אנדוסקופיה של בלוטות הרוק

(0)
לדרג

נפיחות באזור הלסת התחתונה, המלווה לעתים בכאבים, עלולה להצביע על אבן בבלוטות הרוק. ניתן להוציא את האבן באמצעות אנדוסקופיה. סובלים מרוק כבד? כדאי לכם לקרוא

מאת: ד"ר הילה קליין

נפיחויות חוזרות ונשנות באזור הלסת התחתונה, מתחת ללשון או בלחי, סמוך לאוזן, עלולות להצביע על חסימה במערכת ההפרשה של בלוטות הרוק. הנפיחות מתפתחת בדרך-כלל בזמן האכילה, אך עלולה להתפתח גם בעקבות ריח של מזון או מחשבה על אוכל. לעתים מקדימה את הנפיחות תחושה של עקצוץ או דקירה המכוונת לאוזן. הנפיחות עשויה לחלוף לאחר מספר דקות או שעות - וישנם מקרים שבהם היא איננה חולפת מעצמה. במצבים חריפים, הנפיחות הופכת קשה וחמה ויש צורך בסיוע בטיפול אנטיביוטי.

מה עלול לגרום לחסימת צינוריות בבלוטת הרוק?

הסיבה השכיחה לחסימת צינוריות הבלוטה היא היווצרות אבנים: גודל האבנים עשוי לנוע ממילימטרים בודדים, עד סנטימטרים אחדים. ברוב המקרים, האבן חוסמת בלוטת רוק אחת.

סיבה נוספת היא היצרות של צינור ההפרשה המרכזי או היצרות בסעיף משני. ישנם מקרים שבהם נוצרת היצרות בצינור ההפרשה המרכזי של אחת מבלוטות הרוק או באחד הצינורות המשניים. היצרות כזו עלולה להיות מפושטת או ממוקדת ואין זה נדיר שהיא משפיעה על יותר מבלוטת רוק אחת.

רוב הסיבות להתפתחות היצרויות אינן ידועות, אך ישנם מצבים רפואיים הידועים כתורמים להתפתחות היצרויות כאלה, כגון:

  1. טיפול ביוד לאחר כריתה של גידולים בבלוטת המגן.
  2. מחלות אוטואימוניות הפוגעות בבלוטות הרוק.
  3. סוכרת לא מאוזנת.

מהי אנדוסקופיה של בלוטות הרוק - sialendoscopy?

מדובר בגישה ניתוחית מינימלית שמטרתה לצנתר את צינורות ההפרשה של בלוטת הרוק ועל ידי כך לאבחן את מקור החסימה ומיקומו ובד בבד לטפל בו. בסיאלאנדוסקופיה מוחדרים סיבים אופטיים זעירים, המחוברים למצלמה, אל פתחי ההפרשה הטבעיים של בלוטות הרוק. בשל קוטרם הזעיר, ניתן להדגים ולצלם את המתרחש בצינור ההפרשה בזמן אמת, ללא צורך בצילומי הדמייה נוספים.

באותה הדרך, ניתן להחדיר מכשור זעיר לתוך צינור ההפרשה, כמו סל מזערי או מלקחיים או בלון, המאפשרים לשלות אבנים מתוך הצינור או להרחיב היצרויות הגורמות לחסימה. הפרוצדורה היא פולשנית, אך בדרך כלל הגישה הניתוחית לא דורשת חתכים והכניסה לבלוטה הינה דרך פתחי ההפרשה הטבעיים של הבלוטה ויכולה להתבצע בהרדמה מקומית או תחת סדציה קלה. אלימנציה של החסימה על ידי המכשור האנדוסקופי מאפשרת חזרה של בלוטת הרוק לתפקוד תקין ללא צורך בכריתת הבלוטה.

מהו זמן ההחלמה?

אנדוסקופיה של בלוטת הרוק לא דורשת אשפוז - וכבר באותו היום ניתן להשתחרר הביתה. בסיום הפרוצדורה, ייתכן כי תוכנס צינורית זעירה וגמישה לתוך צינור ההפרשה של הבלוטה. הצינורית תמוקם מתחת ללשון או באזור הלחי - ואיננה נראית מבחינה חיצונית. מטרתה להשאיר את צינור ההפרשה פתוח. לאחר 7-21 יום תוצא הצינורית על-ידי הרופא המטפל, ללא צורך בהרדמה.

ד"ר הילה קליין היא מומחית לכירורגיה פה ולסת.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיית פה ולסת, אנדוסקופיה של בלוטות הרוק ושתלים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום