בדיקת שדה ראייה

(0)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: כיצד נערכת בדיקת שדה ראייה ומה מטרתה?

מאת: ד"ר עמית עקירוב





שדה ראייה הוא כל האזור בו ניתן לזהות חפצים באזורים ההיקפיים, כאשר ממקדים את המבט לנקודה מרכזית.

אופן ביצוע הבדיקה

בדיקת שדה ראייה על-ידי קונפרונטציה: מדובר בבדיקה בסיסית ומהירה של שדות הראייה. הבודק יושב ישירות מול הנבדק. הנבדק מתבקש לכסות עין אחת ומסתכל ישירות קדימה עם העין השניה ומתבקש לדווח כאשר רואה את ידו של הבודק.

בדיקת שדה ראייה באמצעות פרימטריה של גולדמן: הנבדק יושב במרחק של כ-90 סנטימטרים ממסך עם מטרה במרכזו ומתבקש לבהות המרכז האובייקט ולעדכן את הבודק כאשר רואה חפץ הנע לשדה הראייה. בדיקה זו מסייעת ביצירת צפה של מכלול הראייה ההיקפית של הנבדק.

בדיקת שדה ראייה באמצעות פרימטריה אוטומטית: הנבדק יושב ומביט בחפץ במרכז כיפה ולוחץ על כפתור כאשר רואה הבזקים קטנים של אור בשדה הראייה ההיקפי. התגובה מסייעת בזיהוי פגמים בשדה הראייה. הבדיקה אינה כרוכה בכל אי-נוחות.

כיצד להתכונן לבדיקה?

אין צורך בהכנה מיוחדת לקראת הבדיקה.

מטרות הבדיקה

בדיקת עיניים זו מסייעת בזיהוי אובדן ראייה באזור מסוים בשדה הראייה, כאשר דפוס הליקוי בראייה עשוי לסייע באבחנת הגורם להפרעה בראייה.

תוצאות הבדיקה

במצב תקין, הראייה ההיקפית היא תקינה. ממצאים חריגים בבדיקת שדות הראייה עשויים לנבוע ממחלות או הפרעות במערכת העצבים המרכזית, דוגמת גידולים הפוגעים או לוחצים על אזורים במוח האחראיים לראייה. מחלות אחרות עשויות לפגוע בשדה הראייה של העיניים, בהן סוכרת, גלאוקומה, יתר לחץ דם, ניוון מקולארי, טרשת נפוצה, יתר-פעילות של בלוטת התריס, הפרעות בבלוטת יותרת המוח, היפרדות רשתית או אירוע מוחי

סיכונים

הבדיקה אינה כרוכה בכל סיכון.

 בואו לדבר על זה בפורום רפואת עיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום