל בחזה של אישה שומן שנלקח מגידול שפיר בישבנה, כדי "להימנע מא-סימטריה" לאחר הסרת הגידול.

הגדלת חזה באמצעות שתלי סיליקון בוצעה לראשונה בשנת 1962 בגופה של תמי ג׳ין לינדסי, אם לשישה ילדים מיוסטון, טקסס, ששהתה בביה"ח לצורך הסרת כתובת קעקע מהחזה שלה. הרופא ניגש אליה ושאל אם היא מעוניינת להתנדב ולעבור ניתוח ראשון מסוגו. והשאר - היסטוריה...

כיום ניתוח הגדלת חזה נחשב הניתוח הפלסטי השני בתפוצתו בעולם (בעיקר בקרב נשים); ע"פ הסטטיסטיקה, במהלך השנים בוצעו הגדלות חזה לכ-10 מיליון נשים ברחבי העולם.

האם ניתן לבצע הגדלת חזה תוך שמירת המראה הטבעי?

בעשורים האחרונים גדל הביקוש לניתוחים פלסטיים שיתקנו וישפרו את מראה החזה - אך עדיין ישמרו על מראה טבעי. המגמה הזו לא פסחה גם על ניתוחי הגדלת החזה ובאה לידי ביטוי הן באפשרויות ההגדלה הקיימות, הן בטכניקות הניתוח, הן בסוג השתלים והן בתיאום הציפיות לפני הניתוח.

מהן אפשרויות ההגדלה השונות?

לצד הגדלת החזה הקלאסית, באמצעות שתלי סיליקון, ניתן כיום לבצע את ההגדלה גם באמצעות הזרקת שומן עצמי שנלקח מאזור אחר בגוף. הגדלה באמצעות שומן עצמי היא אופציה טובה, במקרים שבהם ההגדלה המבוקשת אינה גדולה מדי; ובתנאי שניתן למצוא כמות מספקת של שומן עצמי (מה שקשה ברוב המקרים, מאחר שרוב הנשים שמעוניינות בהגדלת חזה הן גם בעלות מבנה גוף רזה).

מהן טכניקות הניתוח?

כדי שהתוצאה תיראה טבעית, יש משמעות רבה למיקום השתלים (מעל או מתחת לשריר).

השד עצמו ממוקם מעל השריר, כך שעל פני הדברים - מיקום השתל מעל השריר ישיג את התוצאה הטובה ביותר, בעוד שמיקום השתל מתחת לשריר ייראה יפה אבל פחות טבעי.

עם זאת, בפועל, כאשר ממקמים את השתל מעל השריר - נוצר חיכוך בין רקמת השד הטבעית לשתל, מה שמגדיל את הסיכון לסיבוך קופסית (רקמה עבה במקום דקה, שמייצר הגוף סביב השתל - וגורמת לשד "להרגיש" קשה יותר).

לכן, המיקום האופטימלי הוא מתחת למעטפת השריר. באופן כזה, השתל עדיין ממוקם בחלק העליון של השריר והמראה המתקבל הוא מראה טבעי. מעטפת השריר משמשת כחיץ בין השד לשתל ובכך מונעת קופסית. במקרים שבהם אין מספיק רקמת שד, כדי למקם מתחתיה את השתל, מכניסים את השתל מתחת לשריר.

שמירה על המראה הטבעי של השד. צילום: שאטרסטוק

מהי צורות השתל האפשריות? מדוע שתל עגול נחשב עדיף על פני שתל אנטומי?

לפני כעשור, נכנסו לשוק שתלי הסיליקון האנטומיים, הדומים בצורתם למראה הטבעי של השד (לעומת השתלים העגולים). בתחילה סברו הרופאים שהשתלים האנטומיים טובים יותר ויעניקו מראה טבעי יותר, אך ככל שבוצעו יותר ניתוחים, ראו שהתוצאה אינה בהכרח יפה יותר.

מעבר לכך, לאור העובדה שב-16% מהמקרים, השתל "מסתובב" קצת בבית החזה לאחר הניתוח, הרי שהסתובבות של שתל אנטומי תעוות את צורת שד באופן ניכר (לעומת שתל עגול שמסתובב). מסיבה זו, משתמשים כיום בשתלים אנטומיים בעיקר לנשים בעלות חזה שטוח מאוד, שאין להן מבנה טבעי של שד ולכן שתלים עגולים יבלטו (בדומה לשני פנסים) והתוצאה תהיה מלאכותית ובלתי טבעית.

כיצד ניתן לבצע הרמת חזה תוך שמירת המראה הטבעי?

עם השנים, מתדלדלת רקמת השד (כחלק מתהליך ההזדקנות הטבעי, לאחר הריונות ו/או לאחר ירידה במשקל). כתוצאה מכך, מתקבל מראה שדיים "ריק" ונפול.

שד נפול מוגדר במצב שבו הפטמה נמצאת מתחת לקפל התת שדי (גובה של כ-25 ס"מ לשד לא גדול, במקום 21 ס"מ במצב טבעי). במקרים אלה, לא ניתן לתקן את המראה באמצעות ניתוח הגדלת חזה, אלא באמצעות ניתוח הרמת חזה, עם או בלי שילוב הגדלה.

בעבר סברו הרופאים שהמקור למראה הנפול הוא עודף עור. ולכן, בניתוחי הרמת החזה שהתבצעו בעבר - הורידו את עודפי העור. הסרת עודפי העור יצרה צלקות עמוקות וכעבור כשנה וחצי השד שוב נפל, היות שהעור אינו חזק מספיק, כדי להחזיק את הרקמה. כיום מבינים שהרמת חזה אינה יכולה להתבסס רק על הסרת העור. בנוסף, צריך לבנות קונוס יפה מרקמת השד.

מהן טכניקות הניתוח השכיחות?

הטכניקה השכיחה ביותר לניתוח הרמת החזה היא "טכניקת רות גרף", שבה מסירים עודפי עור לא ביתר (לרוב מסתפקים בהסרת העור שסביב העטרה ובחלק השד התחתון) ומהקוטר התחתון של רקמת השד יוצרים שתל.

בטכניקה אחרת, מבצעים חתך אלכסוני בחלק התחתון של רקמת השד (מהפטמה - עד לכפל התת שדי) ותופרים את החלק התחתון ואת החלק העליון, בצורת שתי וערב. בטכניקה זו, המראה המתקבל פחות מלא מאשר בטכניקת רות גרף, אך יש בה פחות סיכון לפגיעה באספקת הדם. לכן, הטכניקה מתאימה יותר לאנשים מעשנים.

מה בנוגע לניתוח משולב - הרמה והגדלה?

לאחר ניתוח הרמת חזה, השדיים נראים קצת קטנים יותר. כדי להבין את הסיבה לכך, ניתן לדמות את השד לספוג (רקמת השד) בתוך שקית (מעטפת העור). כאשר מקטינים את השקית - הספוג תופס נפח קטן יותר והשקית תראה קטנה יותר, על אף שלא הוצאנו ממנה כלום.

לכן, במקרים שבהם הלקוחה מעוניינת לבצע הרמת חזה וגודל החזה שלה מספיק, כדי לבנות מרקמת השד קונוס יפה, אין צורך בתוספת שתלים. אך במקרים שבהם הלקוחה מעוניינת לשמור על גודל השד או להגדילו, מבצעים ניתוח משולב שכולל הרמה והגדלה.

לסיכום: קיימות כיום דרכים רבות לניתוחי חזה במראה טבעי. חשוב מאוד לבצע לפני הניתוח תיאום ציפיות ולשקף לכל אחת, באופן אינדיבידואלי, את המראה הצפוי ואת המשמעויות השונות של כל אחת מהאפשרויות.

 

ד"ר אבי וינברג הוא מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית; מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים "ברזילי" באשקלון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום