הגיל בעלייה, הטסטוסטרון בירידה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בת הזוג יוזמת - והזקפה כבר לא מה שהיתה בעבר? אל תתבייש: הירידה בטסטוסטרון טבעית. טיפול הורמונלי פשוט, ללא תופעות לוואי - יחזיר את מעיין הנעורים

סקסולוג ויועץ מיני
054-8663333

טסטוסטרון ידוע בעיקר כהורמון המין הגברי, שאחראי על החשק והתפקוד המיני, על התפתחות השרירים ועיבוי הקול בגברים. בנוסף לכל ההקשרים החשובים האלה, ידועה גם השפעתו הרחבה של הורמון הטסטוסטרון על תפקודים קוגניטיביים (כגון: חשיבה, ריכוז, קשב וזיכרון).

מה ניתן לעשות אם רמת הטסטוסטרון יורדת? כיצד ניתן לשפר את התפקוד המיני ואת התפקוד הקוגניטיבי? כדאי לכם מאוד להמשיך לקרוא את המאמר - מפני שכל התשובות מפורטות בהמשך. המאמר מיועד הן לגברים שהטסטוסטרון שלהם מצוי בירידה; והן לנשים, בנות זוג של גברים הסובלים מהבעיה - ורוצות לסייע לבעל לחזור לעצמו ולשקם את הזוגיות המקרטעת.

מהו הורמון הטסטוסטרון? מהיכן הוא מופרש?

טסטוסטרון הוא הורמון המין הזכרי העיקרי. החל מגיל ההתבגרות, טסטוסטרון מיוצר בכמויות גבוהות באשכים.

מהי רמה נורמלית של טסטוסטרון בגוף?

רמות טסטוסטרון תקינות הן מעל 8 ננומול/ליטר. ייצור הורמון זה גבוה יותר בשעות הבוקר, אך לא מיד כשמתעוררים. לכן, כדי שלמדידת טסטוסטרון תהיה משמעות - המדידה צריכה להתבצע כ-2-3 שעות לאחר היקיצה; ותמיד בשעות הבוקר.

מתי מתחילה לרדת רמת הטסטוסטרון?

החדשות הרעות הן שקיימת דעיכה בייצור טסטוסטרון וירידה הדרגתית בכמותו בגוף, החל מגיל 35, בערך בשיעור של 1% בשנה. כלומר: בקרב הרבה גברים מעל גיל 60 - ניתן לגלות רמה נמוכה בכ-30% מרמת השיא של ההורמון.

אל דאגה, יש גם חדשות טובות - והן יופיעו בהמשך, כאשר נבחן מה ניתן לעשות אם אכן נמצאה רמה נמוכה. עם זאת, קודם לכן נתאר את התופעות המצערות העלולות להילוות לרמה נמוכה של ההורמון.

מה קורה לגבר, כשרמת הטסטוסטרון שלו נמוכה?

במישור הגופני (הפיזיולוגי) - אנשים אלה יחוו ירידה במסת שריר, עלייה במסת השומן, ירידה בסבולת וחוסר אנרגיה כללית. מבחינה מינית, תהיה ירידה בחשק המיני, אשר תהיה מלווה בקושי להגיע לזקפה.

במישור הפסיכולוגי וההתנהגותי, אנשים עם רמות נמוכות של טסטוסטרון מדווחים על עייפות, דיכאון, פגיעה בזיכרון המילולי והחזותי, ירידה ביכולת הריכוז והניהול, וירידה בחשק המיני.

ירידה בחשק המיני. צילום: שאטרסטוק ירידה בחשק המיני. צילום: שאטרסטוק

אני מרגיש עייף והחשק המיני כבר לא כמו שהיה פעם - איך ניתן לדעת אם חסר לי טסטוסטרון?

לירידה ברמת הטסטוסטרון יש סימנים חיצוניים רבים, כגון: ירידה במסת שריר, עלייה במסת שומן, ירידה בשיעור משני ועוד. עם זאת, כדי לאבחן מחסור באופן ודאי, יש לגשת לרופא/ה - לצורך בירור. במקרה הצורך, תקבלו הפניה לבדיקת דם.

מדובר בבדיקה פשוטה, ללא צורך בהכנות כלשהן, אך כאמור לעיל - יש לבצע את הבדיקה כ-2-3 שעות לאחר היקיצה. לאחר קבלת התוצאות, ניתן להתייעץ עם הרופא לגבי טיפול מתאים.

אני מתבייש ללכת לרופא. האם יש דרך נוספת לדעת מה המצב?

שאלון ADAM פותח על מנת להוות כלי ראשוני לאבחון חסר בטסטוסטרון אצל גברים. בעקבות מילויו ניתן לדעת אם כדאי לפנות לרופא להמשך בירור לרמות טסטוסטרון:

1. האם אתה מרגיש ירידה בדחף המיני?
2. האם אתה סובל מחוסר באנרגיה?
3. האם אתה מרגיש ירידה בכוח ו/או בסיבולת?
4. האם אתה מרגיש שחלה ירידה בגובהך?
5. האם אתה מרגיש ירידה בטעם לחיים או בהנאה בחיים
6. האם אתה מרגיש מדוכא ו/או עצבני?
7. האם אתה מרגיש ירידה בחוזק הזקפה?
8. האם אתה מרגיש ירידה ביכולתך הספורטיבית?
9. האם אתה מרגיש שאתה נרדם לאחר הארוחה?
10. האם אתה מרגיש שחלה הידרדרות בביצועיך בעבודה?

אם ענית בחיוב על שאלות 1 או 7 או על שלוש שאלות אחרות מהשאלון, יתכן שאתה נמצא בסיכון לחסר בטסטוסטרון ומומלץ לפנות לרופא המשפחה להמשך בירור.
בדיקת דם פשוטה. צילום: שאטרסטוק בדיקת דם פשוטה. צילום: שאטרסטוק

ואחר כל הדברים האלה, מה ניתן וכדאי לעשות - כדי לשפר את איכות החיים ואת התפקוד המיני?

מומלץ לפנות לרופא/ת משפחה אשר במקרה הצורך יפנה לבדיקת דם פשוטה לרמת טסטוסטרון. כאמור, את הבדיקות עושים בשעות הבוקר, 2-3 שעות לאחר היקיצה.

במקרה שהתקבלו תשובות המעידות על רמות נמוכות מהנורמה, ניתן לקבל חלופות טסטוסטרון (בצורה של ג'ל יומי למריחה על העור; או זריקה כל 3 חודשים - כל אחד לפי העדפותיו).

מחקרים הוכיחו שמתן טסטוסטרון לגברים, עם רמות נמוכות מהנורמה של טסטוסטרון -משפר את מצב הרוח, מפחית מצבי רוח שליליים, משפר מצבי דיכאון, משפיע לחיוב על יכולות החשיבה והניהול; וכמובן - משפר את החשק המיני ואת התפקוד המיני.

טיפול בחלופת טסטוסטרון מחייב מעקב רפואי כל מספר חודשים, שיכלול בדיקות דם של רמת ההורמון (ובהתאם לתוצאות - ייתכן כי ישתנה המינון); בנוסף, ייערך מעקב אחר מדדים נוספים (כולל מצב ערמונית וספירת דם). אל דאגה, בטיפול הכולל מעקב נאות - לא צפויות תופעות לוואי רציניות.

לסיכום: מרגיש עייף, שוכח משימות, השרירים הולכים ונחלשים - והתפקוד המיני נחלש? ייתכן מאוד שהמכנה המשותף לכל התופעות האלה (ותופעות נוספות) הוא ירידה בטסטוסטרון, המתרחשת באופן טבעי אצל גברים, עם הגיל. החדשות הטובות: מתן תוסף טסטוסטרון צפוי לשפר משמעותית את איכות החיים.

פרופ' רפי חרותי, מומחה ברפואת שיקום ומטפל מיני מוסמך, מנהל חטיבת השיקום במרכז רפואי שיקומי "רעות" בת"א; מנהל שותף ב-"אישי" מרכז לטיפול מיני, זוגי ופרטני; חבר הסגל האקדמי באוניברסיטת ת"א ומרכז הקורס למיניות האדם בביה"ס ללימודי המשך ברפואה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום