בני נוער: שימוש בקנאביס - סיכון מוגבר לפסיכוזה

(8)
לדרג

הורים למתבגרים? שימו לב: מחקר חדש שנערך בקרב תלמידי כיתה ז' בקנדה, מצא כי שימוש במריחואנה בקרב בני נוער עשוי להביא לעלייה בסיכון לתסמיני פסיכוזה. המחקר מחזק את הצורך להשקיע מאמץ בתוכניות הסברה בקבוצת גיל זו

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שימוש בקנאביס בקרב בני נוער מוביל לעלייה ישירה בסיכון לפסיכוזה - כך עולה מתוצאות מחקר שפורסם בכתב העת JAMA Psychiatry.

מדגם המחקר כלל 3,720 מתבגרים ממדגם Co-Venture Cohort, המייצגים 76% מכלל התלמידים בכיתה ז' ב-31 בתי ספר באזור מונטריאול, קנדה. במשך ארבע שנים, התלמידים השלימו סקר שנתי בו דיווחו על שימוש עצמי בקנאביס במהלך השנה האחרונה ועל תסמיני פסיכוזה. תדירות שימוש בקנאביס נקבעה על-פי סולם בן שש נקודות. המידע מהסקר היה חסוי ולא היו השלכות לדיווח על שימוש בקנאביס.

מהנתונים עולה כי השימוש הראשון בקנאביס היה בגיל ממוצע של 12.8 שנים. המחקר הצביע על קשר חיובי ומובהק סטטיסטית בין שימוש בקנאביס ובין סיכון מוגבר לתסמיני פסיכוזה. החוקרים מדווחים כי שימוש בקנאביס ניבא עלייה בסיכון לתסמיני פסיכוזה שנה מאוחר יותר.

החוקרים כותבים כי המחקר הפרוספקטיבי בבני נוער מעיד כי בקרב מתבגרים, שימוש בקנאביס עשוי להזיק ולהביא לעלייה בסיכון לפסיכוזה. ההשפעה תועדה בכלל המדגם והממצאים מעידים כי כלל הצעירים המשתמשים בקנאביס חשופים לסיכון לפסיכוזה, לא רק אלו עם סיפור משפחתי של סכיזופרניה או גורם ביולוגי המעלה את הסיכון שלהם להשפעות קנאביס.

הכותבים קוראים לממשלות להגדיל משמעותית את המאמצים בכל הנוגע לתכניות למניעת שימוש בקנאביס. כיום, השימוש במריחואנה נפוץ מאוד בקרב מתבגרים, כאשר ממחקרים בנושא עולה כי 30% מתלמידי תיכון באזור אונטריו משתמשים בקנאביס.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום