פיסורה אנאלית Anal Fissure

(5)
לדרג

סדק ברירית המצפה את מוצא פי הטבעת. בדרך כלל הפיסורה (החתך) ;ממוקמת בדופן האחורית של פי הטבעת, ולעיתים בדופן הקדמית. ;הפיסורה מתאפיינת בכאבים עזים בעת היציאות ובדימום קל.

מאת: ד"ר יהודה קריב

מהם הגורמים לפיסורה?
הגורם העיקרי להופעת הפיסורה הוא בדרך כלל עצירות קשה ומעבר של צואה קשה הגורמת לשריטה ברירית ובעור. לעיתים גם שלשול יכול לגרום לפיסורה. הפציעה מעמיקה עד לשריר פי הטבעת,
והכאב גורם להתכווצות קשה ומכאיבה של השריר הטבעתי שסביב פי הטבעת. נוצר מעגל של כאב המוביל להתכווצות השריר ועצירות הגורמת למעבר של צואה קשה דרך השריר המכווץ הגורם לפציעה חוזרת של הרירית ומונע החלמה. היות ואזור פי הטבעת הינו מזוהם באופן טבעי ע"י חיידקי המעי, לעיתים מצטרף לתהליך זיהום המונע ריפוי של הפיסורה. כתוצאה מתהליך דלקתי ממושך נוצרת בליטה חיצונית תגובתית קטנה ורגישה, הנקראת גם "טחור זקיף".

דרכי טיפול

טיפול שמרני
הדרכה לתזונה מתאימה העוזרת לריכוך הצואה – תזונה עשירה בסיבים ותוספי סיבים תזונתיים טבעיים (מומלץ תוסף סיבים מסחרי כגון סיבים על בסיס פסיליום, הניתנים ללא מרשם רופא, לשימוש יומיומי), ומרככי צואה אחרים כמו שמן פרפין, נורמלקס ואחרים.

טיפול מקומי
התורם להקלת הכאב וריפוי.
- אמבטיות ישיבה במשך 20 דקות במים פושרים מספר פעמים ביום.
- מריחת משחה לאזור במטרה להפחית את הכאב, קביעת סוג המשחה בהחלטת הרופא המטפל.
- הרפיית השריר הטבעתי המכווץ, ישנן כיום משחות המכילות תרופה המרפה את השריר, ובכך מפחיתה את הכאב  ומזרזת את הריפוי. שני סוגי המשחות העיקריות להרפיית השריר :ניטרוגליצרין ("רקטוגזיק"), וניפדיפין.

יותר ממחצית מהמטופלים מחלימים בטיפול שמרני.

טיפול מקומי
הזרקת תרופת חומר משתק שרירים לשריר המכווץ, הגורמת להרפיית השריר, הפחתת ההתכווצות והפחתת הכאב. חומר מוזרק שכיח הינו הבוטוקס (רעלן בוטולינום A)

הניתוח בפיסורה
הניתוח מומלץ הרופא המטפל, כאשר אין תגובה לטיפול השמרני ואין שיפור במצב. הניתוח נועד לשיפור איכות החיים והפחתת הכאב.
הניתוח מתבצע בהרדמה כללית. מתבצע חיתוך חלקי של שריר הסוגר הפנימי (השריר המכווץ), בכך גורמים לשבירת מעגל הכאב וההתכווצות המפריעים לריפוי. השריר אותו מנתקים באופן חלקי ומבוקר הוא שריר הסוגר הפנימי, .  לרוב האנשים יש יכולת שליטה גבוהה בהרבה מהדרוש, ולכן ברוב המכריע של המקרים הניתוח אינו משפיע על
יכולת השליטה. במקרים בהם כבר קיימת הפרעה מסויימת בשליטה לפני הניתוח יש להודיע זאת לרופא לצורך דיון בשיקול נוסף על סוג הניתוח.

האם הבעיה עלולה לחזור?
למעל מ- 90% מהחולים שנותחו הבעיה נפתרת לתמיד. על מנת להפחית את הסיכון להופעת בעיה דומה, מומלצת תזונה עשירה בסיבים או להשתמש בתוסף סיבים טבעוני לטווח ארוך.

כמה זמן נמשך הניתוח?
משך הניתוח כשעה.

זמן אשפוז
הניתוח מבוצע בדרך כלל במסגרת ניתוחי יום

החלמה לאחר הניתוח
ההקלה בכאבים מהפיסורה מהירה מאוד , פצע הניתוח גורם לאי נוחות של ימים אחדים

יש לפנות למרפאה במידה ואחד מאלה מתקיימים:
במקרה של חום גבוה, דמם ניכר, הפרשה מוגלתית או כאבים עזים

בשולי הדברים, חשוב להדגיש כי פיסורה איננה יכולה לגרום לסרטן. אם יש סימפטומים מתמשכים, חייבים לבדוק אותם בצורה יסודית, מאחר ומחלות אחרות יכולות לתת את אותם הסימפטומים בדיוק.

ד"ר יהודה קריב , מומחה לכירורגיה כללית ובוגר התמחות-על בכירורגיה של המעי הגס והרקטום (כירורגיה קולו-רקטלית); מנתח בכיר בחטיבה כירורגית ב' במרכז הרפואי תל אביב ("איכילוב")

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום