כירורגיה: שחזור לאחר כריתת איברים

(0)
לדרג

במקרה של החלטה לכרות איבר בעקבות גידול, הרופאים ממליצים לחשוב על שחזור עוד בזמן ההכנה לניתוח, על מנת להגיע לתוצאה המיטבית

מאת: מערכת zap doctors

האסוציאציה הראשונה שעליה בוודאי תחשבו אם תשמעו את צמד המילים "כירורגיה פלסטית" היא בוודאי ניתוחים קוסמטיים. אבל הכירורגיה הפלסטית עוסקת גם בניתוחים גדולים ומורכבים שמטרתם שחזורים לאחר ניתוחי כריתת איברים, תיקון מומים מולדים, שחזורים אחרי כוויות קשות ועוד. לכירורגיה הפלסטית, שמטרתה שחזור לאחר ניתוח וכריתה, יש תפקיד מהותי בשיפור איכות חייו של המטופל, הגברת ביטחונו ובחזרתו לחיי שגרה.

כיום ממליצים הרופאים לחשוב על שחזור האיבר הכרות עוד בזמן ההכנה לניתוח, על מנת להשיג תוצאה מיטבית.

כירורגיה משחזרת
כירורגיה משחזרת

חשיבות האבחון

"במרבית המקרים אבחון של נגע כלשהו נעשה על ידי המטופל עצמו" , מסביר ד"ר אהרון עמיר, מומחה לכירורגיה פלסטית משחזרת, מנהל השירות למיקרוכירורגיה במרכז הרפואי כרמל בחיפה. "לעיתים, באמצעות אבחון עצמאי ועקבי ניתן להבחין באופן אקראי בגוש עורי, קילוף של העור, פצע קטן שמופיע וגדל בהתמדה מלווה בכאב או לא.

"בתחום זה, יש קושי באבחון. יש גידולים שאיננו יכולים לראות ללא אמצעים רפואיים שונים. הרופא עלול לראות את הנגע ולחשוב שמדובר בפטרייה או בתחלואים אחרים. ייתכן גם מצב שבו אכן נעשות בדיקות מקיפות וצילומי הדמיה, אך מסיבות שונות לא רואים כלום או שלוקחים ביופסיה בצורה שגויה ומקבלים תוצאות תקינות ולא מדויקות. הדברים לא תמיד חד משמעיים, ולכן דרוש חוש קליני וניסיון רב כדי שלא ליפול בפח של אבחנה לא נכונה, בעיקר כאשר מדובר בגידולים מסכני חיים".

מחליטים על טיפול

"כאשר מתקבלת אבחנה לגבי סוג הנגע, צריכים המומחים להחליט על טיב הטיפול ולקבוע באילו רופאים להיעזר", אומר ד"ר עמיר. "לעיתים הנגע ממוקם ישירות על פני העור והפנייה תהיה למומחה בפלסטיקה. אם מדובר בנגע המצריך כריתה בדרגה זו או אחרת, נערב כירורג. במקרים מסוימים הבחירה הינה בטיפול כימותרפי או בהקרנות, אך לרוב כאשר מדובר בגידולים ההעדפה היא להסיר את הגידול באמצעות טיפול ניתוחי. ההחלטה כיצד לטפל באותו גידול או נגע נקבעת על פי מיקומו של הגידול, גודלו, האבחנה ההיסטולוגית שלו וכדומה".

תוכנית ניתוחית מקיפה

לאחר הבדיקות המקיפות וברגע שנקבעה אבחנה צריך לבחור אסטרטגיה ניתוחית. חשוב לבצע הערכה מדויקת ולבדוק מה בעצם רוצה המנתח להשיג בניתוח. אם וכאשר החליט הצוות הרפואי על טיפול ניתוחי, ההמלצה היא לשלב גם פלסטיקאי משחזר כבר בשלבים הראשונים של תכנון הניתוח.

"חשוב לגבש שיתוף פעולה בין מספר מומחים על מנת לייעל את הניתוח ולהביא לתוצאות מקסימאליות שיאפשרו למטופל לחזור בהקדם לשגרת חייו תוך שמירה על איכותם", קובע ד"ר עמיר. "השחזורים הטובים ביותר הם אלה שמתבצעים יחד עם הכריתה או מיד אחריה. כך למשל, מטופל שעבר כריתה של נגע באף לא יישאר ללא אף והשחזור יתבצע קרוב מאוד להסרת הגידול. מנגד, שיקולים רפואיים יכולים לפעמים דווקא להפריד בין הכריתה לבין השחזור, עקב רצון לקבל תשובות מדויקות מההיסטולוגיה של הגידול".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה משחזרת של ראש צוואר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום