בדיקת אלקטרומיוגרפיה (EMG)

(0)
לדרג

מדריך בדיקות רפואיות: בדיקת אלקטרומיוגרפיה (EMG) היא בדיקה לתפקוד שרירים המסייעת באבחון מחלות נוירולוגיות או נזק לשריר. איך להתכונן לבדיקה?

מאת: ד"ר עמית עקירוב



אלקטרומיוגרפיה (EMG או Electromyography) היא בדיקה להערכת תפקוד השרירים והעצבים האחראיים לפעילות השרירים.

אופן ביצוע הבדיקה

מבצע הבדיקה יחדיר מחט דקה מאוד דרך העור לתוך השריר. האלקטרודה על המחט מזהה פעילות חשמלית שמקורה בשרירים. פעילות זו מופיעה על מוניטור סמוך וניתן לשמוע אותה באמצעות רמקול. בזמן החדרת המחט תתכן תחושת אי-נוחות או כאב, אך מרבית הנבדקים משלימים את הבדיקה ללא קושי רב. לאחר הבדיקה תתכן רגישות באזור השריר למשך מספר ימים.

לאחר הצבת האלקטרודות, הנבדק יתבקש לכווץ את השריר (דוגמת, כיפוף הזרוע). הפעילות החשמלית המופיעה במוניטור מספקת מידע בנוגע ליכולת השריר להגיב לגירוי של העצבים האחראיים לפעילות השריר. לרוב, במהלך בדיקת אלקטרומיוגרפיה מבוצעת בדיקה להערכת מהירות הולכה עצבית (NCV או Nerve Conduction Velocity).



כיצד להתכונן לבדיקה?

אין צורך בהכנה מיוחדת לקראת הבדיקה, אם כי מומלץ להימנע משימוש בתחליבים ומשחות ביום הבדיקה. חום הגוף עשוי להשפיע על תוצאות הבדיקה, כך שבמקרים שבהם מזג האוויר קר מאוד, יש להמתין בחדר חם בטרם ביצוע הבדיקה.
יש ליידע את הצוות הרפואי אם הנבדק נוטל טיפול במדללי דם או נוגדי-טסיות.

מטרות הבדיקה

אלקטרומיוגרפיה הינה הבדיקה הנפוצה ביותר להערכת תסמיני חולשה, עם עדות להפרעה בכוח השרירים בבדיקה גופנית. הבדיקה עשויה לסייע בהבחנה בין חולשת שרירים עקב נזק לעצבים האחראיים לפעילות השריר, ובין חולשה עקב הפרעות נוירולוגיות.

תוצאות הבדיקה

במצב תקין, ניתן לזהות פעילות חשמלית מינימאלית בשריר בזמן מנוחה. החדרת המחטים עשויה לעורר פעילות חשמלית מסוימת, אך לאחר שהשריר נרגע צפויה פעילות חשמלית מעטה. כאשר הנבדק מכווץ את השריר מתחילה להופיע פעילות חשמלית. ככל שהנבדק יכווץ את השריר עוד ועוד, הפעילות החשמלית תגבר וניתן לזהות את דפוס הפעלת השריר, המסייע לרופאים לקבוע אם התגובה של השרירים תקינה.

ממצאים חריגים בבדיקת אלקטרומיוגרפיה עשויים להעיד על בעיות בשריר בזמן מנוחה או פעילות. ישנה רשימה ארוכה של הפרעות או מצבים המובילים לתוצאות חריגות, דוגמת נוירופתיה על-רקע צריכת אלכוהול, ALS (Amyotrophic Lateral Sclerosis), תסמונת תעלה קרפאלית, תסמונת גיליאן-ברה, מיאסתניה גרביס ועוד.

סיכונים

בדיקת EMG כרוכה בסיכון מינימאלי לדימום מינורי וסיכון קטן מאוד לזיהום באתר החדרת האלקטרודה. יש לקחת בחשבון כי טראומה לשריר עקב EMG עשויה להוביל לתוצאות שליליות בבדיקות דם, כולל קריאטין-קינאז, ביופסית שריר, או בדיקות רפואיות אחרות.

בואו לדבר על זה בפורום ראומטולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום