סוכרת 2: רפואה משלימה וטיפול טבעי

(4)
לדרג

מתמודדים עם סוכרת? רוצים להיפרד מהתרופות או לשלב טיפולים נוספים? כדאי שתדעו שניתן לטפל בסוכרת גם בעזרת רפואה משלימה (אקופונקטורה, ביופידבק ודמיון מודרך), תוספי מזון וצמחי מרפא

מאת: נדב סגמן

הטיפול בסוכרת יכול לכלול טיפול תרופתי מקובל וגם טיפולים משלימים ותרופות מן הטבע. חלק מהטיפולים המשלימים והתרופות מן הטבע עשויים להועיל באופן משמעותי. מומלץ להתייעץ על כך עם מטפל מוסמך ו/או עם הרופא המטפל שלכם.

מהם הטיפולים המשלימים בהם נעשה שימוש לטיפול בסוכרת?

אקופונקטורה - טיפול במהלכו המטפל מחדיר מחטים דקיקות בנקודות ספציפיות בגוף. חלק מהמומחים אומרים שאקופונקטורה מעודדת שחרור של נוגדי כאב בגוף - ובכך גורמת להפוגה בכאבים. ידוע זה מכבר כי אקופונקטורה תורמת לשיכוך כאבים כרוניים ולעיתים משתמשים בשיטת טיפול זו בקרב חולים עם נוירופתיה סוכרתית. אקופנקטורה הוכחה מחקרית לטיפול במגוון רחב מאוד של מצבים, מלבד סוכרת (כגון: בעיות עיכול, בעיות עור, מיגרנות ועוד).

ביופידבק - שיטת טיפול המסייעת לחולה להיות יותר מודע לתגובת הגוף לכאב (וללמוד כיצד להתמודד). בשיטה זו, ניתן דגש ללימוד שיטה להרפיה ולהפחתת לחצים.

דמיון מודרך - שיטה המסייעת להרפיה ולהפגת לחצים, וכתוצאה מכך ישנה גם הפחתה בשחרור הורמונים, כגון קורטיזול, שמעלה את רמות הסוכר. חלק מהמטפלים משלבים דמיון מודרך בביופידבק. בעזרת דמיון מודרך, החולה מאמן את עצמו לחשוב על מקומות מרגיעים ולדמיין אותם (למשל: חופי ים מרהיבים, תמונות - כמו פרחים ופרפרים). בנוסף, ניתן לדמיין כיצד מאזנים סוכרת (או נרפאים מסוכרת). אנשים המטופלים בעזרת דמיון מודרך טוענים שהטיפול גרם להקלה במצבם.

כוסמת וירקות עליים - שני מזונות המומלצים לאנשים עם סוכרת. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להפחית רמות סוכר בעזרת תוספי מזון טבעיים?

מספר מחקרים כבר הוכיחו כי יש תועלת בנטילת כרום  (Chromium)- מינרל קורט, החיוני לפעולתו של האינסולין. למעשה, אנו זקוקים למינרל זה כדי לשפר את פעילות האינסולין. בנוסף, סוגים מסוימים של צמחים נחשבים כמסייעים בטיפול בסוכרת (למשל: ג'ינסנג).

בנוסף, למרות שהקשר בין מגנזיום לסוכרת נחקר כבר מזה מספר עשורים - הקשר עדיין איננו מובן במלואו. רמות נמוכות של מגנזיום עלולות להקשות על איזון רמות הסוכר בדם, בסוכרת מסוג 2.

חוקרים סבורים שמצב זה גורם לשיבוש הפרשת האינסולין בלבלב - וגורם לתנגודת לאינסולין ברקמות הגוף. קיימות הוכחות לכך שמחסור במגנזיום עלול לתרום להופעת חלק מסיבוכי הסוכרת. אנשים המקבלים תוספת מגנזיום בתזונה (למשל: צריכת דגנים מלאים, אגוזים וירקות עליים) - נמצאים בסיכון נמוך יחסית לפתח סוכרת מסוג 2.

מהו המזון הצמחי המומלץ לחולי סוכרת?

רוב המזונות מן הצומח עשירים בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. מזונות מומלצים לאנשים עם סוכרת:

  • כוסמת
  • ברוקולי וירקות דומים
  • קינמון
  • ציפורן
  • במיה
  • ירקות עליים
  • זרעי חילבה
  • מרווה
  • קפה (במינון נמוך)

מחקרים מסוימים מראים שמספר מזונות מן הצומח עשויים לסייע לגוף להילחם בדלקות ולשפר את יעילות האינסולין. תמצית קינמון עשויה לשפר את מטבוליזם הסוכר ולעודד הפרשת אינסולין, המעודד גם את מטבוליזם הכולסטרול.

מיצוי של שמן ציפורן נמצא כמשפר את פעילות האינסולין ומוריד את רמת הסוכר בדם, את רמת הכולסטרול הרע (LDL) והטריגליצרידים. רכיב מסוים בקפה, שעדיין לא זוהה (לא מדובר בקפאין) -עשוי לשפר את הרגישות לאינסולין ולהפחית את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 2.

מחקרים רבים הוכיחו כי שילוב טיפול מן הצומח בשגרת הטיפול בסוכרת עשוי לאזן בצורה טובה את רמות הסוכר. מומלץ להתייעץ תחילה עם הרופא המטפל ועם מטפל מוסמך לצמחי מרפא.

 

מהי השפעת צמחי מרפא על הפחתה במשקל?

 מאחר שהשמנה וסוכרת קשורים זה בזה, אנשים רבים עם סוכרת פונים לטיפולים משלימים שנטען לגביהם שהם מסייעים בהפחתת משקל:

Chitosan - חומר המופק באופן מסחרי לחקלאות ולרפואה (מהחומר האורגני כִיטִין).

כרום - מינרל קורט חיוני לפעילות האינסולין.

פירובט - תרכובת אורגנית קטנה, בעלת חשיבות עליונה בכל היצורים החיים.

געדה מצויה (Germander) - עושים בה שימוש ברפואה עממית; ידועה בסגולותיה הרפואיות כבר מימי קדם. הצמח ממלא תפקיד חשוב ברפואה העממית, בזכות התכולה הגבוהה של שמן אתרי, הפעיל נגד חיידקים

מלון מר (Momordica charantia) - נפוץ למדי בדרום אסיה, דרום-מזרח אסיה, סין, אפריקה והקריביים. מלון מר משמש ברפואה הסינית במשך שנים רבות. כמו רוב המאכלים המרירים, מלון מר עוזר לבעיות עיכול.

תרד עלים מתוק - Sauropus androgynus 

Aristolochic acid  - חומצה אריסטולוצית

קיימות גם שיטות שימוש במדבקה לעור ותרסיס לפה, האמורים להפחית את התיאבון - ובכך להקל על תהליך ההרזיה.

מלון מר. משמש ברפואה הסינית במשך שנים רבות. צילום: שאטרסטוק

מה חשוב לעשות, לפני תחילת השימוש בתכשירים טבעיים או צמחי מרפא?

חשוב שתתייעצו עם מטפל מוסמך, שעבר הכשרה משך לפחות 4 שנים והתמחות בנושא צמחי מרפא. חשוב מאוד שהמטפל יידע להתאים באופן אינדיבידואלי את צמחי המרפא, כדי לא לגרום לתופעות לוואי (בשילוב עם התרופות הקיימות). התאמה אינדיבידואלית תמנע את תופעות הלוואי.

שימו לב: מומלץ לצרוך צמחי מרפא או כל תוסף טבעי - רק לאחר אבחון מקיף של מטפל מוסמך. ציון המוצר כ"טבעי" איננו אומר באופן אוטומטי כי המוצר טוב עבורך. קראו את התוויות, בדקו את שם הצמח (כפי שמופיע על האריזה) ואת שמו המדעי, בדקו את שם היצרן וכתובתו, תאריך תפוגה של המוצר, מינון מומלץ ותופעות לוואי.

לסיכום: הטיפול בסוכרת עשוי להשתפר בעזרת רפואה משלימה, תוספי מזון וצמחי מרפא. חשוב מאוד להתייעץ עם איש מקצוע מנוסה ומוסמך.

נדב סגמן, DiplC.M מטפל ברפואה סינית, מתמחה בסוכרת ובמחלות פנימיות במרכז DMC לטיפול בסוכרת ובהשמנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום