החופש הגדול: משעמם לי!

(28)
לדרג

חופשת הקיץ בפתח וההורים במתח: מה עושים עם הילדים בכל הזמן הפנוי הזה? איך ממלאים את היום בפעילויות? והכי חשוב - איך מתמודדים עם התלונות המוכרות: "משעמם לי!", "אין לי מה לעשות!"? 5 תובנות על רגעי שעמום

מאת: לאה שטרן

בסופי שבוע, בחגים ואפילו בימים של שגרה, אנו שומעים לא אחת את הילדים שלנו מתלוננים על שעמום וחוסר מעש. עם תחילת החופש הגדול והיעלמות השגרה המוכרת, התופעה אף מתגברת והורים רבים נתקלים בתלונות ילדיהם על שעמום. לעיתים, הציפייה של הילדים מההורים למענה היא כה גדולה, עד כי התחושה של ההורים היא כי הילדים מצפים מהם לתפקד כ"צוות הווי ובידור", ולתת להם מענה מידי לכל רגע של שעמום.

בדרך כלל, כאשר אנו שומעים את המשפט "משעמם לי...", אנו מציפים את הילד/ה שלנו, בהצעות כמו: אולי תקרא ספר? אולי תזמין חבר? אולי תשחק עם אחותך? אולי אתה רוצה לצייר? אבל, לשעמום, קצת קשה להאמין, יש תפקיד.

לשעמום יש תפקיד. צילום: שאטרסטוק

הנה 5 תובנות על נושא שעמום ילדים – חלקן יתרונות של ממש וחלקן מהוות פתח למינוף המצב:

גם משעמום לומדים - אנחנו קצת מוטרדים. אולי חבל שהילד שלנו לא עושה כלום כעת? אולי עדיף שישחק, יקרא או יעסיק את עצמו. אבל, האמת היא שלשעמום יש תפקיד משמעותי בהתפתחות הילד. כאשר ילד משועמם או בוהה, הוא מפעיל את עולמו הפנימי. פיתוח עולם הדמיון משמעותי מאוד ליצירתיות, לסקרנות, לעיבוד חוויות שעברו על הילד, לפיתוח החשיבה, לתמלול תחושות ועוד.

התמודדות עצמאית - כהורים, אנחנו רגילים להיות "מכונת פתרונות" לבעיות של הילדים, וסביר שכך הרגלנו אותם מגיל צעיר. לכן, אל לנו להיות מופתעים כשהילדים מבקשים "שנציל" אותם ממצב השעמום אליו הם נקלעו. עם זאת, יש כאן הזדמנות נהדרת לתת לילדים שלנו להתמודד לבד. לא נמהר להציע הצעות, אלא נחזיר אליהם את הכדור. נוכל לשאול: "מה אתה חושב שאתה יכול לעשות?", "מה עשית בעבר כשהיה לך משעמם?" וכו'. כך, הילד יתאמן בהתמודדות עצמאית וילמד לפתור בכוחות עצמי את הקושי.

לומדים להיות לבד - המאפיין המרכזי של השעמום הוא הימצאות הילד עם עצמו בלבד. הוא לא נמצא עם חברים או בני משפחה וגם לא מועסק על ידי גירוי חיצוני, כמו אוכל או שלל המסכים שיש בכל בית. בסיטואציה הזאת הילד אמנם לבד, אך הוא אינו חש בדידות, כיוון שהוא שוהה בעולמו הפנימי. בזמן השעמום הוא קשוב אך ורק לעצמו. הוא לומד להקשיב למחשבותיו, לרגשותיו ולדמיונו. לדעת לשהות לבד זוהי יכולת נהדרת ומיומנות שבעתיד תשרת את הילד שלנו בלא מעט מצבים - כמו נסיעות ארוכות, שיעורים בהם הוא מוצא פחות עניין או אפילו שמירות בצבא.

בלי דרמות – יש סיכוי שהילדים שלנו רגילים שאנו מתפקדים עבורם כ"צוות הווי ובידור". הסיבה לכך היא שבכל פעם שהם רק מצייצים שמשעמם להם, התחלנו "לכרכר" סביבם עם הצעות והענקנו להם תשומת לב רבה. למעשה, הילדים שלנו הבינו כי באמצעות תלונה על שעמום, הם מפעילים אותנו ומרוויחים תשומת לב הורית. וכך, מבלי לשים לב, התגובה המידית שלנו מתדלקת את הילדים להמשיך להתלונן.... לכן, מעתה, כאשר תישמע התלונה על שעמום, השתדלו להיות רגועים ושלווים ותנו לילד שלכם להתמודד. תגובה רגועה שלכם תהיה שיעור טוב עבור הילדים – הם יבינו שהתלונות הללו לא מועילות להם ואין בהן רווח של תשומת לב, וגם יתפקדו באופן עצמאי יותר במשברים דומים בעתיד.

חשיבות התכנון המוקדם – כעת, לקראת החופש הגדול, מומלץ לייצר שיחה משותפת על מנת לתכנן את ההתנהלות בימי החופש. לצד תכנון הפעילויות הצפויות, מומלץ להזכיר לילדים כי עליהם להיערך לכך שהם יחוו גם רגעי שעמום ונציע להם מראש כיצד להתכונן. אפשר למשל להכין רשימה של פעילויות אפשריות, ולשלוף אותה ברגעי השעמום. גם אם לא יעלו הצעות בשיחה, עצם העלאת הנושא על סדר היום, מכינה את הילד מראש והוא לא יופתע כאשר ימצא את עצמו משועמם.

לדעת לשהות לבד זוהי יכולת נהדרת. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: גם לשיעמום יש תפקיד חשוב בחיים. בזכות ההתמודדות עם רגעי שעמום, הילדים שלנו מסגלים לעצמם מיומנות להתמודדות עם לא מעט מצבים בחיים. לכן, אל תפחדו מהשעמום, אלא קבלו אותו בהבנה והתמודדו עמו בעזרת תכנון נכון. ואם עדיין הילדים לא מפסיקים לקטר ולהתלונן, תמיד תוכלו לבקש מהם שיסייעו במטלות הבית. אני מבטיחה לכם שתוך שנייה ייעלם השעמום והם ידעו להעסיק את עצמם...


לאה שטרן - מוסמכת מכון אדלר, מרצה ומנחת הורים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום