קרטוקונוס

(1)
לדרג

קרטוקונוס היא מחלה הגורמת לעיוות בצורת קונוס בקרנית. מהן האפשרויות הטיפוליות - בניתוח ובלעדיו?

מאת: מומחה

מאת: ד"ר אליה לוינגר

קרטוקונוס הינה מחלת עיניים שגורמת לעיוות של הקרנית ולהידקקות שלה, כך שצורתה הופכת לצורה של חרוט (קונוס). למחלה זו מספר דרגות חומרה שונות – מדרגה קלה ולא מורגשת קלינית ועד לעיוות קשה ביותר של הקרנית ולפגיעה חמורה בחדות הראייה ובאיכות החיים. אבחון ברורה של המחלה מתבצע בבדיקת עיניים מקיפה, כולל מיפויי הקרנית המבוצעים במכשירים שונים המאפשרים לאבחן את המחלה ואת דרגת חומרתה וכן מדידת עובי הקרנית במיקומים שונים בה.

 

אופן הטיפול בקרטוקונוס


הטיפול במחלה תלוי בדרגת חומרתה וקצב התקדמותה. הוא נחלק לטיפול לא-ניתוחי בדרגה קלה עד בינונית ובדרגות מתקדמות יותר לטיפול ניתוחי. הטיפול הלא-ניתוחי כולל התאמת משקפי ראייה או עדשות מגע אשר מותאמות בצורה מיוחדת על ידי אופטומטריסט בעל ניסיון בתחום. טיפול ניתוחי תלוי בדרגת חומרת המחלה ובחלק גדול מהמקרים בכך שהמטופל כבר לא יכול להרכיב עדשות מגע שמאפשרות תפקוד יום יומי.

האופציות הניתוחיות לטיפול במחלה:

קרוס לינקינג תפקידו לעצור את התקדמות המחלה, לייצב את הקרנית ובחלק מהמקרים לאפשר בהמשך התאמת משקפיים או עדשות מגע חדשות על ידי כך שלאחר הטיפול חלה ירידה במספר. הטיפול נמשך כ- 40-60 דקות במהלכן מוזלף לעין ויטמין B2, הקרוי ריבופלבין, במשך 30 דקות, ולאחר מכן מקרינים באופן ממוקד את קרנית העין בקרני אור אולטרא-סגול למשך 10-30 דקות נוספות, כאשר הטיפול מבוצע בחדר ניתוח בהרדמה מקומית באמצעות טיפות עיניים מאלחשות.

.

השתלת טבעות תוך-קרניתיות – אופציה ניתוחית נוספת היא השתלת טבעות מחומר פלסטי שקוף מיוחד אל תוך הקרנית. הטבעות גורמות למתיחה של הקרנית, ועל ידי כך להשטחה שלה ולהורדת המספר והצילינדר. אצל חלק מהמטופלים הניתוח מאפשר לחזור ולהרכיב שוב עדשות מגע, בדרך כלל רכות או אפילו להיות חופשיים ממשקפיים ועדשות. הטיפול מיועד למטופלים אשר לא יכולים כבר להרכיב עדשות מגע ולדרגת קרטוקונוס בינוני עד מתקדם. הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית באמצעות הזלפת טיפות אלחוש לעין המנותחת.

 

השתלת קרנית – הליך מתאים למקרים שבהם מבנה הקרנית מעוות בצורה קשה או כאשר נוצרת צלקת חמורה במרכז הקרנית יש ירידה משמעותית בחדות ולקושי בתפקוד היום יומי. מצב זה מצריך ניתוח השתלת קרנית שבו אנו מחליפים את הקרנית החולה בקרנית בריאה מתורם. על פי מצב הקרנית של המטופל ניתן לבצע את הניתוח בשתי שיטות: האחת ניתוח שבו כול עובי הקרנית מוחלף בקרנית של תורם. השנייה בה רק חלק מעובי הקרנית מוחלף, ועל ידי כך אנחנו מחליפים בצורה יותר מדויקת את שכבת הקרנית הפגועה. בנוסף ניתן כיום לבצע את הניתוח בשתי שיטות חיתוך: האחת כוללת חיתוך הקרנית בסכין כירורגית והשנייה כוללת ביצוע חיתוך באמצעות מכשור לייזר, המאפשר חיתוך עדין ומדויק של הקרנית המושתלת ושל קרנית התורם, על פי חישוב ממוחשב מראש. ברוב המקרים גם לאחר ניתוח השתלת קרנית יש שארית של  מספר (צילינדר). לשימוש בלייזר יתרון בכך שהמספר לאחר הניתוח נמוך יותר בהשוואה לשיטה הכירורגית הוותיקה. כמו כן קצב החלמה מהיר יותר, בניתוח באמצעות לייזר.

ד"ר אליה לוינגר
 מבצע ניתוחי קרנית, קטרקט ורפרקציה, מנתח בכיר במרכז הרפואי 'עיניים', ב'עתידים מדיקל סנטר' ובבית החולים 'איכילוב'


בואו לדבר על זה בפורום קרטוקונוס.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום