בלוטות רוק: מתי יש לנתח?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

קשה להפריז בתרומה של בלוטות הרוק לתהליך העיכול. לעתים הבלוטות נחסמות ע"י אבן או מתפתח בהן גידול (שפיר או ממאיר) - ויש לעבור ניתוח. מדריך

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-2307055 (מספר מקשר)

בלוטות הרוק מייצרות ומפרישות מדי יום כליטר רוק (!) - וכך הן שומרות על לחות הפה וחלקים נוספים במערכת העיכול ומסייעות למזון הלעוס לעבור מהלוע, במורד הוושט ומשם לקיבה.

לכל אדם יש שלושה זוגות של בלוטות רוק גדולות, הממוקמות משני צדי הפה; ובנוסף, כאלף בלוטות רוק קטנות המפוזרות בלוע, בחך ובלשון.

ניתוחים בבלוטות הרוק נחשבים ניתוחים מורכבים, מאחר שעצבים האחראים על עצבוב שרירי הפנים עוברים דרך או בצמוד לבלוטות. פגיעה בעצבים אלה עלולה לגרום לפגיעה בתנועה התקינה של שרירי הפנים. לכן, חשוב להקפיד על כך שהניתוח יתבצע על ידי מנתחים מיומנים בניתוח מסוג זה.

מתי נדרש ניתוח בבלוטות הרוק?

ניתוח בבלוטות הרוק נדרש כאשר גידול שפיר או ממאיר מתפתח באחת הבלוטות, או במקרה שהתפתחו אבנים בבלוטות הרוק הגדולות (בעיקר בבלוטה התת לסתית או בבלוטת בת האוזן) - החוסמות את פעולתן וגורמות לדלקת.

דלקות עלולות לגרום להיצרות הצנרת, יצירת פקקי הפרשות סמיכות והתנפחות הבלוטה. אם הדלקת חוזרת, ולא ניתן לבצע הוצאה אנדוסקופית של האבן, יש צורך להוציא את הבלוטה. ניתוחים של בלוטות הרוק הגדולות - ובעיקר של בלוטת בת האוזן (פרוטיד) - נפוצים יותר מניתוחים בבלוטות הקטנות.

רוב הגידולים בבלוטת בת האוזן שפירים, אך ניתוח להסרת הגידול נדרש גם כאשר הגידול שפיר. הניתוח נחשב מורכב, מאחר שהעצב האחראי על תנועת הפנים שהינו דק עובר דרך הבלוטה; פגיעה בעצב עלולה להיות מאוד בולטת.

גם בסמוך לבלוטת הרוק התת לסתית עוברים עצבים האחראים על  תחושה ותנועת הלשון. לכן, גם בהם הניתוח חייב להתבצע בדייקנות ובזהירות.

הבעיה שכיחה יותר בילדים. צילום: שאטרסטוק

לעתים מתעוררת בעיה בבליעת הרוק - כך שהאדם סובל מריור בלתי פוסק. הבעיה שכיחה יותר בילדים אך קיימת גם במבוגרים.  הבעיה עשויה להיפתר בעזרת ניתוח הסטת צינורות הניקוז של הבלוטה. ניתוחים אלה אינם שכיחים - ומתבצעים על ידי רופאים מומחים ספורים בלבד.

כיצד מתבצעת הפרוצדורה?

ניתוח להסרת הבלוטה מתבצע בהרדמה מלאה; המנתח מבצע חתך בלחי או בצוואר העליון, בהתאם למיקום הבלוטה.

במקרים בהם יש אבן בבלוטה - בעבר היה צורך להוציא את הבלוטה בניתוח. בעשור האחרון התפתחו טכניקות אנדוסקופיות, בעזרתן ניתן להוציא את האבן מהבלוטה, תוך השארת הבלוטה במקומה.

המנתח מחדיר לבלוטה צינורית דקה המצוידת במצלמה, תאורה, ואמצעי ללכידת האבן והוצאתה.. ניתוחים אלה מתבצעים לרוב בהרדמה מקומית וההחלמה מהירה מאודכאשר יש צורך בניתוח חוזר, מומלץ לפנות למומחה בתחום, מכיוון שניתוח חוזר נחשב מורכב ביותר.

מתי עלול להתעורר צורך בניתוח חוזר?

לגידולים שפירים יש נטייה עד שיעור של 10% להישנות (במיוחד בבלוטת הפרוטיס). גידול חוזר מחייב ניתוח חוזר, אך האזור עלול להיות מצולק ופגוע בעקבות הניתוח הקודם או בעקבות דלקות חוזרות.

גם במקרים בהם נוצרות דלקות כרוניות של הבלוטה, הגורמות לחוסר תפקוד של הבלוטה - אין מנוס, אלא להוציא את הבלוטה.

ניתוח בבלוטות הרוק בעקבות חוסר שליטה בבליעת רוק, מתבצע על ידי מומחה.  פעמים רבות, ילדים עם שיתוק מוחין או פגיעה עצבית אינם שולטים בבליעת הרוק - וכתוצאה מכך נגרמת רתיעה חברתית מהם וחוסר נוחות .

בניתוח מסיטים את הצינוריות המפרישות רוק מקדמת הפה - אחורה לעבר השקדים (כך שהרוק איננו נוזל החוצה). הניתוח נותן מענה טוב, אך ייתכנו מקרים בהם הניתוח לא יפתור את הבעיה לחלוטין.

הוצאה של בלוטה אינה מובילה להתייבשות הפה. צילום: שאטרסטוק

האם הוצאת בלוטת רוק גורמת להתייבשות הפה?

הוצאה של בלוטה (ואפילו שתי בלוטות) אינה מובילה להתייבשות הפה. מחקרים מראים כי הבלוטות האחרות מפצות על המחסור וכי הפרשת הרוק נשארת תקינה.

לסיכום: ניתוחים בבלוטות הרוק נחשבים ניתוחים מורכבים אך ההתאוששות מהם לרוב מהירה. רמת הדיוק בניתוח קריטית, מאחר שפגיעה בעצב עלולה לגרום לנזק קשה בתפקוד והבעות הפנים או הלשון. במקרה שמדובר בניתוח חוזר, מומלץ לפנות לרופא בכיר מומחה בתחום.

פרופ' יואב תלמי הוא מנהל השירות לניתוחי ראש וצוואר בבית החולים "שיבא" בתל השומר; וסגן מנהל מחלקת אף אוזן גרון.

סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום