תסמונת דורבן העקב: איך תטפלו?

(0)
לדרג

דורבן בעקב כרוך בכאבים עזים, בעיקר אחרי היקיצה. קיימות מספר דרכים לטיפול בדורבן: התאמת נעליים ומדרסים, קומפרסים, ביצוע תרגילים ונטילת נוגדי דלקת או קורטיזון

מאת: ד"ר יואל גרינוולד

תסמונת דורבן העקב (באנגלית: Plantar Fasciitis) היא בליטה של עצם גרמית בעקב, הנוצרת בתהליך ניווני מתמשך. בליטה זו מעידה על מתיחת גידים קצרים בכף הרגל, היוצרים לחץ על העקב - וגורמים להיווצרות הדורבן.

לרוב, ניתן לראות את התסמונת בקרב אנשים בעלי קשת גבוהה בכף הרגל (pes cavus), המאופיינת בגידים קצרים. בהתאם לכך, התסמונת נדירה יחסית בקרב אנשים הסובלים מפלטפוס (כף רגל ישרה לחלוטין, ללא קשת). הדורבן עצמו אינו הגורם לכאב, שפעמים רבות מתלווה לכך, אלא הדלקת שנוצרת בגידים שמסביב לעקב, דלקת ששמה בורסיטיס (Bursitis).

באזור ההתחברות של גיד לעצם בגוף, קיימת מעין שקית לשיכוך החיכוך, ששמה בורסה (Bursae). כאשר גיד אכילס לוחץ על עקב כף הרגל, אותה "שקית" מתנפחת, כחלק מתהליך דלקתי. ההתנפחות אינה מתרחשת בזמן הליכה, בשל משקל הגוף המופעל על השקית; אבל בזמן מנוחה, הבורסה תתנפח - ויתהווה בורסיטיס הגורם לכאב.

דורבן. אילוסטרציה: שאטרסטוק
דורבן. אילוסטרציה: שאטרסטוק

כלומר, יכול להיות דורבן ברגל שאינו מלווה בכאב?

אכן כך. אבל מי שסובל מדורבן המלווה בכאבים עזים, סובל בהכרח גם מבורסיטיס: אותה הדלקת שהתפתחה בגידים שמסביב לעקב, בעקבות העומס שנוצר: תסמונת שפעמים רבות, מתלווה לתסמונת דורבן העקב.

מהם הגורמים העיקריים להתפתחות דורבן?

הגורם העיקרי הוא נטייה גנטית, הבאה לידי ביטוי במבנה כף רגל בעל קשת גבוהה במיוחד, הליכה מרובה על נעליים בעלות עקב נמוך במיוחד וללא כל הגבהה, אנשים המבצעים פעילות מאומצת ועומדים הרבה על הרגליים. כשמתלווה לכך השמנת יתר - הסיכון לדורבן גדל בהתאם.

מהם התסמינים המאפיינים את תסמונת דורבן העקב?

אצל רוב האנשים, התסמין הבולט העיקרי הוא התחושה שאי אפשר לדרוך על הרגל בבוקר, בשל כאב חד ודוקר, כמעין "קוץ", לאחר ההתעוררות משנת הלילה. לאחר מספר צעדים המלווים בכאב, המצב משתפר והכאב נחלש. אבל במהלך היום, הכאב חוזר ומחמיר שוב. לעתים תתלווה לכך גם נפיחות.

איך מתבצע האבחון?

בראש ובראשונה, האבחון של תסמונת דורבן העקב מתבסס על בדיקה גופנית ותשאול, לגבי ההיסטוריה הרפואית של הפציינט. בהמשך, ייתכן שיהיה צורך גם בצילום רנטגן. כחלק מתהליך האבחון, צריך לבדוק אפשרויות שונות הקשורות בבעיות עור, מצבי דלקת ונפיחות באזור ובאזורים נוספים.

ישנן סיבות שונות העלולות לגרום לכאב בעקב. כך, למשל, גם ציסטה בעצם יכולה לגרום לכאב באזור זה. ועל כן חשוב לקבל אבחנה מדויקת, לפיה אכן מדובר בדורבן.

מהן דרכי הטיפול בתסמונת דורבן העקב?

הטיפול משולב ומתבצע בשלבים שונים.

1. התאמת נעליים מתאימות. בניגוד לדעה הרווחת, לפיה נעליים שטוחות ביותר הן המומלצות ביותר, הרי שההמלצה היא להקפיד על נעילת נעליים עם מעט עקב. הגבהה קטנה מתחת לעקב כף הרגל מסייעת בהורדת הלחץ מגיד אכילס, המחבר בין שריר התאומים לעקב. לפני הרבה שנים, הרבו לנעול נעליים דוגמת קרוקס, שהיו בעלות "עקב שלילי" שמשך אחורה. מאז, מבנה הנעליים האלה השתנה. לגברים - שהאפשרויות שלהם לנעליים עם מעט הגבהה מוגבלות יותר, אני ממליץ על הוספת הגבהה פנימית, בתוך הנעל. קיימים מספר סוגים של הגבהות כאלה, מסיליקון או מגומי.

2. את בעלי הקשת הגבוהה בכף הרגל, אני מלמד חבישה בעזרת תחבושת ופלסטרים, שמיועדת להגביה את הקשת של כף הרגל בתוך הנעליים - ולהפחית בכך את העומסים הללו.

3. מדרסים: בטווח הארוך יותר - אני ממליץ למטופלים על התאמת מדרסים.

4. ביצוע תרגילים לשחרור שריר התאומים והארכתו: מאוד ממליץ להקפיד על מספר דקות של ביצוע שניים או שלושה תרגילים, מדי יום. ניתן לבצע אותם בקלות בבית או בעבודה, ללא צורך בפיזיותרפיסט או מדריך. ולחסוך בטווח הרחוק הישנות של מצבי דורבן בכף הרגל.

5. קומפרסים: להשרות את הרגליים באמבט מים חמים למשך 20 דקות; ואחר כך במי קרח, למספר דקות.

6.טיפול תרופתי בנוגדי דלקת: כאשר הטיפולים הנ"ל אינם מקלים. לרוב מדובר בכדורים נוגדי דלקת, דוגמת אטופן, ארקוקסיה ועוד.

7.זריקת קורטיזון בעקב: טיפול זה ניתן לאחר שכל דרכי הטיפול שהוזכרו קודם נבחנו, אך ללא הועיל. מדובר בזריקה בעקב, שתפקידה להוריד את רמת הדלקת. בדרך כלל, במצבים בהם נדרשת זריקה כזו, מדובר ברמת דלקת גבוהה שהטיפולים הרגילים אינם מצליחים להפחית. מדובר בזריקה אחת לחודש - ומספר הזריקות נקבע לגופו של מקרה.

8. טיפול בגלי הלם: ניתן לדמות את גלי ההלם לאולטרסאונד מאוד חזק. יש מקרים שהטיפול מתגלה כיעיל. יחד עם זאת, לא כל אחד יכול להתמודד עם טיפול בגלי הלם - ולסבול את הפולסים החזקים המוקרנים לגוף. זה נכון במיוחד לאור העובדה שיש צורך במספר טיפולים. מעבר לכך, לרוב קשה לקבל אישור לטיפול זה דרך קופות החולים. ובאפיק הפרטי, מדובר בטיפול שאינו זול במיוחד.

מה באשר לטיפול כירורגי בדורבן?

טיפול כירורגי בדורבן פחות מקובל כיום. פעם נהגו לבצע ניתוח לשחרור הגידים, אך ניתוח זה הסתבר כלא מוצלח במיוחד, בטיפול ובמניעה של דורבן. כיום מקובל לבצע את הניתוח רק במקרים קשים במיוחד, בהם הדורבן גדול במיוחד ומלווה בדלקת פרקים.

האם תלונות על כאבים בעקב בקרב ילדים מעוררות חשד להתפתחות דורבן?

בקרב ילדים שסובלים מכאב בעקב בגילאים הצעירים, שלפני גיל ההתבגרות, מקובל לייחס כאבים אלה לכאבי צמיחה. בעצם העקב קיים סחוס ועצם אחוריים, היוצרים מעין "סנדוויץ". גדילת העצם מלווה לא פעם ביצירת לחץ על העקב, בשל הרקמה הסחוסית שטרם התייצבה בגיל הצעיר. לרוב התלונה על כאב תהיה לאחר פעילות ספורט או פעילות מאומצת אחרת. כמובן שיש לאבחן כל מקרה לגופו, אך במקרים כאלה ניתן להקל בעזרת מדרסים. ובעיקר, להקפיד על התאמת נעליים טובות לילדים, המספקות תמיכה טובה לכף הרגל. מומלץ להימנע מנעילת סניקרס בעלות סוליה דקה.

יואל גרינוולד, ד"ר לפודיאטריה בקופת חולים מכבי ובקופת חולים מאוחדת.

סייעה בהכנת הכתבה: מארי-רוז גוטמן, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום