בדיקת ERCP

(0)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: בדיקת ERCP מיועדת לרוב לטיפול בבעיות בדרכי המרה או הלבלב. איך מתכוננים ואיך עושים את הבדיקה?

מאת: עמית עקירוב




 
בדיקה אנדוסקופית של דרכי המרה והלבלב, ובאנגלית Endoscopic Retrograde Cholangiopancreatography (או ERCP), היא פרוצדורה המשמשת להדגמת דרכי המרה באמצעות אנדוסקופ ולטיפול באבנים, גידולים או אזורי מוצרים בדרכי המרה.

אופן ביצוע הבדיקה

בתחילת הפרוצדורה יורכב עירוי פריפרי בזרוע והנבדק ישכב על הבטן או על צד שמאל. לאחר מתן תרופות לטשטוש דרך העירוי יוחדר אנדוסקופ דרך הפה. האנדוסקופ יועבר דרך הוושט והקיבה ויגיעה לתריסריון (החלק של המעי הדק הקרוב ביותר לקיבה). במהלך הבדיקה צפויה אי-נוחות מסוימת, והנבדק צפוי לזכור חלקים מהבדיקה. בעת מעבר האנדוסקופ דרך הוושט תתכן תחושת הקאה ובשלב מאוחר יותר במהלך הבדיקה תתכן תחושת אי-נוחות עקב הרחבת דרכי המרה בעת העברת האנדוסקופ.

צינור דק (צנתר) מועבר דרך האנדוסקופ ומוכנס לצינוריות המרה המובילים ללבלב ולכיס המרה. חומר ניגוד מיוחד מוזרק דרך צינורות אלו ומבוצעים מספר צילומי רנטגן, המאפשרים לרופא לזהות אבנים, גידולים ואזורים מוצרים. דרך האנדוסקופ ניתן להעביר ציוד מיוחד לתוך צינוריות המרה.

האוויר המוחדר לניפוח הקיבה והמעי במהלך הבדיקה עשויה לגרום לנפיחות או גזים למשך כ-24 שעות. לאחר הפרוצדורה, ייתכן כאב גרון במהלך היום הראשון. מומלץ להקפיד על פעילות גופנית קלה בלבד במהלך היום הראשון לאחר הפרוצדורה ולהימנע מהרמת משאות כבדים במהלך 48 השעות הראשונות. להקלה על כאב לאחר הפעולה ניתן ליטול אקמול, אך מומלץ להימנע מנטילת אספירין, איבופרופן או נקסין. חימום מקומי של הבטן עשוי להקל על הכאב והנפיחות.

הרופא או האחות יסבירו לנבדקים אודות התזונה המומלצת, כאשר לרוב הנבדקים מעדיפים לשתות נוזלים ולאכול ארוחה קלה בלבד במהלך היום הראשון לאחר הבדיקה. חשוב לעדכן את הרופא המטפל במידה ולאחר הפעולה הופיעו כאבי בטן או נפיחות חמורה, דימום רקטאלי או צואה שחורה, חום של מעל 37.8 מעלות צלזיוס או בחילות/הקאות.

כיצד להתכונן לבדיקה

לפני הבדיקה יש להקפיד על צום נוזלים ומוצקים במשך לפחות ארבע שעות. הנבדק יחתום על טופס הסכמה טרם הבדיקה. יש להסיר את כל התכשיטים, על-מנת למנוע הפרעה לצילומי הרנטגן.

חשוב לעדכן את הרופא אודות אלרגיה ליוד או תגובות לחומר ניגוד אחר המשמש במהלך צילומי רנטגן. יש לדאוג מראש להסעה הביתה לאחר הפרוצדורה. 

מטרות הבדיקה

הפרוצדורה מבוצעת לרוב לטיפול בבעיות בדרכי המרה או הלבלב העשויות לגרום לכאבי בטן (לרוב בבטן ימנית עליונה או בבטן מרכזית עליונה) וצהבת של העור והעיניים. ERCP עשוי לשמש לפתיחת הפתח המוביל ממערכת העיכול לדרכי המרה, להרחבת היצרויות בדרכי המרה, להסרה או ריסוק של אבני מרה, לאבחון מצבים דוגמת שחמת כבד על רקע מחלת דרכי מרה, לנטילת דגימות רקמה לאבחון גידולי לבלב, דרכי מרה או כיס מרה, ולניקוז אזורים חסומים.

סיכונים

הסיכונים הכרוכים בפרוצדורה כוללים תגובה לחומר הרדמה, לחומר ניגוד, או לתרופות המשמשות במהלך הפרוצדורה. עוד ייתכנו דימומים או התנקבות של מערכת העיכול לאור הפעולה הפולשנית. עוד יש לקחת בחשבון סיכון להתפתחות דלקת של הלבלב, העשויה לעתים להיות חמורה מאוד.

 בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה של הכבד ודרכי המרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום