גמילה מהנקה: הפרידה הראשונה

(9)
לדרג

גמילה מהנקה עלולה להיות אתגר קשה לתינוק ולאם. איך לעבור בשלום את הגמילה? מילת המפתח היא הדרגתיות, המאפשרת לתינוק ולאם להתרגל לשינוי ומקלה על תהליך הפרידה. פרויקט מיוחד לרגל שבוע עידוד ההנקה

מאת: שרית שיר, כתבת zap doctors

תהליך הגמילה מהווה חלק בלתי נפרד מההנקה: נשים רבות מתלבטות בשאלת הגמילה, כבר מהרגע בו התינוק הגיח מהבטן - ונצמד לראשונה לשד, לינוק ממנו חלב אם. לעתים ההתלבטות עולה קודם (עוד בהריון!).

לצד השאיפה להנקה מוצלחת, רבות חוששות מהקשיים שילוו את הגמילה או מהצער שייגרם להן או לתינוק. איך ניתן לדעת מתי הגיע זמן הגמילה? מהי הדרך הטובה ביותר לגמילה מהנקה? יועצת ההנקה ד"ר ג'ינה ויסמן השיבה לשאלותינו בנושא.

עד מתי להניק?

ד"ר ג'ינה ויסמן: "על השאלה עד מתי להניק את התינוק, אני עונה לאמא: 'עד מתי שתחפצי בכך'. ההמלצות של משרד הבריאות מדברות על הנקה מלאה עד תום החודש השישי לחיי התינוק; ולאחר מכן, בנוסף להנקה, לשלב בתזונת התינוק אוכל מוצק מהתפריט המשפחתי".

כמובן, לא כל האימהות מעוניינות להניק, אומרת ד"ר ויסמן, אך עם זאת, הטבע ממשיך בשלו - גם אצל נשים שמחליטות להזין את התינוק בתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות). כך, הטבע מורה לגוף להתחיל לייצר חלב. התהליך מתחיל מיד עם הלידה. מי שמחליטה עוד בבית החולים לפסוח על שלב ההנקה, תקבל דוסטינקס - כדורים לייבוש החלב. כדורים אלה יעילים רק אם נוטלים אותם בימים הראשונים שלאחר הלידה, מאחר שהם מדכאים את הורמון ההנקה פרולקטין - שנמצא ממילא במגמת ירידה, לאחר הלידה. אם מחליטים על הפסקת הנקה, בחלוף הימים הראשונים הכדורים אינם יעילים עוד - ויש להיעזר בשיטות המפורטות בהמשך.

בכל מקרה, גם אם הנקת בהנאה הדדית של כל השותפים למהלך, בשמחה ולאורך זמן, בסופו של דבר מגיע הרגע בו את מחליטה שהגיע זמן גמילה - כי גם הדברים הטובים ביותר מגיעים לסיומם.

בניגוד לדעה הרווחת, כאשר את חשה כאבים וגודש - מומלץ לשאוב קצת חלב. צילום: שאטרסטוק

איך מתחילים גמילה?

ד"ר ויסמן: "כדי שתהליך הגמילה יעבור בקלות, גם לאמא וגם לתינוק, מומלץ לעשות אותו באופן מדורג. גמילה הדרגתית מקלה על התינוק ומאפשרת לו ללמוד אופנים חדשים לקבלת מענה לצרכים שההנקה סיפקה. מההיבט של האמא - ההדרגתיות עוזרת לשמור על מרקם השד, עשויה למנוע גודש ודלקות ומקלה על תהליך הפרידה מההנקה".

 

מהו הצעד הראשון? איך עוברים ממצב בו התינוק צמוד לשד ושואב ממנו מזון ונחמה - עד למצב שהתינוק גמול לחלוטין?

ד"ר ויסמן: "אפשרות אחת היא להתחיל בהפחתת התדירות והורדה של הנקה אחת, בכל פעם. ההנקה שהופחתה - תוחלף בארוחת מוצקים או בקבוק, בהתאם לגיל התינוק. אחרי שאת והתינוק הסתגלתם להיעדר ההנקה המסוימת ואין תחושה של גודש בשד, אפשר להמשיך להוריד הנקה נוספת. אפשרות נוספת, אם את מעוניינת בתהליך איטי יותר, היא להמשיך בכל ההנקות הקבועות - אבל לקצר אותן".

מה ניתן לעשות כאשר בכל זאת מתחילות תופעות גודש ותחושת אי-נוחות בשד?

ד"ר ויסמן: "בניגוד לדעה הרווחת, כאשר את חשה כאבים וגודש - מומלץ לשאוב קצת חלב, או לסחוט את השד ידנית, אבל רק במידה מועטה שמביאה להקלה בתחושת המלאות. נשים רבות סבורות שפעולת ריקון השד עלולה להחמיר את הגודש ולגרום ייצור נוסף, אך חשוב להבין ששחרור החלב המצטבר ומניעת גודש ודלקת - הכרחיים ומקבלים קדימות, על פני השאיפה לקצר את תהליך הייבוש והפסקת הייצור".

פתרונות נוספים לגודש נמצאים במטבח: עלי כרוב צוננים על השד יכולים לספוח נוזלים ולטפל בבצקות; שתייה של חליטות נענע ומרווה - מסייעת גם היא בתהליך הייבוש.

לעתים, למרות ההדרגתיות ופעולות השחרור, נשים עדיין חשות כאבים. במקרה כזה, ניתן להיעזר במשככי כאבים וקומפרסים קרים בכל חצי שעה.

עלי כרוב צוננים על השד יכולים לספוח נוזלים ולטפל בבצקות. צילום: שאטרסטוק

באיזה מצבים מומלץ לפנות לייעוץ?

ד"ר ויסמן: "בכל מקרה בו אין הקלה בתחושת הגודש ומופיעות תחושות נוספות - יש לפנות לייעוץ. אם השד מלא ואינך מצליחה להקל על הגודש באמצעות סחיטות, או אם השד הופך להיות אדום וחם, או שהחום עולה ואת מרגישה סימנים שמזכירים שפעת - יש לפנות לייעוץ ובדיקה: האם מדובר בחסימה בצינוריות החלב או דלקת בשד".

אם הטיעון הבריאותי אינו משכנע דיו ואת זקוקה לתמריץ נוסף, כדי לא להגיע למצבי גודש ומלאות בשד - זה המקום גם להפיג חשש שמלווה לעתים נשים, המתחבטות בשאלת ההנקה. ד"ר ויסמן מסבירה: "ההנקה אינה גורמת לנפילת השד. מה שעלול לשנות את צורת השדיים - זה הגודש. כיום אנחנו יודעים כיצד למנוע אותו".

התינוק נגמל - אבל האמא עדיין לא... מה לעשות?

אם התגברת על הגודש ותחושת המלאות כבר אינה מציקה, אך את עדיין חשה עצבות מסוימת ושינויים במצב הרוח - זה טבעי ונורמלי. לעומת זאת, אם התחושות אינן חולפות עם הזמן - מומלץ לפנות לייעוץ ותמיכה.

ד"ר ויסמן: "איש לא ייקח מהתינוק וממך את מה שהענקת לתינוק באמצעות ההנקה. אין זה משנה משך כמה זמן הנקת אותו. כל הנקה טובה עבורו, אפילו אם מדובר רק בימים בודדים אחרי הלידה. הקולסטרום - החלב הראשוני שהתינוק מקבל בימים הראשונים - הוא שיקוי שופע נוגדנים וכל טוב. גם אם הסתפקת בכך - מה טוב. כאשר רגע הגמילה מגיע, כדאי לזכור שחיבוקים, כרבולים וקרבה פיזית - אינם תלויים רק בהנקה. את יכולה להמשיך להעניק ולצרוך מהם בשפע גם כשהתינוק גמול. בעצם, לא רק כשהוא תינוק, אלא בכל גיל שהוא עדיין מרשה לך ליהנות ממנו"...

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום