בקע: ניתוח פתוח או לפרוסקופיה?

(0)
לדרג

ניתוחים לפרוסקופיים נחשבים לפופולריים יחסית לגישה הניתוחית. אך לעתים ממליצים על לפרוסקופיה, אף שיתרונותיה לא תמיד עדיפים על השיטה הפולשנית

מאת: מערכת zap doctors

השיטה הכירורגית הלפרוסקופית, המאפשרת ביצוע ניתוחים בגישה זעיר פולשנית, ללא פתיחת בטן, כבר נמצאת בשימוש שנים רבות. בניגוד למחשבה המקובלת, לשיטה זו אין בהכרח יתרונות ברורים על פני שיטת הניתוח הישנה - ובכל זאת רבים מהכירורגים ורבים מהמטופלים מעדיפים את השיטה הלפרוסקופית על פני שיטת הניתוח הפולשנית הוותיקה.

שני סוגי ניתוחים נפוצים, אשר נהוג לבצע בשיטה הלפרוסקופית, הם ניתוחים לתיקון בקע וניתוחים לכריתת כיס מרה. פרופ' יובל השכל, מומחה בכיר לכירורגיה כללית, משיב על שאלותינו, בנוגע לניתוחים אלה ולשיטת ביצועם - ומבהיר האם בכלל יש יתרון מובהק לשיטה הלפרוסקופית. בסיום, תגלו שתופתעו מהתשובה.

ניתוחי בקע וכיס המרה: לפרוסקופיה או שיטה פתוחה (אילוסטרציה)
ניתוחי בקע וכיס המרה: לפרוסקופיה או שיטה פתוחה (אילוסטרציה)

מהו בקע?

"בקע הוא חיבור לא תקין בין שני חללים בגוף. הבקעים השכיחים הם בקעים בדופן הבטן בהם יש חיבור בין חלל הבטן לחלל התת עורי הנגרמים עקב פגם בדופן הבטן. אלה כוללים: בקעים במפשעות, באזור הטבור או בצלקות ניתוחים קודמים".

האם יש צורך לתקן בקע?

"בקע גורם כאבים מדי פעם, בעיקר בעקבות מאמץ גופני. לעיתים הוא עלול להיות מסוכן שכן תוכן שעובר לתוכו מחלל הבטן עלול להיכלא ואף לעבור נמק, דבר שיצריך כריתת האבר הכלוא. בין אם זה קטע מעי, שחלה או אחר. כדי למנוע זאת יש לתקן הבקע".

כיצד מטפלים בבקע?

"מכיוון שמדובר בפתח, חור בדופן הבטן, אין מקום לטיפול תרופתי אלא יש צורך לסגור הפתח בניתוח. במיקרים של חולים במצב רפואי בעייתי ,שניתוח עלול לסכן חייהם, ניתן להשתמש בחגורת בקע אולם טיפול זה אינו נוח, אינו יעיל, ואינו מבטיח הימנעות מכליאה בעתיד ועל כן הוא שמור למצבים של חוסר ברירה".

איזה סוגי ניתוחים קיימים?

"ניתן לנתח בקע בגישה הפתוחה או בגישה לפרוסקופית. הניתוח הפתוח יכול להתבצע תחת הרדמה כללית או תחת הרדמה אזורית או אפילו הרדמה מקומית. הוא נמשך בדרך כלל פחות משעה. וכולל שימוש ברשת סינטטית שסוגרת את הפתח שיש לתקן.

לעומתו בגישה לפרוסקופית יש הכרח בהרדמה כללית. בניגוד לדעה מקובלת, אין כל הוכחות ליתרון כלשהו לגישה הלפרוסקופית. הלפרוסקופיה יקרה יותר בשל מחיר גבוה יותר שיש לשלם למנתח וצורך בציוד יקר יותר ועל כן עיקר יתרונה הוא למטפל ולא למטופל. היא אינה כרוכה בפחות כאב ואי נוחות לאחר הניתוח, וזמן ההחלמה ממנה אינו קצר יותר".

כריתות כיס מרה לפרוסקופיות:

מהם אבני מרה?

"כיס המרה מרכז את המרה הנוצרת בכבד. במשקע שנוצר בכיס המרה עלולים להיווצר אבנים. הדבר תלוי במידה גדולה בטיב המרה של המטופל. על כן אין מקום להוציא האבנים, שכן ללא הוצאת כיס המרה בשלמותו הוא ישוב ויצור אבנים חדשות".

האם ניתן לחיות ללא כיס המרה?

"אין צורך בכיס המרה והוצאתו אינה גורמת לכל מגבלה".

מהן ההוריות לכריתת כיס המרה?

"מניחים שאבני מרה שגרמו כאב או צהבת ישובו ויפריעו גם בעתיד ולכן מציעים כריתה לפרוסקופית של כיס המרה במצבים כאלה. אבנים שנתגלו באופן מקרי במהלך בדיקה שנעשתה לברור ממצא אחר, אינם מחייבים כריתת כיס מרה כל עוד אינו גורם לתלונות כאמור".

מהו מהלך הניתוח?

"הניתוח נעשה בגישה לפרוסקופית ללא פתיחת הבטן. כמעט בכל המקרים ניתן להשלים הניתוח בגישה זו. במקרים נדירים עלול להיות צורך בהשלמת הניתוח בגישה פתוחה. הניתוח נעשה בהרדמה כללית ובדרך כלל הינו ניתוח קצר. למחרת הניתוח המטופל משוחרר לביתו, לרוב חופשי מכאבים אי נוחות או מגבלות כלשהן כולל מגבלות כלכלה".

לסיכום, יתרונות השיטה הלפרוסקופית אינם חד משמעיים עבור כל בעיה כמו שנהוג לחשוב. כדאי לדעת על כך, בטרם מחליטים על שיטת הניתוח. יחד עם זאת, הן ניתוחים לתיקון בקע והן ניתוחים לכריתת כיס מרה, מבוצעים בעיקר בשיטה זו.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה של הכבד ודרכי המרה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום