סרטן השד: האם השמנה מספקת הגנה?

(1)
לדרג

נשים, שימו לב: מחקר חדש בדק האם יש הקשר בין מדד מסת הגוף לבין הסיכון לסרטן שד בקרב נשים לפני גיל המעבר? ממצאי המחקר בפנים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

חוקרים מקבוצת Premenopausal Breast Cancer Collaborative Group מדווחים במאמר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Oncology, כי מדד מסת גוף (BMI) גבוה יותר, בפרט בבגרות מוקדמת, מלווה בסיכון מופחת לסרטן שד בנשים לפני-מנופאוזה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מדד מסת הגוף ובין הסיכון לסרטן שד בנשים לפני-מנופאוזה, בפרט לפי גיל בעת הערכת מדד מסת הגוף, גורמי סיכון לסרטן שד ומאפייני הגידול. המחקר הרב-מרכזי התבסס על נתונים אודות 758,592 נשים לפני-מנופאוזה מ-19 מדגמים עם תיעוד מדדי מסת גוף מגיל 18 עד 54 שנים. במהלך כתשע שנות המעקב תועדו עם 13,082 מקרים חדשים של סרטן שד. המשתתפות גויסו למחקר בין ינואר 1963 ועד דצמבר 2013.

החוקרים בחנו את מדדי מסת הגוף בגילאי 18-24, 25-34, 35-44 ו-45-54 שנים. התוצא העיקרי היה סרטן שד לפני מנופאוזה.

בקרב 758,592 נשים לפני-מנופאוזה, בגיל חציוני של 40 שנים, החוקרים זיהו קשר שלילי בין מדד מסת הגוף ובין הסיכון לסרטן שד, אשר היה בולט יותר עם מדדי מסת גוף בגילאי 18-24 שנים (ירידה של כ-23% בסיכון עם כל 5 ק"ג למטר בריבוע), בהשוואה לגילאי 45-54 שנים (ירידה של 12% בסיכון עם כל 5 ק"ג/למטר בריבוע). הקשר השלילי תועד גם בקרב נשים ללא עודף-משקל.

החוקרים מדווחים על סיכון גבוה פי ארבע בהשוואת קטגוריות מדד מסת הגוף הגבוה לעומת הנמוך ביותר (מדד מסת גוף של 35 ק"ג למטר בריבוע ומעלה לעומת מדד של פחות מ-17 ק"ג למטר בריבוע) בגילאי 18-24 שנים. יחסי הסיכון לא השתנו משמעותית לפי הגיל או על-פי גורמי סיכון אחרים לסרטן שד.

הקשרים היו בולטים יותר עם סרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן ו/או חיובי לקולטנים לפרוגסטרון, בהשוואה לסרטן שד שלילי לקולטנים להורמונים למדד מסת גוף בכל קבוצת גיל.

ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין השמנה ובין סיכון מופחת לסרטן שד לפני-מנופאוזה שהוא גדול יותר מכפי שתואר בעבר בכל קטגוריות מדד מסת הגוף. הקשרים הבולטים ביותר תועדו עם מדדי מסת גוף בבגרות מוקדמת. הבנת המנגנונים הביולוגיים בבסיס הקשרים הללו עשויה לסייע בפיתוח אמצעי מניעת סרטן שד.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום