מבחן שילינג

(0)
לדרג

בדיקות רפואיות: איך ניתן לדעת כיצד הגוף סופג את ויטמין B12? מבחן שילינג הוא הפתרון. מדריך לנבדק

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מבחן שילינג משמש לקבוע אם הגוף סופג וויטמין B12 באופן תקין.

אופן ביצוע הבדיקה

ניתן לבצע את הבדיקה בארבעה שלבים נפרדים לזיהוי הגורם לרמות נמוכות של B12.

שלב 1: הנבדק יקבל שתי מנות של וויטמין B12, תחילה מנה נמוכה שתינתן דרך הפה (צורה רדיואקטיבית של B12) ולאחר כשעה זריקת B12 במינון גדול יותר. על הנבדק יהיה לאסוף את השתן במהלך 24 השעות הבאות ולשלוח אותו למעבדה או למרפאה. השתן ייבדק להערכת ספיגה תקינה של הוויטמין. במידה והשלב הראשון אינו תקין, אזי השלב השני יבוצע לאחר 3-7 ימים.

שלב 2: הנבדק יקבל B12 מסומן רדיואקטיבית עם פקטור פנימי (Intrinsic Factor), חלבון המיוצר על-ידי תאים ברירית הקיבה. הגוף זקוק לגורם זה על-מנת לסייע למעי לספוג ביעילות וויטמין B12. השלב השני של הבדיקה יסייע לקבוע אם רמות נמוכות של הוויטמין נובעות מבעיות בקיבה, המונעות ייצור של הפקטור הפנימי. במידה והשלב השני אינו תקין, יבוצע השלב השלישי של הבדיקה.

שלב 3: בדיקה זו מבוצעת לאחר נטילת טיפול אנטיביוטי במשך שבועיים. הבדיקה בשלב זה תסייע לקבוע אם גדילת יתר חריגה של חיידקים היא הגורם לרמות הנמוכות של וויטמין B12.

שלב 4: בדיקה זו תקבע אם הרמות הנמוכות של הוויטמין נובעות מבעיות בלבלב. בשלב זה, הנבדק יטופל באנזימי לבלב במשך שלושה ימים ולאחר מכן במינון רדיואקטיבי של וויטמין B12.

כיצד להתכונן לבדיקה

יש להקפיד על צום במשך לפחות שמונה שעות לפני התחלת הבדיקה, ולאחר מכן לשוב ולאכול כרגיל במהלך 24 השעות הבאות. הנבדקים רשאים לשתות מים. איש הצוות הרפואי עשוי לבקש להפסיק טיפול תרופתי, העשוי להשפיע על תוצאות הבדיקה. אין לקבל זריקות B12 לתוך השריר במהלך שלושת הימים טרם הבדיקה.

מטרות הבדיקה

מבחן שילינג מבוצע במטרה להעריך את הספיגה של וויטמין B12 ולבחון נוכחות אנמיה ממארת (Pernicious Anemia). יתרה מזאת, הבדיקה עשויה לשמש להערכת מצבי אנמיה על רקע חסר וויטמין B12, אנמיה מגלובלסטית או תסמונת לולאה עיוורת.

תוצאות הבדיקה

באופן תקין, מצפים להופעת 8-40% מהווויטמין הרדיואקטיבי בשתן בתוך 24 שעות. יש לציין כי ערכים תקינים עשויים להיות מעט שונים בין מעבדות שונות ויש לדון עם הרופא המטפל באשר למשמעות התוצאות. באשר לתוצאות חריגות בבדיקה, רמות נמוכות של וויטמין B12 עלולות להוביל לאנמיה מגלובלסטית.

אם ישנה בעיה ביכולת הקיבה לייצר פקטור פנימי, אזי השלב הראשון של המבחן יהיה חריג והשלב השני יהיה תקין. הן השלב הראשון והן השלב השני במבחן שילינג יהיו חריגים בחולים עם בעיות בספיגת וויטמין B12 ופקטור פנימי במעי הדק.

ממצאים חריגים עלולים לנבוע ממחלה של דרכי מרה, מחלת צליאק, מחלת קרוהן, מחלות כבד או לבלב.

סיכונים

תיתכן תגובה מקומית לזריקת הוויטמין, הנבדקים עשויים להתלונן על בחילות או על סחרחורות.

 בואו לדבר על זה בפורום אנמיה ומחלות דם אצל ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום