זוגיות עם אספרגר: המפתח להצלחה

(21)
לדרג
תוכן מקודם

למצוא זוגיות טובה ולשמר אותה - תסמונת אספרגר הופכת את המשימה למאתגרת במיוחד. הסוד לזוגיות מוצלחת עם תסמונת אספרגר: לימוד מיומנויות תקשורת

מאבחן ומטפל בליקויי למידה
052-5517198

תסמונת אספרגר מתאפיינת בלקות חברתית-תקשורתית. שלושת התחומים המרכזיים בהם התסמונת באה לידי ביטוי הם:

ליקוי ביכולת ליצור יחסים חברתיים הדדיים - קושי בהבנה ופירוש של סיטואציות חברתיות וקודי התנהגות.

ליקויים בתקשורת מילולית ו/או בלתי מילולית - אנשים עם תסמונת אספרגר מתקשים להבין דו-משמעויות, אירוניה, מחוות ושפת גוף.

התנהגות חזרתית והתעניינות במגוון נושאים צר - אנשים עם אספרגר נוטים להתעניין בנושאים מסוימים ולהתמחות בהם, לעתים תוך התמסרות מוחלטת לאותו נושא.

לצד הקשיים התקשורתיים, הכישורים הקוגניטיביים הם תקינים - ובדרך כלל אף למעלה מכך: לרוב האנשים עם תסמונת אספרגר יש אינטליגנציה גבוהה מהממוצע או יכולות גבוהות בתחומים מסוימים. לעתים הם עשויים להותיר רושם עמוק בקרב שומעיהם, בשל דיבור קולח ורהוט או מפגן של ידע נרחב בנושא בו הם מתעניינים ומתעמקים.

חשוב לציין: מאחר שמדובר ברצף, ייתכן שאצל אדם אחד יופיעו כל המאפיינים ואצל אחר נראה רק חלק מהמאפיינים. כמו כן, המאפיינים עשויים להיות מאד בולטים ונוכחים או פחות מורגשים.

איך מאבחנים תסמונת אספרגר?

אבחון של תסמונת אספרגר נערך על ידי נוירולוג או פסיכיאטר, על פי קריטריונים קבועים שמתייחסים לסוגי הקושי השונים שמאפיינים את התסמונת.

כיצד משפיעים מאפייני אספרגר על היכולת ליצור זוגיות?

בניגוד לתדמית שעלולה להצטייר למשמע "אספרגר" - לאנשים עם תסמונת זו יש בהחלט רצון ליצירת קשרים חברתיים וצמא לקיום מערכות יחסים עמוקות ומשמעותיות. מה שמקשה עליהם הוא היעדר המיומנויות הנחוצות ליצירת קשרים כאלה ושימורם.

ליקוי ביכולת ליצור יחסים חברתיים הדדיים. צילום: שאטרסטוק
ליקוי ביכולת ליצור יחסים חברתיים הדדיים. צילום: שאטרסטוק

מהם הקשיים עמם מתמודדים הלוקים בתסמונת אספרגר?

קושי לפרש מחוות בלתי מילוליות: הבעות פנים ושפת גוף הן חלק מרכזי מקשר אינטימי. כאשר אחד השותפים לקשר מתקשה בתחום זה - יש לכך השפעה על הזוגיות.

הנטייה לפרש דברים באופן מילולי ואי היכולת להבין דו משמעויות, ביטויים או רמזים - מעוררת אי הבנות, כעסים ותסכול.

הקושי בהבנת רגשות הזולת, קודים חברתיים ומחוות בלתי מילוליות - כל אלה עלולים לגרום לאדם עם תסמונת אספרגר להגיב בצורה שאינה מתאימה לקונטקסט החברתי או אינה מתיישבת עם רגשות האחר.

לאנשים עם תסמונת אספרגר יש לעתים הפרעות בוויסות התחושתי. הם עלולים לסבול מרעשים, סוגי מגע מסוימים או ריחות - שאנשים אחרים לא מבחינים בהם באופן מיוחד. לעומת זאת, עבור הלוקים בתסמונת אספרגר מדובר בקושי של ממש. לעתים הם מצפים שבבית ישרור שקט מוחלט או שהם יהיו מאד סלקטיביים בכל הקשור להעדפות הקולינריות שלהם.

בשל הרגישות למגע, אנשים עם אספרגר עשויים להירתע ממגע פיזי קרוב.

ההתנהגות החזרתית טומנת בחובה חוסר גמישות ואי-נכונות להתפשר, מה שמערים קשיים נוספים על היכולת להצליח בזוגיות.

כיצד ניתן לסייע לאנשים עם תסמונת אספרגר להתגבר על קשיים אלה - וליהנות מחיים עצמאיים, מימוש מטרות והנאה מאיכות חיים?

טיפול נכון, שנבנה על ידי צוות מקצועי מקיף, עשוי לסייע לאנשים עם אספרגר לשפר משמעותית את איכות חייהם. תכנית טיפול טובה צריכה להקיף את מכלול ההיבטים בחייו של האדם וללוות אותו בדרך להשגתם. תהליך נכון, שמלווה באנשי מקצוע ומלווה את האדם בחייו (גם מחוץ לחדר הטיפולים) ישיג בסופו של דבר את התוצאות הרצויות.

האם ניתן ללמד גם את הכישורים הנדרשים ליצירת זוגיות משמעותית?

ללא ספק. אנשי מקצוע מיומנים יידעו כיצד לרתום את היכולות הקוגניטיביות הגבוהות של אנשים עם תסמונת אספרגר, לתהליך לימודי.

כאשר אדם עם אספרגר שמעוניין בקשר זוגי מגיע לטיפול ויש לו מוטיבציה להצליח - הוא יוכל לרכוש מיומנויות תקשורת אפקטיביות וללמוד כיצד להתנהל במצבי קונפליקט, תוך שימוש ביכולות תקשורתיות מועילות לבניית מערכות יחסים.
הניסיון מורה שבעזרת אימון טיפולי, הדרכה, סימולציות ולימוד מיומנויות תקשורת - ניתן ללמד איך יוצרים זוגיות (גם כאשר חלק מהמיומנויות הנדרשות לכך לקויות).

טיפול נכון עשוי לסייע. צילום: שאטרסטוק
טיפול נכון עשוי לסייע. צילום: שאטרסטוק

האם ייתכן מצב שאדם יחווה את הקשיים המוזכרים לעיל ויתקשה בזוגיות וביצירת קשיים, ללא מודעות לקיום התסמונת אצלו?

בהחלט. החל מגיל מסוים, חלק גדול מהמתמודדים עם תסמונת אספרגר לומדים לעקוף את הקשיים, להסוות אותם ולסגל לעצמם התנהגויות שיסייעו בידם להתמודד עם משימות החיים השונות, כגון עבודה וזוגיות.

התסמינים אמנם דועכים עם הזמן, אך אינם נעלמים. התסמינים עדיין נוכחים ומשפיעים על האדם, אלא שהביטוי שלהם מקבל אופי שונה.

כשאנו מטפלים באנשים אלה, שבאים לייעוץ עקב הקשיים שלהם, אנו רואים שהם מצליחים להסוות את הקשיים במעגל הרחב. עם זאת, בקרב המשפחה ובני הזוג - הלקות עדיין באה לידי ביטוי ומהווה גורם מפריע.

איך מתמודדים כאשר הזוגיות כבר קיימת - ולפתע מאובחן אחד מבני הזוג עם תסמונת אספרגר?

אכן, לעתים מגיעים לייעוץ זוגות ותיקים עם קשיים שהרקע שלהם לא היה ברור, עד לאבחנה המאוחרת של אספרגר, אצל אחד מבני הזוג.

טיפול נכון שכולל הבנת עולמם הרגשי של בני הזוג, סימולציות והכוונה - יכולים לשפר משמעותית את הסיכוי של זוגיות עם אספרגר, גם כאשר בני הזוג מדווחים על קשיים ומשקעים שנוצרו והצטברו במהלך השנים.

תנאי מכריע להצלחת הטיפול הוא נכונות של שני השותפים בזוגיות - להכיר בקיום התסמונת ולקבל אותה, לצד רצון כן ומוטיבציה להצליח לשפר את הקשר ולתת לבן/ת הזוג (המתמודד עם התסמונת) את הכלים הנדרשים להתמודדות.

לסיכום: אנשים עם תסמונת אספרגר נדרשים להתמודד עם אתגרים שעשויים להיראות לאנשים אחרים קלים ופשוטים.
הקשיים שמזמנת התסמונת רבים ומקיפים את כל תחומי החיים: עבודה, מיומנויות תקשורת, סדר וארגון, משפחה וזוגיות. בעזרת טיפול נכון הדרכה ותמיכה - ניתן לסייע לאנשים עם התסמונת להתגבר על הקשיים; וללמוד כישורי חיים שיסייעו להם לחיות חיים מלאים ומספקים וליהנות מזוגיות טובה ומשמעותית.

יהודית קדם (MSW) היא מנהלת מרכז שיא המתמחה במגוון מסלולי טיפול, שיקום אישי וקבוצתי לאנשים בעלי צרכים מיוחדים.

בואו לדבר על זה בפורום אוטיזם, אספרגר ADD - בוגרים ומבוגרים.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום